Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verboden vrucht recept ???

Gestart door drgonzo, 03-12-2004 19:35 u

Vorige topic - Volgende topic

drgonzo

Zo, nu is het dan eindelijk zover, na lang in dit forum gelezen te hebben (undercover) heb ik nu toch een vraag waar ik eigenlijk nergens een antwoord op heb kunnen vinden.
k ben reeds een half jaar bezig met zelf brouwen en heb veel geleerd hier, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een recept van verboden vrucht van hoegaarden.
Ik heb op het hele internet niks kunnen vinden hierover, misschien dat 1 van jullie me hier mee kan helpen....

Want dit is toch wel mijn favoriete biertje en het zou mooi kunnen zijn om toch eens een eigen kloon hiervan te kunnen brouwen, heb reeds wat geprobeerd maar dit is het niet helemaal volgens mij, moet nog circa 1 maandje op de fles staan.
Kleur is iets te donker en het troebele zit er ook niet in, maar qua smaak komt het aardig in de buurt maar ik mis er iets aan.

Nou ik hop dat iemand me kan helpen hiermee..... :D :D

Eduard

Hoi Dr. Gonzo,

Welkom op het forum als nieuw lid!

Over jouw favoriete bier heb ik wel het volgende gevonden:

- Wyeast #3463 Forbidden Fruit is de gist die je kunt gebruiken, al wist je dat waarschijnlijk al
- Koriander en kandijsuiker zouden ingrediënten van dit bier zijn. Het gebruik van Curaçaoschil werd in 1994 tegengesproken door de brouwerij (zie http://hbd.org/hbd/archive/1700.html)

Bekijk anders de volgende recepten eens:

http://hbd.org/franklin/public_html/recipes/forbiddenfruit.html
http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?p=88361

Er zijn er vast nog wel meer te googelen. Probeer eens 'forbidden fruit' en 'lbs' als zoektermen voor Amerikaanse recepten.

Groeten uit smeltend Oslo

Eduard  samenvol

drgonzo

Bedankt voor de info, ik ga eens op de amerikaanse toer om te sjekke of dat wat opbrengt....
Als ik iets interesants gevonden heb laat ik het wel weten...... :biersmile:

MO

Michael Jackson rapporteert over dit bier op beerhunter.com

This full, soft, nectar is rich with the chocolate flavours of dark malts, sharpened by additions in the brew-kettle or curaao orange peel and coriander seeds (as well as hops). Many spices and herbs were used in beer before the hop was widely taken up by brewers, but I suspect that orange peels and coriander are more recent. Forbidden Fruit is beautifully balanced: big at first, then soothing, seductive and warming (at 9.0 per cent alcohol).

van http://users.pandora.be/hoegaarden/bier_verbodenvrucht.htm

EBC 46
Zeer zwaar en aromatisch degustatiebier, perfect in de verhoudingen. Mout, hop, water, en toegevoegde suikers. Bier van hoge gisting met hergisting op fles.
Smaakbeschrijving: Bruinrood, met zeer dichte kroon. Kruidig plantenaroma. Vol in de mond. Zeer zacht en strelend. Prachtig smaakevenwicht. Zowel zoet als droog, waarbij het droge uiteindelijk overheerst met een koreanderaccent. Ook vanille en chocolade. Ook aromatisch over de hele lijn zeer rijk. Een verrassend veelzijdig bier dat zowel voor als na de maaltijd geschonken kan worden.

Jacques

Hoi drgonzo,

Zo'n 25 jaar geleden was ik voor de eerste keer op bezoek bij Brouwerij De Kluis te Hoegaarden. Pierre Celis en Gustaaf Dufour waren aan het brouwen. Het filter verstopte door de sinaasappelschillen en korianderzaadjes. In die tijd werden die dus gewoon toegevoegd tijdens het koken. Tegenwoordig gebruikt men een tinctuur (= aftreksel van kruiden) voor het aankruiden van de bieren, weet ik uit betrouwbare bron.

Destijds was in de kruidenkamer ook donkere drop aanwezig. Ik was daarover verbaasd. Pierre Celis verklapte mij dat deze gebruikt werd in de Verboden Vrucht.

Een half jaartje geleden heb ik ook een bier gebrouwen met dropstaafjes (geen laurierdrop maar zoete drop). Het gaf een mooie diepe smaak aan het bier. Naast drop wordt ook wel een eens zoethout gebruikt in donkere bieren. Hiermee zou je ook kunnen experimenteren.

:degroeten: Jacques

Edgar

Super info Jacques!!

Bij de Makro verkopen ze pure blokdrop in staven per kilo. Kruidenafdeling. Een goede drogist heeft het ook wel, maar een minder goede drogist verkoopt je laurierdrop als pure drop!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.