Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Berekeningen om bier te brouwen

Gestart door RubenVDC, 21-02-2012 14:53 u

Vorige topic - Volgende topic

RubenVDC

Hallo

Ik ben 2de jaars student biotechnologie, en ik moet als project voor school bier brouwen. hier voor kreeg ik voorwaarden opgelegd.
Kleur: 12 EBC
Densiteit 15.9° plato
Alcohol: 6%vol alc
Bitterheid 25 à 28 IBU

Ik heb volgende mouten ter beschikking.

Palemout   10 EBC
Munichmout   15.8 EBC
Pilsmout   3.7 EBC
Roostmout   900 EBC
Kara 50 (karamel)   55 EBC
Kara 120 (karamel)   125 EBC

Ook de volgende Hoppen

Challenger   8.08 (% alfa)
Nugget   12.5  (% alfa)
Zeus    14.5  (% alfa)

ik moet ook zeker 50% pilsmout gebruiken
en ik moet mijn berekeningen afstellen op 10 EBC opdat we tijdens het bereiden van het wort nog 2 EBC winnen door natuurlijke bruinkleuring.

Nu is mijn vraag of er iemand is die mij kan helpen aan de juiste formules om mijn berekeningen voor het wort correct te maken?

Alvast bedankt
Ruben

Adrie

MO

Oscar

Of iedere andere beschikbare software. Promash, Confomash, BrouwVisie... Mogelijkheden genoeg. ;)

RobinB

Ik denk dat MO BrouwHulp aanhaalt, omdat de berekingen daarin zichtbaar zijn? :weetniet:

Oscar

Dat denk ik ook. :) Maar het gaat RubenVDC niet om de formules, maar om de getallen die uit de software komen. ;)

RobinB

Oke, kan ook.
Dan las ik:
Citaat van: RubenVDC op 21-02-2012  14:53 uNu is mijn vraag of er iemand is die mij kan helpen aan de juiste formules

Waarschijnlijk fout... ;)

Oscar

Las je ook :

Citaat van: RubenVDC op 21-02-2012  14:53 uom mijn berekeningen voor het wort correct te maken?

Dus met een software tooltje is ie geholpen. Nu maar hopen dat ie inlogt, dit leest en ff reageert. :)

heijligers

Citaat van: RubenVDC op 21-02-2012  14:53 u... ik moet als project voor school...

Waarschijnlijk zal het antwoord alleen niet genoeg zijn.

Of zoals een docent van me altijd zei: