Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste moutextract brouwsel, SG te laag

Gestart door tommyboy, 29-04-2012 14:04 u

Vorige topic - Volgende topic

tommyboy

Hallo,

Na het blikbrouwen heb ik eindelijk de stap gezet naar het brouwen met moutextracten.
Alles ging vrij goed tot ik mij een beetje misrekent had met het toevoegen van water.
Ik had een recept voor 24 liter bier, maar heb per ongeluk 27 l.
Het wort bestond uit 6 L en de rest had ik aangevuld met water.
Nu had ik mijn start SG gemeten en deze was slechts 1025-1030 wat dus veel te laag was.
Ik heb nog wat suiker toegevoegd (300 g), maar weet niet of dit goed was.
Kan iemand mij helpen wat ik nog kan doen om mijn brouwsel alsnog te redden?
Ik heb deze gisteren gemaakt (het zou een blond bier van start Sg 1045-1050 moeten geweest zijn).
Moet ik nog suiker toevoegen of niet? De giststarter is ook wel al toegevoegd...
Alvast bedankt.

Jacques

Je kunt inderdaad suiker toevoegen.
Hiermee kun je uitreken hoeveel.

Maar een wat minder zwaar bier is geen mislukt bier! Prima voor als het wat warmer wordt en je wat meer dorst hebt.

tommyboy

Ik heb je calculator gebruikt en het nodige suiker toegevoegd.
Het brouwsel staat nu precies 7 dagen te gisten, maar doet nog heel weinig momenteel.
Het probleem is dat ik overmorgen onverwachts enkele dagen weg moet, dus is het aangeraden
om morgen al te bottelen of nog een weekje te wachten? Ik meet straks het SG?

Gerb

Wachten. Het beste wat je kunt doen bij bier brouwen is geduld hebben. Als het bier nu uitvergist is, zou ik het zeker nog 1 week laten staan. De gist zal nog bezinken. Als de dichtheid gelijk is gebleven ober de week, kun je bottelen.

tommyboy

Ok, dan laat ik het brouwsel nog een weekje staan en meet dan mijn nieuw SG.
Hopelijk is het wat gelukt

bazje

Citaat van: tommyboy op 05-05-2012  12:29 uIk heb je calculator gebruikt en het nodige suiker toegevoegd.
Het brouwsel staat nu precies 7 dagen te gisten, maar doet nog heel weinig momenteel.
Het probleem is dat ik overmorgen onverwachts enkele dagen weg moet, dus is het aangeraden
om morgen al te bottelen of nog een weekje te wachten? Ik meet straks het SG?

Tommyboy,
Hoeveel suiker heb je dan nog toegevoegd?
Met die eerste 300 gram kwam je op SG van 1043, tenminste, volgens het rekenblad van de wiki.

tommyboy

ik heb ietsje meer toegevoegd als op het rekenblad stond ongeveer 400 gram, want mijn recept gaf aan dat ik ongeveer aan 1055 moest starten. Hier ben ik helaas niet in geslaagd dus dacht wat meer met de suiker te werken. Ik heb de suiker erin gedaan maar kwam tot niet hoger dan 1038 dus heb ik het hier bij gelaten.
Vandaag SG gemeten en het zit aan 1010, maar in de mandfles al 2 dagen geen beweging meer.
Zou ik echter morgen nog niet kunnen bottelen?
Echt dom van mij om te misrekenen qua hoeveelheid water, nu gewoon hopen dat het bier niet té licht is.
Heb even geproefd en het was niet super slecht, plat en licht bitter bier tot nu toe.
(Heb wel een brew body toegevoegd tijdens het koken)

Jacques

Heb je niet per ongeluk meer dan de 27 liter die je noemt?

tommyboy

Normaal zou ik rond die 27-28 liter zitten

Vergelijkbare Topics (7)

3281

Reacties: 9
Gelezen: 4428

24582

Reacties: 17
Gelezen: 5343

22695

Reacties: 5
Gelezen: 2042

19263

Reacties: 10
Gelezen: 4177

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.