Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zelf beginnen bier brouwen

Gestart door Lutz, 12-04-2012 22:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Lutz

Hallo allemaal

Ik ben Bart en ik ben afkomstig uit (Belgisch)-Limburg. Ik zou graag zelf bier leren brouwen. Voor ik de grote stap van het alles aanschaffen waag wil ik nog even enkele vragen stellen aan doorwinterde bierbrouwers zoals jullie.

1. Kan ik aan de slag met de online cursus van hobbybrouwen.nl? Of zou ik beter een bierbrouwcursus volgen? Ik zou graag willen leren bierbrouwen van nul af aan. Niet met blikken.
2. Is het bierbrouwen te combineren met een studentenleven? Ik zit namelijk op kot ('op kamers' denk ik dat de Nederlandse uitdrukking is) en bijgevolg ben ik enkel in het weekend thuis.
3. Welke benodigdheden heb je echt zeker nodig? Ik vond op de website een handig schema waar prijzen bij vermeld staan, maar er staat nergens bij wat je echt nodig hebt.
4. Hoeveel tijd steek je in het lezen van artikels en boeken om je kennis bij te schaven? Is dat noodzakelijk om tot iets drinkbaars te komen?
5. Is het mogelijk om zelf een bier te brouwen dat de kwaliteit van een commercieel bier kan evenaren? Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een trappistenbier zoals Achel of Orval niet te evenaren valt. Meestal steken er honderden jaren van ervaring achter deze bieren.
6. Kan je met de nodige kennis, voorspellen hoe je bier zal smaken? Zodat je kan zeggen: 'Ik voeg meer van grondstof X toe waardoor mijn brouwsel meer naar bier Y zal smaken.' Ik wil geen bieren klonen, maar ik zou wel graag alles onder controle hebben. :)

met vriendelijke groeten

Bart

KC

Welkom,

Je bent om te beginnen wel een paar honderd euro kwijt, maar dan kun je ook lekker aan de slag. Je bent in staat om bier te brouwen waarvan je denkt WOW nu hoef ik nooit meer bier te kopen:)
Het boek van Adri is geweldig dus een aanrader, maar ik had genoeg aan de info op dit forum. (Ik heb wel het boek nu :) )
Zelf brouw ik met een maischzak dat is de goedkoopste manier volgens mij, en ik gebruik dus maar 1 pan.
Wat je verder nodig hebt is een koeler, die je zelf kunt maken van flexibele koperen buis. Een gistvat of fles. Een hevelfilter, dit kun je ook zelf maken. Een moutmolen. Een SG meetsetje. Het studentenleven gaat goed samen met brouwen :)
Een kroonkurkapparaat http://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-vaste-verstelbaarheid-tafelmodel-p-741.html
want zelf vond ik die goedkope tang een onding.
Ik weet niet hoeveel je dan wilt gaan brouwen op jaarbasis, maar als het redelijk veel is loont het om je aan te sluiten bij een gilde waar ze gezamenlijk mout inkopen in het groot.

Ik ben groen nog niet doorgewinterd btw hehe.

RobinB

Citaat van: Lutz op 12-04-2012  22:38 uIk kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een trappistenbier zoals Achel of Orval niet te evenaren valt.
Nou, juist deze twee lijken me nog wel haalbaar.

CiteerMeestal steken er honderden jaren van ervaring marketing achter deze bieren.
;)

Jacques

Bierbrouwen leer je net als fietsen door vallen en opstaan.

De online cursus is gebaseerd op de kennis van het forum. Ik ken verschillende brouwers die met deze cursus begonnen en hele goede bieren weten te brouwen. Maar er zijn meer cursussen beschikbaar en natuurlijk is er het boek van Adrie Otte.

Als er iemand bij jou in de buurt is die brouwt is het altijd leerzaam om daar een kijkje te nemen. Dan kun je meteen zien wat je per se nodig hebt.
Maar je kunt ook even kijken bij de blikcursus. Om met mout te werken heb je naast de de daar genoemde spullen ook een schrootmolen en een filter nodig. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden zoals je ook in de online cursus kunt lezen.

