Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wie kan mij helpen met deze 3 vragen!?!!!

Gestart door Remy @school, 14-12-2004 11:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Remy @school

Hallo bierbrouwers,

Voor school heb ik 3 vragen waar ik een goed duidelijk antwoord opmmoet geven, maar het antwoord niet op kan vinden.

Waardoor plopt een flesje tijdens het ontkurken?
Waarvoor dient de druk in de fles?
Hoe word exploderen voorkomen?

Deze 3 vragen moet ik echt weten,maar kan echt nergens het antwoord vinden, en zelf zou ik het echt niet weten :'(

alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten

R van Wijk

gelfling

Hallo Remy, probeer het eens met deze antwoorden:

Waardoor plopt een flesje tijdens het ontkurken?

Omdat er door de koolzuur een overdruk ontstaat in de fles. Als deze vrij komt, hoor je plop.

Waarvoor dient de druk in de fles?

De druk in de fles dient voor de koolzuur in de drank te houden.

Hoe word exploderen voorkomen?

Exploderen voorkomt men door de hoeveelheid vergistbare suikers aan te passen zodat nooit meer dan de toegestane hoeveelheid koolzuur kan worden aangemaakt.
Of door de kroonkurk niet te vast op de fles te drukken. Onder de kroonkurk zit een klein rubber plaatje, dat een bepaalde overdruk uit de fles laat, en daarna weer luchtdicht afsluit.

Eduard

Hmm, Ron, is dat wel zo? Ik heb wel eens met beugels van Grolsch dat als je die open probeert te ploppen, dat dan de porceleinen+rubber kurk aan de fles blijft plakken door iets wat ik eerder onderdruk dan bovendruk kan noemen. Ik heb wel eens gelezen dat door deze plotselinge drukverandering de temperatuur in de flessenhals kortstondig wel tot iets van -50° C kan dalen.

Celocelava

Eduard,

Volgens mij is het juist andersom,

door het plotseling wegvallen van de ~3 bar druk boven het bier vindt juist de kortstondige afkoeling plaats. Volgens mij is dat ook wat gebeurt bij blikjes waar de druk (al dan niet met stikstof) bovenop de vloeistof "staat".

Of ben ik gewoon een nikswetende amateur? Da kan ok.

Peerrrr.

Eduard

'k Moet wel zeggen dat het vastkleven van de dop alleen gebeurt als de fles erg koud is. Bij warm bier is het geen probleem. En de afkoeling in de flessenhals is met betrekking tot een gewoon bier, waarbij er overdruk is. Ik schreef het daar een beetje onhandig op, volgens mij.

Edgar

Dat van die plotselinge afkoeling klopt; de witte nevel die je kortstondig bovenin het flesje ziet hangen is ijsdamp. Drukdaling>afkoeling>condensatie van gasvormig water>bevriezing daarvan  Het ontdooit na enkele seconden.

Remy @school

Hallo,

Geweldig de antwoorden die ik heb grekegn,alleen ben ik bang dat ik iets uitgebreider moet zijn met het antwoord geven:(.. Ik ga het in ieder geval zelf proberen, maar graag jullie hulp, steek er in ieder geval een hele hoop van op!

Met vriendelijke groeten,

Rvan Wijk

Celocelava

Zoek even bij het brouwproces op bv koolzuur of suiker toevoegen daar staat gelijk een heleboel informatie. Doordat het koolzuur niet weg kan, de fles is immers afgesloten. Wordt het bier "gedwongen" de rest van het koolzuur (die gevormd wordt bij het nagisten op de fles) op te nemen. Mede hierdoor krijg je dus het schuim en de prik. Exploderen vorkom je enerzijds door precies genoeg suiker toe te voegen en anderzijds doordat langs de beugeldop druk kan ontsnappen, bij kroonkurken kan dit ook wel alleen veel minder makkelijk.

Peerrrr

gelfling

Volgens mij wil remy de scheikundige verklaring hiervoor.
Ben dan eens wat duidelijker in je vraagstelling remy.
Wat wil je nou eigenlijk? Toch niet dat wij je huiswerk voor je doen he!!

Hopmans

Ik denk dat Remy z'n huiswerk ondertussen wel af heeft.   :weetbeter:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.