Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brewferm Gallia blik, iemand ervaring mee?

Gestart door henkg, 12-12-2011 15:28 u

Vorige topic - Volgende topic

henkg

Brewferm Gallia blik, iemand ervaring mee?
(Zoeken op dit forum levert mij -anders dan alle andere zoekacties- weinig voor mij bruikbare informatie)
Ik ben een pril beginnend blikbrouwer. Allereerste tripel is bijna klaar om gebotteld te worden.
(http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19057.msg282211.html#msg282211)

Voor mijn tweede probeersel denk ik aan Brewferm Gallia. Ik ben een liefhebber van Koninck, meer dan van Palm (te zoet).
Nu denk ik het volume (12 liter) te handhaven, maar iets meer suiker toe te voegen (b.v. 550 g ipv 500 g) voor ietsje meer alcohol, en ipv de standaard gist de Safale S-04 te gebruiken. Laag eind SG, droog biertje, meer Koninck dan Palm. Het hoeft uiteraard geen exacte Koninck-kopie te worden, wel een lekker biertje.

Klopt mijn verse boekenforum wijsheid? Iemand idee├źn, tips?

henkhenk

Hoi henkg,

Ik heb (nog) geen ervaring met de gallia.
Ik heb al wel 1 blik staan maar die wil ik samen met een tripel en wat (niet te veel) kruiden tot een tripel gallia special brouwen. Dit heb ik van een site die ook brouwspullen levert maar ook recepten op hun site zet. Ik weet alleen niet welke kruiden ik en hoeveel daarvan moet/kan gebruiken maar dat ga ik gewoon uitproberen!
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring(en).

Groet Olaf

RobinB

Hoi Henk, als de gallia een koninck achtig wort moet zijn, is het een aardig idee deze te fermenteren met de Wyeast 3655 Schelde Ale. Dat zou naar verluid de gist van de koninck zijn, het gistprofiel komt in ieder geval aardig overeen. Een activator pak is voor zo'n licht bier en niet al te veel ook zonder starter te gebruiken.

George81

Een late reactie maar ik heb deze een keer gemaakt in combinatie met bruine kandijsuiker en de standaard Brewferm gist.
Ik heb een alleraardigst speciaalbier gekregen maar met die gist (en ik denk ook de kandijsuiker) toch geen Palm.
De basis zit wel in die hoek dus ik denk dat je met de juiste gist inderdaad een aardig eind in de juiste richting kan komen!

henkg

Maar eens gaan proberen dus.

Brewferm Gallia 12 liter. Start op 30 december.
Afwijkingen t.o.v. standaard Brewferm recept:
- Gist: Safale S-04 + 5 g Nutrivit
- Suiker: extra 180g (naast de standaard 500g), voor iets meer alcohol.
- Een aantal minuten driftig geroerd / geklopt, voor meer zuurstof.
Begin SG: 1059 (4 punten hoger dan de opgave van Brewferm).

Nu, na 2,7 dagen een eerste monster genomen: SG hydrometer: 1020, SG refractometer (gecorrigeerd): 1019. Bubbels nu nog: 40 pm.
Ik begin vertrouwen te krijgen in de refractometer metingen (zo'n Ebay ding, EUR 19,51 incl verzending) tov die met de hydrometer.
Smaak monster (na uitschudden tbv SG bepaling): nog zoetig (logisch met dit SG); weinig bitter. Verder nog weinig over te zeggen.

Tot de volgende update.

(Dat nu al nemen van een monster bij een nog goed verlopende vergisting heeft niet veel zin. Maar ja, als prille beginner heb je geen ervaring, en wil je door te meten, weten. Ik ben wel blij met mijn goed afsluitende vat (zo'n goedkoop, bij mij niet lekkend ding). De bubbels vertellen veel.)

George81

Ik vind de Brewferm emmers prima als je die bedoelt.
Er zijn mooiere en betere maar dat is met alles.