Veel succes met je eerste brouwsel.

Oscar

Bart,

Welkom op dit forum! Leuke hobby heb je uitgekozen... :nut: :brouwen:

Citaat van: Lutz op 12-04-2012  22:38 u2. Is het bierbrouwen te combineren met een studentenleven? Ik zit namelijk op kot ('op kamers' denk ik dat de Nederlandse uitdrukking is) en bijgevolg ben ik enkel in het weekend thuis.

Wil thuis brouwen? Of op je kamertje?

Citaat van: Lutz op 12-04-2012  22:38 u4. Hoeveel tijd steek je in het lezen van artikels en boeken om je kennis bij te schaven?

Als je begint met deze hobby.... de rest van je leven.... ;D ;D ;D De ontwikkeling van bier en inzichten houdt nooit op.

Citaat van: Lutz op 12-04-2012  22:38 uIs dat noodzakelijk om tot iets drinkbaars te komen?

Nee, maar er is een grote afstand tussen drinkbaar en lekker... ;)

Citaat van: Lutz op 12-04-2012  22:38 u5. Is het mogelijk om zelf een bier te brouwen dat de kwaliteit van een commercieel bier kan evenaren?

Ja! Je kunt dit niveau zelf te boven gaan.... :brouwen:

Citaat van: Lutz op 12-04-2012  22:38 uIk kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een trappistenbier zoals Achel of Orval niet te evenaren valt.

Zeker wel...  :biersmile:

Citaat van: Lutz op 12-04-2012  22:38 uMeestal steken er honderden jaren van ervaring achter deze bieren.

Dat is alleen om het proces tot in den details te leren kennen om zodoende een constant product te kunnen leveren.

Citaat van: Lutz op 12-04-2012  22:38 u6. Kan je met de nodige kennis, voorspellen hoe je bier zal smaken? Zodat je kan zeggen: 'Ik voeg meer van grondstof X toe waardoor mijn brouwsel meer naar bier Y zal smaken.' Ik wil geen bieren klonen, maar ik zou wel graag alles onder controle hebben. :)

Ja, maar tot een bepaalt niveau... Met voldoende kennis en ervaring en inzicht in je brouwproces  is dit wel goed te doen.
Om alles onder controle te hebben moet je wel hier en daar wat meten (pH, Brix, temperatuur)  :brouwen:

:degroeten:

Lutz

Hallo allemaal, bedankt voor de interessante reacties!

Denken jullie, net zoals Robin, dat de naam die de Belgische trappistenbieren door de jaren heen hebben opgebouwd een resultaat is van marketing? Ben benieuwd naar de reacties :)

@Oscar: Ik zou thuis willen brouwen en door de week op kamers wonen. Hoe lang zou het duren vooraleer het zowat begint te lukken om een echt lekker bier te brouwen? :)

Oscar

Citaat van: Lutz op 13-04-2012  01:38 u@Oscar: Ik zou thuis willen brouwen en door de week op kamers wonen.

Oke....vinden je ouders dit ook leuk?  ;D

Citaat van: Lutz op 13-04-2012  01:38 uHoe lang zou het duren vooraleer het zowat begint te lukken om een echt lekker bier te brouwen? :)

Als je het een beetje goed doet, meteen de eerste keer al. :brouwen:

stoffel2

Welkom Lutz!

Met dit forum heb je in principe meer dan genoeg om te starten!
Wat ik zou afraden is het thuis brouwen. Brouwen op kot lijkt mij de hemel! Had ik deze hobby maar ontdekt toen ik nog op kot zat...
Je bent meer op je kot dan thuis en het leuke van Brouwen is ook het ganse proces op de voet volgen (gasontwikkeling, geuren, smaken,...).

