Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Engelse IPA

Gestart door Adrie, 02-11-2011 13:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Zoals elders vermeld gaan we eindelijk weer eens Vier Broedersbrouwen en deze keer staat een Engelse IPA op het programma. We gaan de "nieuwe" opstelling uitproberen: maischen in mijn HERMS (maischkuip van 40 liter), koken in twee ketels met een totaalvolume van 20 liter. Zo gaan we 50 liter wort produceren en vergisten in de nieuwe CCT. Het volume van de maischkuip is duidelijk de bepalende factor. Het is bij dit brouwsel (begin SG 1.055) nodig om dik te maischen om het gewenste SG te kunnen halen. Bij zwaardere bieren zullen we twee keer achter elkaar moeten maischen of genoegen nemen met minder bier.

De basis is een rest Maris Otter pale mout, aangevuld met continentale Pale mout. Wat aromamout voor extra moutigheid en natuurlijk Engelse ccrystalmout voor de typische Engelse smaak.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkVB045
Naam receptEngelse IPA
Brouwdatum06-11-2011
BiertypeIndia Pale Ale
Volume50 liter
Gewenst begin SG1.055 g/l
Berekende kleur20 EBC (Morey)
Berekende bitterheid51 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement82%
Totaal brouwwater67,9 liter
Beslagdikte2,58 l/kg
Maischwater30 liter
Spoelwater37,85 liter
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pale mout567,17,817
Maris Otter Pale mout520,02,330
Aromamout (Amber 50)494,70,548
Pale Crystal704,70,548
Crystal1303,50,408

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Versuikering670602,58

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Challenger8,0Pellets6090,041
Fuggles5,0Pellets10100,010
E.K. Goldings5,0Pellets0100,00

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 1318 London Ale III
GistvormVloeibaar
Volume (l)1 liter en 3 liter
Roertijd (uur)24
Temperatuur starter (gr. C)21

Monkey

Dank je voor plaatsen van het recept, ziet er lekker uit. Een vraagje: de hopstort E.K. Goldings op 0 minuten, is dat koudhop, of voeg je die toe tijdens hopfilteren?

Adrie

Citaat van: Monkey op 03-11-2011  16:24 uDank je voor plaatsen van het recept, ziet er lekker uit. Een vraagje: de hopstort E.K. Goldings op 0 minuten, is dat koudhop, of voeg je die toe tijdens hopfilteren?

Dat is geen koudhop. De 0 minutengift voeg ik toe zodra de vlam onder de kookketel uitgaat. Daarna ga ik koelen met een dompelkoeler. De 0-minutenhop zit er dus gedurende de gehele koeltijd in.

Raymond293

Dat is nog iets wat ik me afvroeg: wat gebeurt er met hop als je deze toevoegt tijdens het afkoelen? Geeft deze dan een mindere/andere smaak af dan tijdens de 10 minuten koken?

Adrie

Citaat van: Raymond293 op 04-11-2011  10:48 uDat is nog iets wat ik me afvroeg: wat gebeurt er met hop als je deze toevoegt tijdens het afkoelen? Geeft deze dan een mindere/andere smaak af dan tijdens de 10 minuten koken?

Tijdens het koken vervliegen veel hoparoma's. Toevoegen bij vlamuit en koudhop geven daarom meer (en ook andere) hoparoma's. De 0 minutengift is weer anders dan koudhop, omdat een deel van de aroma's meegenomen wordt door CO2 tijdens de vergisting. Daar staat tegenover dat je geen hoprommel hebt in de vergister. Mijn ervaring is dat 0 minuten een mooi hoparoma geeft, beter dan wanneer je de hop meekookt.

Raymond293

Dat klinkt wel erg interessant. Bij mijn volgende hoppige brouwsel zal ik dit ook eens proberen, ben erg benieuwd wat dit doet met je hop-profiel :)
Goeie tip!

MM

Je recept ziet er goed uit. Je zou eventueel nog iets dikker kunnen maischen 2 liter per kilo.

Adrie

De IPA is gebrouwen in twee installaties tegelijkertijd. We hebben 32 liter gebrouwen in mijn HERMS (ongeveer het maximum volume dat mogelijk is) en 18 liter in de simpele "installatie" (brouwen in een zak in een 22 liter koelbox en koken in een 22 liter pan). Het brouwen ging heel goed, het kost eigenlijk nauwelijks extra werk en al helemaal geen extra tijd. We hebben uiteindelijk 45 liter bier van 1.055 in het gistingsvat gekregen.

Twee pannen met kokend wort.

Caspar

Citaat van: Adrie op 06-11-2011  20:45 uHet brouwen ging heel goed, het kost eigenlijk nauwelijks extra werk en al helemaal geen extra tijd.

Ik ben ook verslingerd geraakt aan het brouwen van twee brouwsels tegelijk. Het kost mij misschien een uurtje extra tijd en dan heb ik wel 2x 18 liter op een dag.

Adrie

Citaat van: Caspar op 06-11-2011  21:05 uIk ben ook verslingerd geraakt aan het brouwen van twee brouwsels tegelijk. Het kost mij misschien een uurtje extra tijd en dan heb ik wel 2x 18 liter op een dag.

Brouw je dan twee keer achter elkaar in dezelfde installatie?

Adrie

Gisteren nog even een filmpje gemaakt van de vergisting. Nog geen 24 uur na het toevoegen van de gist staat ie al als een dolle te gisten. Gelukkig valt de schuimvorming mee en gaat ie niet door het waterslot. Nu, nog geen 48 uur na toevoegen van de gist gaat de vergisting alweer iets langzamer.

Adrie

Vanmorgen even wat gist afgetapt, laten bezinken en een sg meting gedaan. Het bier zit nu op 1.014 en dat is volgens BrouwHulp het geschatte eind SG. Hij gist echter nog een klein beetje door, dus wellicht gaat er nog wat van af.

De smaak is goed. Wat een lekkere gist is dit, zeg. Mooie "Engelse" fruitigheid en mout en hop komen goed door. Hmmm. Dit wordt weer een genietbier.

Vergelijkbare Topics (7)

44004

Gestart door Bvk1983

Reacties: 5
Gelezen: 922

36696

Reacties: 3
Gelezen: 1480

28500

Reacties: 5
Gelezen: 2797

17462
IPA

Gestart door Ronald_

Reacties: 11
Gelezen: 4663

39813

Gestart door TomJo

Reacties: 10
Gelezen: 1175

31311

Reacties: 14
Gelezen: 3128

21836

Gestart door segtom

Reacties: 26
Gelezen: 8733

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.