Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waterverbruik in brouwerij

Gestart door Gerard Velders, 07-01-2012 21:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Velders

Ik ben bezig een stuk te schrijven over o.a. waterverbruik in brouwerijen. Tegenwoordig is dat ongeveer 1 liter bier op 4.5 liter water. Heeft iemand een idee hoe dat in de zestiende en zeventiende eeuw was?

Groet
Gerard

Jacques

Ik weet dat het watergebruik de afgelopen tientallen jaren drastisch is verminderd. Van 1 op 10 naar de door jou genoemde 1 op 4,5.

Hoe dat was in de zestiende en zeventiende eeuw weet ik niet. Dat was volgens mij toen geen issue.

Door het bier te bottelen in flessen en deze spoelen voor hergebruik was veel water nodig. Het gebruik van flessen is gelijkelijk in de periode tussen 1880 en 1920 gebruikelijk geworden. Daarvoor werd bijna al het bier in vaten afgevuld. Het watergebruik zal in die tijd veel lager zijn geweest. Maar hoeveel?

12345

Volgens mij kon je het bier tot in de negentiende eeuw afhalen in kruiken of kannen. Een beetje omspoelen werd waarschijnlijk wel gewaardeerd maar ontsmetten en dergelijke ??? daar deed men dus echt niet aan. Daarmee zou het watergebruik best wel eens ergens tussen de 1,5 en 2  liter per liter bier gelegen kunnen hebben.

Vergelijkbare Topics (7)

43773

Reacties: 26
Gelezen: 4172

33853

Reacties: 25
Gelezen: 7363

21153

Gestart door De Pajot

Reacties: 20
Gelezen: 9638

36222

Reacties: 3
Gelezen: 1407

26224

Gestart door Hai

Reacties: 1
Gelezen: 1332

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.