Ikzelf ben ook nog een groentje maar mss net daarom kan ik je wat starterstips geven (je leert echt uit je fouten).
kosten om te starten draaien rond de 200 euro. Zeker nodig: een grote pot (10l+), zeefdoeken, gistingsvat, waterslot, goeie thermometer, weegschaaltje, véél flesjes, kroonkurkapparaat, molen.
Ik denk dat dit echt de basis is. Je zal versteld staan wat een lekker vocht je hiermee al kan maken! ;)

Verder gebruik je receptjes die hier op het forum aanwezig (goeie recepten van kenners!) zijn en de grondstoffen kan je makkelijk online kopen (ik bestel vooral bij Brouwland maar ik vermoed dat er nog veel ander/betere zijn). De gist zou ik aanraden om zelf op te kweken (zéér gemakkelijk!).

Ik zit nu aan mijn 5de brouwsel in een goeie 4 maand en de laatste 3 zijn echte voltreffers. De eerste 2 waren tegenvallers maar vooral door onwetendheid en te snel/onzuiver te werken.

Besef wel dat dit een hobby is waar je maar moeilijk zal van af raken ;)

Proost!

ciesvandekwis

Dikke tip: koop startpakket van Brouwland blikbrouwen. Voor 80 euro, in promo nu heb je er nog een blik moutsiroop bij naar keuze. Pakketprijs is goedkoper dan alles apart te kopen en die 2 gistemmers zijn vrij redelijk van kwaliteit.
Extra te kopen: grote kookketel, pak maar 30 L, op kapaza, 2dehands.be e.a. vind je voor 20-30 euro wel iets. Ik kocht een elektrische ketel waar men groenten mee inmaakt voor 30 euro, maar gebruik tegenwoordig een grote koperen ketel. Werd verkocht als bloempot, maar met wat kuiswerk perfect te gebruiken op gasvuur, geef lekker snel de warmte door en geeft die extra ambachtelijke 'touch'.
Een hevelfilter maak je vlot zelf, mits je een ijzerzaagje en workmate hebt; kostte mij 1 avondje en 25 euro koperbuis, hevelslang en kraantje.
Een spiraalkoeler maak je ook voor zo'n 25 euro (rol koper in de gamma: 20 euro, nog 2 x metertje slang en koppeling voor de kraan.
Nu nog zakje pilsmout, wat hop en gist (ik zou toch met korrelgist beginnen) en je bent vertrokken.

Twonky

Welkom!

En als je een beetje een indruk op wilt doen zijn er best een aantal leuke filmpjes die je kan kijken, zoek maar eens op brouwtv, dan zie je dat het allemaal best relaxt kan!

En inderdaad de cursus even doorlezen, en gewoon beginnen!
Zoals op een ander forum altijd zeggen, Relax, have a homebrew!
oftewel, niet moeilijk doen, als hij niet helemaal perfect is drink je hem op en probeer je het gewoon nog een keer ;-)

Success, en veel plezier, het is een geweldige (en leerzame) hobby!
Zwaai
 :degroeten:

pauliene

hobbybob

Citaat van: pauliene op 18-01-2013  13:28 uWellicht heb je ook al iets aan dit artikel:
http://hoezelfmaken.nl/index.php/eten-drinken/zelf-bier-maken

Lol zelf ff mouten en eesten als beginnend brouwer :huilen:

Trouwens zelf gebakken aardappels maken kon ik ook nog niet :denken:

Je hebt meer aan de WIKI van dit board daar staat het brouwprocews wel goed omschreven, alle stappen.

Moutkosten vallen best mee al helemaal als je per 25 kg koopt

smaalle

Citaat van: Lutz op 12-04-2012  22:38 uHallo allemaal

Ik ben Bart en ik ben afkomstig uit (Belgisch)-Limburg. Ik zou graag zelf bier leren brouwen. Voor ik de grote stap van het alles aanschaffen waag wil ik nog even enkele vragen stellen aan doorwinterde bierbrouwers zoals jullie.

