Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Berekeningen om bier te brouwen

Gestart door RubenVDC, 21-02-2012 14:53 u

Vorige topic - Volgende topic

RubenVDC

Hallo

Ik ben 2de jaars student biotechnologie, en ik moet als project voor school bier brouwen. hier voor kreeg ik voorwaarden opgelegd.
Kleur: 12 EBC
Densiteit 15.9° plato
Alcohol: 6%vol alc
Bitterheid 25 à 28 IBU

Ik heb volgende mouten ter beschikking.

Palemout   10 EBC
Munichmout   15.8 EBC
Pilsmout   3.7 EBC
Roostmout   900 EBC
Kara 50 (karamel)   55 EBC
Kara 120 (karamel)   125 EBC

Ook de volgende Hoppen

Challenger   8.08 (% alfa)
Nugget   12.5  (% alfa)
Zeus    14.5  (% alfa)

ik moet ook zeker 50% pilsmout gebruiken
en ik moet mijn berekeningen afstellen op 10 EBC opdat we tijdens het bereiden van het wort nog 2 EBC winnen door natuurlijke bruinkleuring.

Nu is mijn vraag of er iemand is die mij kan helpen aan de juiste formules om mijn berekeningen voor het wort correct te maken?

Alvast bedankt
Ruben

Adrie

MO

Oscar

Of iedere andere beschikbare software. Promash, Confomash, BrouwVisie... Mogelijkheden genoeg. ;)

RobinB

Ik denk dat MO BrouwHulp aanhaalt, omdat de berekingen daarin zichtbaar zijn? :weetniet:

Oscar

Dat denk ik ook. :) Maar het gaat RubenVDC niet om de formules, maar om de getallen die uit de software komen. ;)

RobinB

Oke, kan ook.
Dan las ik:
Citaat van: RubenVDC op 21-02-2012  14:53 uNu is mijn vraag of er iemand is die mij kan helpen aan de juiste formules

Waarschijnlijk fout... ;)

Oscar

Las je ook :

Citaat van: RubenVDC op 21-02-2012  14:53 uom mijn berekeningen voor het wort correct te maken?

Dus met een software tooltje is ie geholpen. Nu maar hopen dat ie inlogt, dit leest en ff reageert. :)

heijligers

Citaat van: RubenVDC op 21-02-2012  14:53 u... ik moet als project voor school...

Waarschijnlijk zal het antwoord alleen niet genoeg zijn.

Of zoals een docent van me altijd zei:
"Het antwoord interesseert me niet, het gaat erom hoe je eraan bent gekomen."

RubenVDC

Het gaat me om de formules.
Maar ik zou ook de achterliggende verklaring moeten weten waarom ik net die formules moet gebruiken. ik moet elke getal dat ik gebruik kunnen verklaren.
Maar jullie hebben me tot nu toe al goed geholpen.

Oscar

Citaat van: RubenVDC op 27-02-2012  19:06 uMaar ik zou ook de achterliggende verklaring moeten weten waarom ik net die formules moet gebruiken. ik moet elke getal dat ik gebruik kunnen verklaren.

Houd er dan maar rekening mee dat dat je enkele avonden rekenwerk en uitzoekwerk gaat kosten ondanks dat je de formules binnen handbereik hebt... ;)

Wallie

Hoe bevalt BrouwVisie? Ik heb het net gedownload maar vind het nogal ingewikkeld eruitzien..
Is het de moeite waard om me er in te verdipen of zijn er betere programma's?

weed

Citaat van: RubenVDC op 27-02-2012  19:06 uHet gaat me om de formules.
Maar ik zou ook de achterliggende verklaring moeten weten waarom ik net die formules moet gebruiken. ik moet elke getal dat ik gebruik kunnen verklaren.
Maar jullie hebben me tot nu toe al goed geholpen.

