Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verstandig recept voor eerste bier te brouwen

Gestart door Dikke Dries, 16-05-2012 22:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Dikke Dries

Hallo experts,

Na een behoorlijke tijd besteed te hebben aan materialen bijeen te sprokkelen, een aantal blikjes te hebben gebrouwd en gefantaseerd te hebben ben ik nu voor mijn gevoel wel toe aan het brouwen met mout.
Ik ben een enorme Rochefort 10 fan :groots: en ik zou het natuurlijk geweldig vinden als ik zelf iets dergelijks zou kunnen brouwen.
Dan hoef ik voortaan geen € 2,85 per flesje meer te betalen voor mijn favoriete biertje.
Nu zegt mijn maatje dat zo'n soort bier misschien iets te hoog gegrepen is voor een beginner.
Want het zijn meerdere soorten mouten en heeft een vrij hoog begin SG wat de vergisting erg moeilijk maakt.
Maar mijn gevoel zegt dat het principe hetzelfde blijft of je nu 1 of 10 mouten gebruikt, dus daar moet de moeilijkheid dan toch niet in zitten?
Of heb ik het nu helemaal bij het verkeerde eind?
Zo ja, wat is volgens jullie dan een verstandig eerste biertje om te brouwen en kunnen jullie mij dan ook vertellen waarom?

Alvast bedankt

davadox

Ben je in de gelegenheid om gecontroleerd te vergisten en om een giststarter te maken?

stoffel2

Gewoon doen!

Een beetje gecontroleerd gisten is geen overdreven luxe! (plaatsje vinden in huis dat de juiste temp heeft)
Voor je het weet open je je eigen lekkere Rochefort! succes!

Twentse Schapekop

Gewoon doen,
ik heb uit het boek van Adrie een quadrupel gebrouwen (poging dan)
SG was te laag, volume was maar 6 liter over spoelen ging te snel maar veel geleerd.
Je moet gewoon beginnen en bij een quadrupel vallen afwijkingen minder op dan bij een bier met minder mout of alcohol.

Mensen accepteren wel dat ze niet in een keer kunnen autorijden maar willen wel in een keer het beste/mooiste bier van de wereld brouwen :denken:

Doen, leren van eventuele fouten en weer opnieuw brouwen.
Groet en  :proost:

RobinB

Hier een recept dat ik best heel redelijk op de Rochefort 10 vond lijken (de gist is het belangrijkst):
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11058.0.html

Als je een Wyeast Abbey II activator koopt, 10 L brouwt en de suiker pas in de nagisting toevoegt, zou dat best moeten kunnen zonder starter. :)
Het recept is voor 25 L, dus wel ff "downscalen"!

Succes! :brouwen:

Hopmans

Citaat van: Twentse Schapekop op 16-05-2012  22:54 uMensen accepteren wel dat ze niet in een keer kunnen autorijden maar willen wel in een keer het beste/mooiste bier van de wereld brouwen :denken:

Doen, leren van eventuele fouten en weer opnieuw brouwen.

Dat maakt deze hobby juist verslavend.
Ik ben nooit tevreden, zodat ik de volgende beter wil brouwen.

Dikke Dries

Bedankt allen voor de reacties.
Het moeilijkste van zo'n recept zit hem dus voornamelijk in de vergisting als ik het goed begrijp.
Ik wil in ieder geval wel een giststarter maken maar gecontroleerd laten vergisten gaat nog niet lukken.
Voorlopig word dat gewoon in een vat met een slaapzak eromheen gewikkeld op kamertemperatuur.
En ik ben me er ook zeker bewust van dat mijn 1e brouwsel geen prijswinnaar zal zijn, daar gaat het mij ook niet om.
Ikwil buiten de lol van het brouwen zelf ook graag een bier brouwen om zelf van te genieten en van een RF geniet ik het meest, vandaar.
Ook bedankt voor het recept, deze zal ik zeker gebruiken.   

Hopmans

Het mooie aan een Rochefort is dat je deze op kamertemperatuur kan laten vergisten.

Gerb

Ik zou het bier niet te zwaar maken, dus blijf onder de 1065-1070. Als je hoger gaat, kun je bij te weinig vitale gist in de problemen komen met de uitvergisting. Misschien houdt je van zoet, maar bij een onvolledige vergisting houdt je siroop over.
Als je denkt dat je het kunt, kan je een giststarter maken, anders adviseer ik je om een Wyeast (of 2) te laten opbollen en daarmee te vergisten. Je omzeilt hiermee veel risico op besmetting.
Gewoon lekker op kamertemperatuur vergisten is prima voor zo'n bier.

stoffel2

Zelf je gist  opstarten lijkt me toch het minste. Zo heb je toch dat extra gevoel dat je zelf bier brouwt!
En dat van dat gecontroleerd gisten: om drinkbaar bier te krijgen steekt het niet zo heel erg nauw. Je bent altijd tevreden van je eigen bier (of minder kritisch ;) ).

Gewoon doen, en zoals eerder gezegd: leer uit je fouten voor je volgende brouwdag!

