Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag over eerste blikbrouwsel

Gestart door Bier Hier!, 27-04-2012 12:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Bier Hier!

Gisteren zijn we met 3 vrienden gestart om ons eerste blikbrouwsel op te zetten (Diabolo).
Maar nu hebben wij waarschijnlijk een hele domme vraag:
De inhoud van het blik is 1.5 liter, totale hoeveelheid water 5 liter en een halve kilo suiker.
Totale massa die in het vat is gegaan, zit dus op net geen 7 liter.
Hoe verkrijgen we dan wel de 9 liter bier die het hoort te worden?
Na de eerste nacht is de massa nu zelfs nog minder geworden, bijna 6 liter...

Peterrr

Hoi,
Er staat in alle denkbare handleidingen hier, of van Brewferm dat je na het vullen van het gistvat er water bij moet doen tot de 9 liter.
En dan laten afkoelen,  dan het gist verhaal.

( ook ik ging met mijn eerste blik " iets " de mist in... niet goed lezen en geen geduld  ;))

Gewoon nu volgens mij water bij vullen.

Grt peterr

Gerb

Ik heb geen ervaring met het blikbrouwen, maar staat er niet gewoon ergens dat je water moet bijvullen tot 9 liter?
Dat zou ik een normaal advies vinden. Ik neem aan dat je niet de beschikking hebt over een densimeter (zo'n dompelgeval)? Anders zou je de dichtheid daarmee kunnen meten.

ciesvandekwis

Volgens het boekje moet je:

- blik bain marie opwarmen + nog eens naspoelen met warm water om resten uit blik te halen: 1,5 + 1,5 L (3 totaal)
- 5 liter water bijdoen
- gewicht suiker  + water 2x gewicht suiker : 1 L

dus: 3 + 5 + 1 = 9 L

de 5 liter mag gewoon kraantjeswater zijn, koud, anders zit je met te hoge temperatuur en duurt het te lang eer je gist kan toevoegen =  infectierisico. Volgens mij zal 3 L warm + 5 L koud ideaal van temperatuur zijn.

Gerb

Dan heb je dus waarschijnlijk niet het blik nagespoeld en voldoende water bij de suiker gedaan. Gewoon bijvullen tot 9 liter met kraanwater, dat is steriel.

henkg

Volgens de gebruiksaanwijzing dient de suiker (suiker 1, 500 gram) opgelost te worden in 2 liter water. Die twee liter (eigenlijk 2,30 liter, door het extra volume van de suiker) mis ik in je berekening.

Ook maar even de gebruiksaanwijzing nagerekend (had ik nog niet eerder gedaan):
 1,50 Inhoud blik
 1,00 spoelwater blik
 2,30 Twee liter water met daarin 500 gram suiker opgelost
 5,00 Water 1
 0,15 Water met gehydrateerde gist
------
 9,95 liter totaal.

De gebruiksaanwijzing klopt dus niet. Of houdt Brewferm rekening met een verlies (door hevelen, achterblijvende wort in het gist-sediment) van 1 liter?

Om op 9 liter totaal uit te komen dient bijvoorbeeld de suiker te worden opgelost in 1 liter water, niet in twee liter (of de suiker wel oplossen in 2 liter, en slechts 4 liter water toevoegen)

(Ik ben hier nog niet eerder tegenaan gelopen: Mijn vat heeft buitenop een schaalverdeling. Die bleek -na ijking- redelijk te kloppen. Tot nu toe heb ik water toegevoegd totdat de schaalverdeling 9 liter aanwees)

Over: "Na de eerste nacht is de massa nu zelfs nog minder geworden, bijna 6 liter..."
Daar heb ik echt geen verklaring voor (ik kan me niet voorstellen dat er binnen 24 uur al een liter wort door het waterslot ontsnapt is)

Bier Hier!

Het vreemde is dat we bij Brouwland besteld hebben en we uiteindelijk wel 4 handleidingen hadden...
 De halve kilo suiker hebben we als suikersiroop met toegevoegd met een halve liter water. Die hoeveelheid hebben we van de 5 afgehaald. We hebben nergens gelezen dat er meer water gebruikt moet worden om op 9 liter uit te komen, vandaar dat het ons ook verbaasde... Kan er nu alsnog water toegevoegd worden om op 9 liter uit te komen?

henkg

Citaat van: Bier Hier! op 27-04-2012  16:39 uHet vreemde is dat we bij Brouwland besteld hebben en we uiteindelijk wel 4 handleidingen hadden...
Kan er nu alsnog water toegevoegd worden om op 9 liter uit te komen?
Ja.

Over die vier handleidingen. Ik ken er maar eentje, die rondjes die onder de deksel van het blik zitten. Lees de 2e pagina, bij "methode"

Bier Hier!

Bedankt voor al jullie reacties! Ik had het over Brouwland, maar bedoelde Brouwmarkt. We hadden het boekje onder de deksel, er zat een foldertje bij van Brewferm, een handleiding van Brouwmarkt zelf en ik had nog een handleiding van een andere website. Beter had ik natuurlijk meteen hier op de wiki gekeken, waar het erg duidelijk staat beschreven!