1. Kan ik aan de slag met de online cursus van hobbybrouwen.nl? Of zou ik beter een bierbrouwcursus volgen? Ik zou graag willen leren bierbrouwen van nul af aan. Niet met blikken.
2. Is het bierbrouwen te combineren met een studentenleven? Ik zit namelijk op kot ('op kamers' denk ik dat de Nederlandse uitdrukking is) en bijgevolg ben ik enkel in het weekend thuis.
3. Welke benodigdheden heb je echt zeker nodig? Ik vond op de website een handig schema waar prijzen bij vermeld staan, maar er staat nergens bij wat je echt nodig hebt.
4. Hoeveel tijd steek je in het lezen van artikels en boeken om je kennis bij te schaven? Is dat noodzakelijk om tot iets drinkbaars te komen?
5. Is het mogelijk om zelf een bier te brouwen dat de kwaliteit van een commercieel bier kan evenaren? Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een trappistenbier zoals Achel of Orval niet te evenaren valt. Meestal steken er honderden jaren van ervaring achter deze bieren.
6. Kan je met de nodige kennis, voorspellen hoe je bier zal smaken? Zodat je kan zeggen: 'Ik voeg meer van grondstof X toe waardoor mijn brouwsel meer naar bier Y zal smaken.' Ik wil geen bieren klonen, maar ik zou wel graag alles onder controle hebben. :)

met vriendelijke groeten

Bart
Hallo Bart,

Ik ben ook nieuw in het bierbrouwwereldje en ben ook eerst begonnen met blikbrouwen. Ik heb nu mijn 2de blik aan het gisten en moet zeggen dat het mij goed bevalt. Over 2 dagen kan ik mijn eerste vergisting bottelen.
Ik heb hiervoor eerst 9 jaar gedestilleerd en vond het tijd om iets anders te doen.
Met Brewferm maak je lekker beginnersbier en je kunt dan nog altijd besluiten om het groter aan te pakken en meer geld in je nieuwe hobby te steken.
Maar al te vaak heb ik mee moeten maken dat iemand wou gaan destilleren en kocht gelijk een grote still om er na 3 maanden er achter te komen dat het toch niet zijn ding was.

dennisbier

Ik zou juist niet met korrelgist beginnen. Die Wyeast smackpacks zijn perfect. 1 dag van tevoren smacken en de volgende bol en klaar om toe te voegen. Binnen 24 borrelt je gistvat als een gek.

RobinB

Citaat van: dennisbier op 24-01-2013  12:04 uBinnen 24 borrelt je gistvat als een gek.

Dat geldt ook voor korrelgist dus dat maakt geen onderscheid.
Voordeel van korrelgist is dat het langer houdbaar is.
Wat je omschrijft van een Wyeast Activator geldt alleen voor een vers pak.

Los daarvan vind ik dat je zeker niet bang voor die wyeasts moet zijn, mits vers kan je ze net zo makkelijk gebruiken als korrelgist.

Niels B.

Ikzelf zit ook op kamers.
Ik denk niet dat je alle spullen makkelijk kan plaatsen in een "kot" van 18 m2. Misschien kan je het vergistingsvat mee naar huis nemen?
Je moet zeker wel een vrije dag plannen 2-3 weken na het brouwen van je bier, om het op de fles te doen.

Jacques

Citaat van: dennisbier op 24-01-2013  12:04 uIk zou juist niet met korrelgist beginnen. Die Wyeast smackpacks zijn perfect. 1 dag van tevoren smacken en de volgende bol en klaar om toe te voegen. Binnen 24 borrelt je gistvat als een gek.

Dat opbollen in 1 dag gaat niet altijd op. Als de gist at ouder duurt dat wat langer.

Vergelijkbare Topics (7)

34374

Reacties: 6
Gelezen: 2475

25180

Reacties: 2
Gelezen: 1842

14538

Reacties: 7
Gelezen: 2548

37605

Reacties: 4
Gelezen: 1467

27912

Reacties: 10
Gelezen: 3599

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.