Om mijn vrouw gelukkig te stellen ben ik op zoek naar een recept voor kersenbier

Gestart door gert-jan, 25-04-2012 18:29 u

Vorige topic - Volgende topic

gert-jan

Zoals de titel al aangeeft ben ik opzoek naar een recept voor kersenbier. Geen lambiek maar een zoetig bier. Wie kan mij hieraan helpen. Graag niet te moeilijk gezien ik nog een beginner ben.

Alvast bedankt.

Gert-Jan

EBC

Een zoetig kersenbier koop je het best in de winkel.

Het valt niet mee dat te brouwen, zonder pasteurisatie en/of filtratie.

Gist wil immers de suikers omzetten. Je kunt je heil verder enkel zoeken in kunstmatige zoetstoffen, mocht je dat willen.

Neem eens contact op met het biergilde in Vliermaalroot, BE. Zij maken elk jaar een kersenbier. Erg lekker, geen lambiek, maar niet zoet. Ze willen je vast graag helpen.

Henielma

Inderdaad en lastig bier om zelf te maken denk ik.

Je kan proberen een licht witbier (SG 1030 of zo) te maken en dat flink hoog te maischen bijvoorbeeld op 70 ºC zodat je een beetje een volle smaak houd en verder na het koken tot SG van 1050 kersen limonadesiroop toevoegen. Bijvoorbeeld die in blikken Karvan cevitan of zo.

Ik heb het nooit geprobeerd maar wie weet wordt het wel lekker.

gert-jan

Ga ik proberen.

Kunstmatig wil ik niet zoeten. Ik bedoel ermee te zeggen dat ik geen lambiek wil deze is zurig daar houd ze niet van. En in mijn optiek kan je wel bij zoeten met een niet vergistbaar suiker. Ik moet dit even uitzoeken maar komt wel goed.

Dank je

Henielma

Laat te zijner tijd weten hoe het geworden is. Ik ben benieuwd.

orangeloo

Ik heb dit ook een keer geprobeerd...zie deze topic.
Ik heb een recept naar de adviezen van Ronnie gemaakt.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,694.25.html
Alleen had ik geen Sorbitol bij het bottelen, en heb zoals in de topic van Ronnie werd genoemd Brew body gebruikt.
Mijn advies... gebruik geen brew body dit geeft naar mijn mening een chemische smaak aan het bier, en het wordt niet zoeter.

Ik ga in aug. / sept. een nieuwe poging wagen, maar dan bottelen met sorbitol, en een deel met Stevia

Het bier is best aardig gelukt vind ik zelf, maar het is geen zoet kersenbier geworden. En dat was/ is wel mijn wens.  :brouwen:

RobinB

Stevia heeft een vrij droppig smaakje heb ik onlangs gemerkt...
Misschien is sorbitol dan wel beter voor een kersenbier.

gert-jan

Sorbitol is inderdaad niet een vergistbaar suiker maar een zoetstof. Zou moeten kunnen werken voor de zoetere smaak. Lijkt me.

De bedoeling is om een wit bier te maken. Daarna een tweede batch maar dan met kersen en/of kersen siroop en evt. een beetje sorbitol misschien wel. De kruiden van het witbier citroenschil en koriander weg latend uiteraard.

gj

RobinB

Sorbitol is wel een natuurlijke zoetstof overigens (doorgaans tegen de verwachting in) en  inderdaad geen suiker maar een polyalcohol. :)

Kleine_Schriek

Citaat van: RobinB op 25-04-2012  22:19 uSorbitol is wel een natuurlijke zoetstof overigens (doorgaans tegen de verwachting in) en  inderdaad geen suiker maar een polyalcohol. :)
Kan dan wel natuurlijk zijn, maar ik vind het zooooooooooo vies!!! Ik heb 1 brouwsel van iemand geproefd met Sorbitol, en ik vond het niet te drinken omdat de Sorbitol overheerste. Ik ben ook wel erg gevoelig voor die stof. Dus ik zou eerst testen of vrouwlief Sorbitol lust. Met wat water met Sorbitol erin of zo.