We hebben er nog water aan toegevoegd en hopen dat het nog goed komt... Voor de zekerheid nog maar een blik Grand Cru besteld, hopelijk hebben we dan nog 1 biertje wat goed te drinken is...

Na deze twee experimenten, gaan we nog een keer ondergistend blikbier proberen en als dat goed gaat voor het grote werk!

Eigenlijk is het nu meer nog een verhaal geworden ter introductie haha

bokkenrijder

Citaat van: Bier Hier! op 27-04-2012  23:02 uBedankt voor al jullie reacties! Ik had het over Brouwland, maar bedoelde Brouwmarkt. We hadden het boekje onder de deksel, er zat een foldertje bij van Brewferm, een handleiding van Brouwmarkt zelf en ik had nog een handleiding van een andere website. Beter had ik natuurlijk meteen hier op de wiki gekeken, waar het erg duidelijk staat beschreven!

Mee eens! Altijd die volgepropte Brouwmarkt envelop met factuur en een verwarrende overdaad aan informatie. Hoewel ik me steeds voorneem  de Brewferm instructies te volgen blijf ik maar terugkomen naar de Blikbrouwcursus.

Veel succes met de Diabolo en dat het moge smaken!

Bier Hier!

Ons brouwsel is nu al anderhalve dag stil! Helaas hebben we geen eerste meting van het SG gedaan (DOM!) maar nu geeft hij een gehalte aan van 1.015. Volgens mij moet het 1.010 zijn, echter heb ik zoiets als het niet meer gist, dan heeft het ook weinig zin om nog langer te laten staan...
Of zie ik dat verkeerd en kunnen we het voor de zekerheid nog beter een dag langer laten staan? Het heeft dus in totaal maar 4 en een halve dag goed staan gisten... Wie weet raad?

CrUeLtYY

Gewoon na een dag nogmaals meten is er geen verschil meer dan kun je bottelen!

Bier Hier!

Hoe zit het nu eigenlijk met de nagisting? Is het nu het is stilgevallen niet nodig om het nog een week op vat te laten nagisting en dan pas te gaan bottelen? Ik lees hierover ook tegenstrijdige berichten en dat is mij ook niet helemaal duidelijk...

ciesvandekwis

Citaat van: Bier Hier! op 01-05-2012  20:53 uHoe zit het nu eigenlijk met de nagisting? Is het nu het is stilgevallen niet nodig om het nog een week op vat te laten nagisting en dan pas te gaan bottelen? Ik lees hierover ook tegenstrijdige berichten en dat is mij ook niet helemaal duidelijk...

In dat Brouwland handleidinkje staat dat je meteen kan bottelen. Ik zou toch zeker een dag of 7-10 lageren (overhevelen in 2e vat bij het starterspakket): je raakt af van de laag gist op de bodem en overige gist krijgt tijd om zit nog eens te 'zetten'.
Geduld dus. En na lageren nog eens overhevelen in (gedesinfecteerd) afvulvat voor je bottelt.

Jacques

In plaats van over te hevelen in de emmer van het starterspakket kun je beter overhevelen in een glazen mandfles. Indien je die met een grote silicone stop voorzien van een gat voor een waterslot afsluit weet je zeker dat het bier geen last heeft van zuurstofopname. De emmers die geleverd worden bij de starterspakketten sluiten namelijk niet allemaal goed af.

Bier Hier!

We hebben uiteindelijk na twee dagen toch besloten om te gaan bottelen. We zullen het tweede brouwsel wel langer laten nagisten! De smaak van het jonge bier was toch al redelijk, ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 04-05-2012  16:39 uIn plaats van over te hevelen in de emmer van het starterspakket kun je beter overhevelen in een glazen mandfles. Indien je die met een grote silicone stop voorzien van een gat voor een waterslot afsluit weet je zeker dat het bier geen last heeft van zuurstofopname. De emmers die geleverd worden bij de starterspakketten sluiten namelijk niet allemaal goed af.

De oplossing, die brede electrotape strak om de deksel wikkelen, die vaten zijn meestal transparant dus kijken kan toch wel, (let op dat je het openingetje om je vingers onder het vat te steken afsluit) Ik heb een warteltje op het waterslotgat gedaan, daar een klein beetje lucht ingepompt (lees lichte overdruk). en de randen gecontroleerd op lekkage, helemaal niets totdat het vat zelfs bol werd. Ofwel probleem opgelost! Ow en electrotape heeft geen residu op die plastic vaten.. LET WEL OP INFECTIES VAT REINIGEN VOOR HET OPENMAKEN (voor de zekerheid)

Vergelijkbare Topics (7)

13044

Reacties: 12
Gelezen: 3791

23280

Gestart door duonra

Reacties: 10
Gelezen: 3716

37116

Reacties: 7
Gelezen: 1705

21030

Reacties: 52
Gelezen: 15587

34729

Reacties: 3
Gelezen: 1593

33252

Reacties: 28
Gelezen: 5000

20710

Reacties: 18
Gelezen: 7524

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.