Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter voor Pilsener

Gestart door Joh, 05-01-2012 14:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Joh

Morgen wilde ik 10 liter pilsener gaan brouwen met:
2 kg pilsbout
0,13 kg cara pils
53 gr Saaz mout
SG na koken 1051
SG bottelen 1013
gist Wyeast 2278 Czech Pilsener

Dat laatste viel tegen! Nu ben ik gewoon met korrelgist te brouwen, echter deze gist zit in een buisje en moet nog opgekweekt worden! Balen, dit kost weer extra dagen, waardoor ik nog niet kan gaan brouwen!

Het opkweken wil ik zo simpel mogelijk houden, dus in een lege cola fles de gist aangelengd met stroopwater.
Wat vinden jullie van deze werkwijze:

- fles steriliseren met kokend water;
- voor 10 L bier in 1x 1 L starter maken;
- starter bestaat uit gekookt en afgekoeld kraanwater, gistbuisje en 100 gram (?) stroop;
- 1 week laten staat bij 10~12gr C (= een ondergist) en af en toe schudden;

Graag hoor ik jullie mening over deze werkwijze!

Gerb

Niet echt een goed plan. Voor het vermenigvuldigen van gist heb je geschikte voeding nodig. Alleen dan krijg je vitale gist die klaar is om te vergisten. In geschikte voeding zit maltose, zink, mineralen etc. Dit kun je krijgen door het gebruik van moutextract en gistvoeding. Er zijn verschillende gistvoedingen te krijgen, kijk hier eens voor op de Brouwland site of van der Kooij. Een goed bier begint bij goede gist.

Als alternatief kun je ook de ondergistende korrelgisten W34/70 of de S-23 gebruiken.

Raymond293

Ik kweek mijn ondergisters op bij kamertemperatuur, gaat een stuk soepeler.
Geen idee of dat ook gebruikelijk is, maar het werkt (bij mij) prima.

RobinB

Voor een ondergister heb je 2x zoveel gist nodig als een bovengister. Wat voor buisje heb je?

Als je een activator-pak en 100g moutextract had, dan ging het wèl goed.

Kamertemp is inderdaad geen probleem, sneller zelfs.

Joh

Als ik ook nog een moutextract en/of gistvoedingspakket moet kopen om mijn gist in plastic buisje (opgekweekt door de vereniging) te vermenigvuldigen, dan kan is het toch handiger om een Wyeast SMACK pakketje vloeibare gist te kopen!?

Nu heb ik bovenstaande allemaal niet en zit ik hier met een klein kunststofbuisje waarin gist zit! Ik heb echt gehoord dat je dit met appelstroop kan opkweken tot een grotere hoeveelheid! Wie heeft daar ervaring mee en hoeveel heb ik nodig voor 10L pils?

Adrie

Appelstroop bevat niet de goede gistvoeding voor het opkweken van gist. Je kunt gist wel activeren met appelstroop, maar niet goed vermenigvuldigen. Niet doen dus.

Ook een smackpack van Wyeast bevat voor een ondergister van 10 liter niet genoeg gist en dan moet je als nog een giststarter maken van 1,5 liter.

Raymond293

Ik heb laatst een ondergister smackpack ondergister opgekweekt met een liter giststarter. Dit was voor 20 liter. Binnen 6 dagen was deze nagenoeg uitvergist.

1,5 liter voor 10 liter bier lijkt me aan de forse kant :)

Adrie

Citaat van: Raymond293 op 06-01-2012  11:36 uIk heb laatst een ondergister smackpack ondergister opgekweekt met een liter giststarter. Dit was voor 20 liter. Binnen 6 dagen was deze nagenoeg uitvergist.

1,5 liter voor 10 liter bier lijkt me aan de forse kant :)

Tja, je kunt altijd mazzel hebben, maar reken er niet op. Voor een goed koud vergiste ondergister heb je 2 keer zoveel gist nodig als voor een bovengister. Die 1,5 liter is zeker niet overdreven.

Raymond293

Ik verbaas me toch altijd weer over de afwijkende meningen op het forum en die van Wyeast. Ik kan me namelijk niet voorstellen waarom Wyeast (te) kleine hoeveelheden gist in hun activators zou stoppen. Zou dit niet resulteren in waanzinnig veel ontevreden klanten die toevallig de reguliere handleiding lezen?

Voor de zekerheid maak ik altijd een 1-traps starter van een activator, maar "in het verleden" deed ik dit niet, ook deze brouwsels vergistten uit zoals je zou mogen verwachten.

Overigens heb ik zeer weinig ervaring met ondergisters, dus misschien had ik dit keer geluk...komt er bij dat het smackpack nog maar 2 weken oud was, dat scheelt ook een slok op een borrel!

Albertus

Citaat van: Raymond293 op 06-01-2012  13:20 uIk verbaas me toch altijd weer over de afwijkende meningen op het forum en die van Wyeast. Ik kan me namelijk niet voorstellen waarom Wyeast (te) kleine hoeveelheden gist in hun activators zou stoppen. Zou dit niet resulteren in waanzinnig veel ontevreden klanten die toevallig de reguliere handleiding lezen?