Dikke Dries

Ik heb volgens mij hier op het forum ergens gelezen dat je van de Rochefortgist niet een echte goede starter kan maken.
Dus mijn idee was om een paar dagen van te voren een Wyeast pakje te gebruiken en die te vermeerderen.
Of is dat raar?
Het gaat mijn 1e brouwsel worden, dus misschien bedenk ik mij wel hele rare dingen :nut:

Spence

Ik ben zelf ook een liefhebber van Rochefort 10 en die wil ik in de toekomst dan ook zelf gaan brouwen.
Ik had ook ergens gelezen dat je ook een korrelgist kunt gebruiken namelijk de Danstar Nottingham of de T-58.Niet het zelfde gist maar misschien wel handiger om mee te beginnen
 :weetniet:

RobinB

Citaat van: Dikke Dries op 17-05-2012  18:56 uIk heb volgens mij hier op het forum ergens gelezen dat je van de Rochefortgist niet een echte goede starter kan maken.

Weet niet waar je dat gelezen hebt, maar het klopt niet. Van elke gist kan je gewoon starters maken, geen probleem.

Wel kan je best zoals je voorstelt een brouwsel van +- 10L 1060-1065 (volmout) maken met een geactiveerde verse activator. Evt. zelfs ook zwaarder wanneer je de suiker tijdens de nagisting toevoegt.

dennisbier

Dat komt van een post waarin staat dat de gist die gebruikt wordt om te hoofdgisten, niet dezelfde gist is als die
toegevoegd wordt voor gisten op de fles. Heb het ook ergens gelezen...

Deed Orval dat ook niet met zo'n aparte giststam hergisten op de fles. Was geen sacharromyces..

Jacques

Citaat van: dennisbier op 05-01-2013  01:55 uDeed Orval dat ook niet met zo'n aparte giststam hergisten op de fles. Was geen sacharromyces..

Nee, bij Orval wordt een Brett toegevoegd bij de nagisting (in de lagertank). Voor de hergisting op de fles wordt weer de oorspronkelijk gist van de hoofdgisting gebruikt.

dennisbier

En bij Rochefort? Ook een andere gist voor hergisting op de fles?

Gaan ze er dan vanuit dat alle gisten dood zijn alvorens nieuwe toe te voegen?
Ze doen toch geen pasteurisatie of zo?

ale-x

Citeermaar gecontroleerd laten vergisten gaat nog niet lukken.
.

Dit is een bier wat je op kamertemperatuur moet vergisten, dus koelen is niet nodig.
En dan heb je om gecontroleerd te gaan vergisten na mijn mening niet meer nodig dan een kuip met water met daarin je vergistingsvat en om het geheel op temperatuur te houden een aquariumverwarmingselement, en die zijn maar een euro of 15 bij de dierenwinkel.

Succes!

Jacques

Citaat van: ale-x op 05-01-2013  14:06 u.

Dit is een bier wat je op kamertemperatuur moet vergisten, dus koelen is niet nodig.
En dan heb je om gecontroleerd te gaan vergisten na mijn mening niet meer nodig dan een kuip met water met daarin je vergistingsvat en om het geheel op temperatuur te houden een aquariumverwarmingselement, en die zijn maar een euro of 15 bij de dierenwinkel.

Succes!

De koelcapaciteit van een kuip is maar beperkt. Eigenlijk werkt het alleen in de wintermaanden. Einde voorjaar en zomer wordt het water te warm. Nadeel van een kuip is ook dat je er niets boven kunt zetten en dat het dus eigenlijk een sta in de weg is. Veder kunnen in het water allerlei micro-organismen zich gaan ontwikkelen, zeker als het water wat warmer is.

Een oude koelkast is veel handiger. Dankzij de isolatie kun je zowel verwarmen als koelen. Als je een beetje zoekt op Marktplaats koop je een grote koelkast voor minder dan € 100. Door een kleine € 50 meer uit te geven kun je de temperatuur regelen met een STC-1000 met de daarbij behorende spullen. En op de koelkast kun je waar van alles kwijt. Bij feestjes is de extra koelkast ook handig (moet je wel plannen in je brouwkalender).
Kortom gecontroleerd vergisten in een koelkast is een betere optie.

segtom

Citaat van: Jacques op 05-01-2013  09:05 uNee, bij Orval wordt een Brett toegevoegd bij de nagisting (in de lagertank). Voor de hergisting op de fles wordt weer de oorspronkelijk gist van de hoofdgisting gebruikt.

Jacques wat ik uit hopper (nieuw biermagazine ) kon afleiden was dat er of alleen of ook brett bij de hergisting op fles wordt toegevoegd.

Jacques

Citaat van: segtom op 05-01-2013  20:21 uJacques wat ik uit hopper (nieuw biermagazine ) kon afleiden was dat er of alleen of ook brett bij de hergisting op fles wordt toegevoegd.

De informatie die ik hierboven gegeven heb komt van de brouwer. Er wordt een beperkte hoeveelheid Brett toegevoegd tijdens de nagisting. Het bier wordt niet gefilterd vandaar dat er bij de hergisting op fles ook Brett aanwezig is. Dat merk je ook als je gist opkweekt uit een flesje Orval. Je krijgt dan die typische Orval smaak. Wanneer je die gist een paar keer gebruikt gaat de Brett overheersen. Het bier wordt er dan niet beter op.

Vergelijkbare Topics (7)

9908

Reacties: 4
Gelezen: 2138

36346

Reacties: 20
Gelezen: 5007

27214

Reacties: 39
Gelezen: 18680

30317

Reacties: 69
Gelezen: 19759

20989

Reacties: 12
Gelezen: 5301

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.