"Elke graad Plato staat gelijk met 1 gram extract per 100 ml water."
Je berekent je benodigde kg extract. Houdt daarna rekening met je rendementen.
Nu ken je de totale stort van de mout. Daarna bepaal je via de opgegeven kleur de percentages stort van elke soort die je wilt gebruiken. Dan de stort een beetje fine tunen naar de berekende percentages.

Veel succes! 

Oscar

Citaat van: Wallie op 27-02-2012  19:17 uHoe bevalt BrouwVisie? Ik heb het net gedownload maar vind het nogal ingewikkeld eruitzien..

Het lijkt ingewikkeld, maar dat is het niet. Het programma kan alleen erg veel... Maar er zit een help-bestand bij dus neem dat even door, of bekijk de instructie video's

Citaat van: Wallie op 27-02-2012  19:17 uIs het de moeite waard om me er in te verdiepen of zijn er betere programma's?

Het is zeker de moeite om je in brouwsoftware te verdiepen. Er zijn meerdere programma's en die zijn ook goed, ze verschillen alleen in het aantal mogelijkheden dat ze hebben. Wil je excel gebruiken? (BrouwHulp) of een programma dat simpel en snel een recept voor je doorrekent (Confomash)... Kijk wat je wilt of denkt te willen met software en kies het programma dat je prettig vindt werken.  :)

RubenVDC

Hallo allemaal

Ik heb nog een vraagje over een formule van kleur berekening:
de formule is de volgende:

Kleur= TotEBC + (1.5* (kooktijd/60))

is het dan kooktijd in uur of in minuten? in minuten toch he

hansHalberstadt

Citaat van: RubenVDC op 01-03-2012  09:28 uHallo allemaal

Ik heb nog een vraagje over een formule van kleur berekening:
de formule is de volgende:

Kleur= TotEBC + (1.5* (kooktijd/60))

is het dan kooktijd in uur of in minuten? in minuten toch he
Als het in uren was dan zou je bij 1.5 uur koken slechts 0.025 EBC kleurverhoging krijgen, terwijl voor pils mij getallen van ca 3 EBC kleurverhoging bekend voorkomen. Een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van je brouwinstallatie, bv de manier van verwarmen van je kookketel. Verder is dit een sterk versimpelde weergave van de werkelijkheid vrees ik.
HansH

RobinB

Citaat van: RubenVDC op 01-03-2012  09:28 uKleur= TotEBC + (1.5* (kooktijd/60))

Welke methode is dat? (BrouwVisie, morey, daniels, enz)

Oscar

Citaat van: RobinB op 01-03-2012  14:35 uWelke methode is dat? (BrouwVisie, morey, daniels, enz)

Robin, dit is de reeds bekende brouw-bier methode Link

RobinB

Aha, dan ben ik het met HansH eens! ;D :clownsmile:

Citaat van: hansHalberstadt op 01-03-2012  09:46 uVerder is dit een sterk versimpelde weergave van de werkelijkheid vrees ik.

hansHalberstadt

Citaat van: RobinB op 01-03-2012  18:05 uAha, dan ben ik het met HansH eens! ;D :clownsmile:
Bekijk ook eens deze link:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19020.msg281132.html#msg281132
Deze methode is gebaseerd op de congreswortmethode om de kleur van het wort te bepalen. Dat staat in alle bekende literatuur. Vervolgers moet je dan nog van wort naar bier en daar heb ik ooit proefondervindelijk een factor Kt voor bepaalt voor diverse moutkleuren.

HansH

RobinB

En in deze post (zie grafiek) zie je hoe deze formule (brouwbier.nl = BrouwVisie) zich verhoudt tov de rest:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19020.-msg281016.html#msg281016

Vergelijkbare Topics (7)

31378

Reacties: 7
Gelezen: 2400

22695

Reacties: 5
Gelezen: 2042

10224

Gestart door bazje

Reacties: 69
Gelezen: 30651

42821

Reacties: 18
Gelezen: 1502

25960

Reacties: 1
Gelezen: 1226

15487

Gestart door beermenke

Reacties: 1
Gelezen: 1691

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.