Ook Wyeast geeft aan dat je voor ondergisters meer gist moet gebruiken.
Van de site van Wyeast:

CiteerThe Wyeast Activator (125 ml) smack-pack is designed to directly inoculate 5 gallons of standard ale wort (O.G. < 1.060, 65-72°F). When brewing high gravity beer (O.G. >1.060) or cold fermented lagers or ales (<65°F)) additional yeast will be required.

Bert

hansm

Citaat van: Raymond293 op 06-01-2012 &nbsp;13:20 u...Ik kan me namelijk niet voorstellen waarom Wyeast (te) kleine hoeveelheden gist in hun activators zou stoppen. Zou dit niet resulteren in waanzinnig veel ontevreden klanten die toevallig de reguliere handleiding lezen?

Dat is nou precies waarom er geen Propagator-verpakkingen meer zijn. Ondanks de instructies gaan toch veel hobbybrouwers de fout in...

Raymond293

Ja precies, dat is wel logisch natuurlijk! Goede zet van Wyeast om deze niet meer te verkopen.

Ik vind wel dat je als hobbybrouwer, die toevallig niet zo vaak online zit om alles na te lezen, je er vanuit moet kunnen gaan dat instructies op een activator kloppen. Dus als er staat dat de inhoud genoeg is voor een 20 liter batch moet dat wel zo zijn :)

RobinB

Citaat van: Joh op 06-01-2012 &nbsp;10:28 uAls ik ook nog een moutextract en/of gistvoedingspakket moet kopen om mijn gist in plastic buisje (opgekweekt door de vereniging) te vermenigvuldigen, dan kan is het toch handiger om een Wyeast SMACK pakketje vloeibare gist te kopen!?

Nu heb ik bovenstaande allemaal niet en zit ik hier met een klein kunststofbuisje waarin gist zit! Ik heb echt gehoord dat je dit met appelstroop kan opkweken tot een grotere hoeveelheid! Wie heeft daar ervaring mee en hoeveel heb ik nodig voor 10L pils?

Een Wyeast smackpack heeft inderdaad zo z'n voordelen.
Wat niet wegneemt dat je met een klein buisje gist ook uit de voeten kan?

Is wel minder geschikt voor beginners vanwege bovenstaande opschaal procedures.
Van waar of wie heb je dat buisje gist?
Wat waren de instructies die je erbij kreeg?

Joh

Ik zie toch maar af om van vloeibare gist Wyeast 2278 Czech Pilsener (in buisje van onze vereniginggistbank) een giststarter te maken. Het aanschaffen van een moutextract om en vloeibare gist in op te kweken kosten zo'n 20 euro en dat maakt de gist, in verhouding tot de 10L bier die ik wil maken, te duur!

Welke korrelgist adviseren jullie mij om te gebruiken ipv Wyeast 2278 Czech Pilsener?

Adrie

Citaat van: Joh op 10-01-2012 &nbsp;08:39 uIk zie toch maar af om van vloeibare gist Wyeast 2278 Czech Pilsener (in buisje van onze vereniginggistbank) een giststarter te maken. Het aanschaffen van een moutextract om en vloeibare gist in op te kweken kosten zo'n 20 euro en dat maakt de gist, in verhouding tot de 10L bier die ik wil maken, te duur!

Welke korrelgist adviseren jullie mij om te gebruiken ipv Wyeast 2278 Czech Pilsener?

20 euro? Daarvoor koop je 2 kg moutextract en dat is genoeg voor 20 liter starter. Dat is veel teveel voor 10 liter bier.

RobinB

Misschien bedoelt hij € 20 "opstartkosten"?
€ 10 voor de Wyeast en van het moutextract gebruik je maar 100-200 g.
De aanschaf daarvan is nu dan echter inderdaad wel ca. € 10.

Een korrelvariant vd czech pils is er niet. De W34/70 is wel een goede (commerciële) pilsgist, mooi clean.
Kost € 5,- oid en ik denk wel dat je met 1 zakje uit kan als je op 12 ºC begint.

Maar wat voor buisje heb je nu dan?
Kan je eens een foto maken?
Enig idee hoeveel gist erin zit?
Wat waren de instructies?

Franske

Je kan toch ook gewoon 2 liter wort maken van je pilsmout, dan heb je ook geen extract nodig

Jacques

Citaat van: Franske op 10-01-2012 &nbsp;20:26 uJe kan toch ook gewoon 2 liter wort maken van je pilsmout, dan heb je ook geen extract nodig

Dat kan natuurlijk. Het is wel veel werk. Moutextract is een stuk makkelijker. Maar verse wort is wel vaak van een betere kwaliteit.

Vergelijkbare Topics (7)

28306

Reacties: 18
Gelezen: 8229

9183

Reacties: 42
Gelezen: 14017

21708

Reacties: 19
Gelezen: 8909

6802

Reacties: 10
Gelezen: 3322

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.