Ben benieuwd wat je ervan vindt.
Rotterdam is me iets te ver rijden om te proeven  ::)

henkg

Een paar beginnersvragen over mijn Brewferm Gallia blikbrouwsel:

Zonet overgeheveld, om te gaan bottelen.
Begin SG (10 dagen geleden): 1059, eind SG nu: 1012 (al drie dagen)
Afwijking t.o.v. standaard recept: Safale S-04; iets meer suiker toegevoegd. Ca 100 gram extra.

Ik was verrast door de zeer sterke geur in het gistvat. Niet zuur, wel heel sterk.
Ook dreven er wat brokken bovenop. (Brokken: onderscheidbare kleine stukjes. Ik kan het niet anders omschrijven)
Gistvat is trouwens nooit tussentijds open geweest. Kleine monsters nam ik via het kraantje (eerste 25 ml weggegooid om goede metingen te krijgen).

Nu:
Vrijwel geen CO2 meer (anders dan b.v. 3 dagen geleden)
Vrijwel helder, nog een licht waas.
De smaak is goed. Niet zurig. Geen vreemde geur.

Overgeheveld in 2 stuks 5 liter flessen, bijna helemaal vol. Staat nu een waterslot op.
Het restant -6 flesjes- heb ik zonet gebotteld (ja: daaraan bottelsuiker toegevoegd, nauwkeurig afgemeten)

- Die heel sterke, geconcentreerde geur: is dat normaal?
- Die brokken bovenop: een infectie, of is dat normaal?

Alvast dank voor een reactie ...

hansm

Citaat van: henkg op 09-01-2012  17:01 u- Die heel sterke, geconcentreerde geur: is dat normaal?

Ik weet niet precies wat je bedoelt met een sterke, geconcentreerde geur. Was dat voor of na het overhevelen? De gistgeur kan behoorlijk sterk zijn (zeker als de gist er nog in zit en het bier eruit is).

Die brokken kunnen gewoon gistplakkaatjes zijn. Als het goed smaakt en ruikt zou ik me geen zorgen maken.
Een foto helpt trouwens bij dit soort vragen  ;)

Jacques

Citaat van: henkg op 09-01-2012  17:01 u- Die heel sterke, geconcentreerde geur: is dat normaal?

De sterke prikkelende geur zou wel eens koolzuurgas kunnen zijn.

En de brokken bovenop gist. Kijk eens naar deze foto's.

henkg

Ja, foto, had ik moeten doen. Kan nu niet meer.
Die brokken / stukjes bovenop: was vrij weinig (ook een beetje olie-achtig trouwens). Leek helemaal niet op de plaatjes waar Jacques naar verwees, die tonen voornamelijk het begin van de snelle hoofdvergisting.

Goed, inmiddels alles gebotteld, in de badkamer. Na afvullen (handig, zo'n vulpijpje!), knoeien en kroonkurken even warm water over de flesjes en de vloer sproeien, en klaar. Deze -pas tweede- keer ging een stuk makkelijker dan de eerste.
37 flesjes staan nu in de woonkamer.
Omdat ik nog geen enkele ervaring heb, zal ik iedere 2 dagen een flesje openen, luisteren naar de sis, en binnen 10 seconden weer kroonkurken. Gelezen dat dat is niet nodig is, gewoon een kleine 2 weken laten staan bij ongeveer 20 graden, maar ik ben gewoon benieuwd wat er wanneer gebeurt, ter lering ...

Wordt vervolgd.

Jacques

Leek het dan meer op:

of

In dat geval heb je waarschijnlijk een kaam-infectie te pakken.

henkg

Bah, wat een vieze foto's. Nee, gelukkig leek het daar niet op.

Mocht ik in het vervolg iets raars zien, dan maak ik eerst even een foto.
En misschien is dat wat ik gezien heb, helemaal niet raar.
Het spul zit nu in de fles. Over een weekje bericht ik hier over het proeven van het eerste test-flesje.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.