Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brewferm m.b.t. gist

Gestart door John, 07-03-2012 10:25 u

Vorige topic - Volgende topic

John

Ik ben bezig mijn gistkast te testen en kan net zo goed beter een blikbrouwsel erin zetten als een vat water:-)

Even een vraagje: is er iemand op de hoogte van het zakje gist dat erbij is geleverd? Ik bedoel is dat bij alle blikken dezelfde gist? Ik heb opgekweekte gist van Belle Fleur (Brwrij De Dochter van de Korenaar) staan, maar weet niet of die beter zal zijn...

Gerb

Volgens mij zijn er verschillende Brewferm gisten, maar voor de bovengistende bieren (Brewferm top) is het allemaal dezelfde gist. Een zelfgekweekte gist zou ik alleen gebruiken als je zeker bent dat je voldoende en voldoende vitale gist hebt. Hoe heb je opgekweekt?

John

Wort uit vorig brouwsel uit vriezer. Goed koken, afkoelen, gistvoeding erbij en depot van 2 flesjes erbij, schudden in huiskamer bij 18-20 graden en af en toe schudden. Ik ben niet in de gelegenheid om de cellen te tellen maar er zit naar mijn mening voldoende schuim op. Zou ik de activiteit op peil kunnen houden tot maandag door af en toe suiker toe te voegen?

Ik deed dat normaal met Duvel-gist maar dit biertje (Belle Fleur) was wel heeeel lekker!

Gerb

Hoe lang geleden heb je de gist erbij gedaan?

John

Gerb

Ik zou er persoonlijk wat langer op wachten en er 5 tot 7 dagen voor uittrekken. Maar als het om een experiment gaat en je ziet een laag gist op de bodem, zou je het er op kunnen wagen. Wat is de dichtheid van het wort?

John

Neem aan dat je wort uit vriezer bedoelt: 1060 SG

Gerb

Nee van het wort van het te brouwen bier. Hoe hoger de dichtheid, hoe meer cellen je nodig hebt.

John

Volgens Brewferm begin-SG 1042.

Gerb

Dan zou ik het gewoon proberen met de opgekweekte gist.

John

Zou het nodig zijn om de gist "wakker" te houden met suiker? Of moet ik hem best "uithongeren"?

Gerb

Je wilt dus maandag brouwen? Als je denkt dat je voldoende gist hebt kan je de starter in de koelkast zetten. Op de brouwdag haal je 's ochtends de starter uit de koelkast, giet hem af en giet er verse wort op. Dan is de starter klaar om einde van de middag te gebruiken.

Persoonlijk denk ik dat je nog wel een keer wort kunt toevoegen om meer gist te krijgen. Dan geldt nog steeds dat je op de brouwdag moet afgieten en verse wort kunt toevoegen. Suiker toevoegen brengt niet zoveel, bevat geen voedingsstoffen en de gist is al over zijn hoogtepunt heen als die bier moet gaan maken. Zou ik niet doen.

John

Ok. Dank je voor info.

Ik ga wort opsplitsen; grootste gedeelte gaat de opgekweekte gist bij en bij 4 liter of zo de korrelgist (dan nog wat bakjes voor in vriezer). Samen de gistkast in en afwachten maar.

Vergelijkbare Topics (7)

19913

Reacties: 4
Gelezen: 2549

37234

Reacties: 8
Gelezen: 2554

16400

Reacties: 12
Gelezen: 5444

15372

Reacties: 46
Gelezen: 13338

33389

Gestart door HopHop

Reacties: 19
Gelezen: 5297

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.