George81

Mijn vriendin wil ook dat ik een zoet kersenbier maak. Ik heb een hoop gezocht en gelezen en ik zie er voorlopig vanaf.
Kunstmatig aanzoeten daar ontkom je niet aan.
Ze is helemaal gek van Kasteel Rouge en daar zit ook zoetstof in, staat gewoon op het etiket.

Wat ik wel eens wil doen is een blonde maken en op een 2,5 / 5 liter fles wat jongbier op diepvries kersen van de AH zetten en lang laten staan.

Waarom een witbier als basis trouwens?

Erik Deelissen

Jaren geleden ben ik in de betuwe krieken gaan plukken om een kersenbier te maken.
De opbrengst was 60 kg en alles ingevroren.
Toen een soort amber bier gebrouwen en na dat het bier was uitgegist dit op de krieken gezet voor
6 maanden. Het ziet er smerig uit, de krieken verliezen hun kleur en er drijft een grijze massa op je bier.
Na 6 maanden dit bier verdeeld in drie delen, 1 deel gebotteld met bottelsuiker.
1 deel aangezoet met melksuiker en bottelsuiker.
1 deel aangezoet met melksuiker, bottelsuiker en kersenaroma.
Laat nou dit laatste deel ook het lekkerste bier zijn geworden.
Het is moeilijk om de kersensmaak van de krieken in het bier te houden, het brengt toch een nagisting op gang
en het ontsnappende koolzuur neemt volgens mij toch een hoop geur en smaak mee tijdens de nagisting.

heijligers

Citaat van: Kleine_Schriek op 26-04-2012  08:07 uKan dan wel natuurlijk zijn, maar ik vind het zooooooooooo vies!!! Ik heb 1 brouwsel van iemand geproefd met Sorbitol, en ik vond het niet te drinken omdat de Sorbitol overheerste. Ik ben ook wel erg gevoelig voor die stof. Dus ik zou eerst testen of vrouwlief Sorbitol lust. Met wat water met Sorbitol erin of zo.
Dat was toch niet mijn rosé bier experiment van 2 jaar geleden?

bvalkema

Ik heb ook een zoet kersenbiertje gebrouwen, ook voor de vrouw, en is een beetje een restjes-opmaak-brouw:

voor 20 liter:

3 kg pilsmout 3 ebc,
1 kg muenichmout 15 ebc,
0,5 kg ambermout 50 ebc,
1,5 kg tarwemout licht,

maisch:
55 ºC 10 min
63 ºC 35 min
72 ºC 35 min
78 ºC 2 min

koken 90 min

hop:
Hallertau Perle 20 g 90 min
Hallertau Perle 20 g 15 min

maischwater 17.3 l
spoelwater 12.6 l

Gist was een hergebruik van een slurry Wyeast 3068 (tja experiment :P )

Na afkoeling, 1l sap van zoete kersen uit de juicer toegevoegd, en een fles van 0.66 liter kersensiroop uit de reform/biologische winkel (uit de Groene Passage in R'dam), daar zit ook iets van acanogwat bessen in voor de rode kleur.

Uiteindelijk een zwaar, volbody, lekker zoet biertje geworden (bijna Carolus winterbierachtig), mijn vrouw is er gek op, ze wil al bijna een nieuwe batch brouwen :P

gert-jan

Om even te reageren op alle reacties. Aan de vrouwen wordt best gedacht als ik het zo lees.

Ik ga het aan zoeten met lactitol (melksuiker)

Waarom witbier het is een lekker fris bier en dat moet het worden. De bedoeling is overigens om er een heel klein beetje citroenschil in te doen voor de frisheid.

gert-jan

RobinB

@ Erik: wat voor kersenaroma heb je daarvoor gebruikt?
Ik heb eens geëxperimenteerd met aroma vd toko, maar dat was echt niet te harden...

Erik Deelissen

RobinB

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.