Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mild Ale

Gestart door Zaphod_B, 12-10-2011 11:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Zaphod_B

Tijdens het heerlijke Borefts bierfestival in Bodegraven inspiratie opgedaan en dus van plan de roerstok na een jaartje rust weer op te pakken. Ik wil graag eens een Mild Ale proberen. Ik ben bezig met het volgende recept.

Ik heb het recept als PDF toegevoegd. Ik kan er niet achter komen hoe het anders te plaatsen. BeerAlchemy ondersteunt de functie zoals BrouwVisie met tabel output niet. Ik heb een HTML-export gedaan en hier geplakt, werkte niet. Zelfde met XML.

@Jacques: in welke formaten kan ik allemaal een recept posten?

P.S. receptnaam is misleidend. Ik twijfelde nog tussen een mild en een bitter ;). Besloten me aan de stijl te houden, wordt een mild.

Zaphod_B

Sleutel de sleutel.. Zat nog even in Designing Great Beers te lezen, en daar wordt op pagina 228 gezegd dat de verhouding Crystal / Choco toch anders is, meer Crystal. Zodoende aanpassing in het recept. De kleur valt wat lichter uit.

Jacques

Citaat van: Zaphod_B op 12-10-2011  11:41 u@Jacques: in welke formaten kan ik allemaal een recept posten?

Het mooiste is een recept in txt-bestand te exporteren, dat bestand te kopiëren en hier in een bericht te plakken. Dan kan iedereen het recept lezen.

Zaphod_B

Citaat van: Jacques op 12-10-2011  14:22 uHet mooiste is een recept in txt-bestand te exporteren, dat bestand te kopiëren en hier in een bericht te plakken. Dan kan iedereen het recept lezen.
Die optie zit er nu net niet bij helaas. Ik heb PDF, beer xml, html en nog zo wat vage dingen. Zal nog eens wat proberen.

Inhoudelijk: nog opmerkingen over dit recept? Heb je ervaringen met Mild's?

0180

Volgens mij kan je standaard uit een PDF alle teksten kopieren naar een txt bestand door deze te plakken in kladblok.

Een html en misschien ook de beer xml kan je met kladblok openen, is alleen de vraag of het dan een beetje leesbaar is en je het kan gebruiken om naar het forum te kopieren.

Zaphod_B

Helaas... Kopiëren en plakken naar tekst leverde een onleesbare brij op.

Ontopic: wat vinden jullie van het recept?

Albertus

Citaat van: Zaphod_B op 13-10-2011  10:59 uHelaas... Kopiëren en plakken naar tekst leverde een onleesbare brij op.
Je verliest wel je tabellen, maar echt onleesbaar wordt het niet.

Bert

Mild Bitter
Selected Style and BJCP Guidelines

11A-English Brown Ale-Mild
Minimum OG: 1.030 SG Maximum OG: 1.038 SG
Minimum FG: 1.008 SG Maximum FG: 1.013 SG
Minimum IBU: 10 IBU Maximum IBU: 25 IBU
Minimum Color: 23.6 EBC Maximum Color: 49.2 EBC
Recipe Overview
Wort Volume Before Boil: 23.00 l Wort Volume After Boil: 20.00 l
Volume Transferred: 19.00 l Water Added To Fermenter: 1.00 l
Volume At Pitching: 20.00 l Volume Of Finished Beer: 19.00 l
Expected Pre-Boil Gravity: 1.035 SG Expected OG: 1.038 SG
Expected FG: 1.010 SG Apparent Attenuation: 71.8 %
Expected ABV: 3.6 % Expected ABW: 2.8 %
Expected IBU (using Tinseth): 24.5 IBU Expected Color (using Morey): 29.5 EBC
BU:GU ratio: 0.64 Approx Color:
Mash Efficiency: 75.0 %
Boil Duration: 90.0 mins
Fermentation Temperature: 20 degC
Fermentables
ingrediënt Amount % MCU When
UK Pale Ale Malt 2.646 kg 78.0 % 3.1 In Mash/Steeped
UK Light Crystal 0.441 kg 13.0 % 7.4 In Mash/Steeped
Sugar - White Sugar/Sucrose 0.170 kg 5.0 % 0.0 In Mash/Steeped
Belgian Chocolate Malt 0.136 kg 4.0 % 18.3 In Mash/Steeped
Hops
Variety Alpha Amount IBU Form When
UK - East Kent Golding 4.8 % 18 g 11.8 Loose Whole Hops First Wort Hopped
UK Target 10.5 % 5 g 6.5 Loose Whole Hops First Wort Hopped
UK - East Kent Golding 4.8 % 9 g 4.2 Loose Whole Hops 30 Min From End
UK - East Kent Golding 4.8 % 9 g 2.0 Loose Whole Hops 10 Min From End
Other Ingredients
ingrediënt Amount When
Yeast
DCL S-04-SafAle
Water Profile
Target Profile: No Water Profile Chosen
Mash pH: 5.2
pH Adjusted with: Lactic Acid
Total Calcium (ppm): 0 Total Magnesium (ppm): 0
Total Sodium (ppm): 0 Total Sulfate (ppm): 0
Total Chloride(ppm): 0 Total Bicarbonate (ppm): 0
Mash Schedule
Mash Type: Full Mash
Schedule Name: Single Step Infusion (68C/154F) w/Mash-Out
Step Type Temperature Duration
Rest at 68 degC 60
Raise to and Mash out at 77 degC 10

Zaphod_B

Dank je Albertus!

Het is een mooie app, voor iPad en Mac. Maar er zitten wel nadelen aan.  Het is vreselijk onduidelijk qua berekeningen.

Gisteren dit bier gebrouwen. Het programma houdt niet goed rekening met waterverdamping, spoelwater etc. Irritant. Beetje op de gok gedaan. Heb uiteindelijk 5 liter extra toegevoegd voor het koken. Volume was te laag en het sg te hoog.

Kortom, beetje geklungel. Verder heerlijk soepele brouwdag. Volgende keer toch maar weer BrouwVisie!

SG is uiteindelijk goed uitgekomen, en de smaak van het jongbier was prima. Dezelfde avond borrelde het waterslot al. Actief gistje is dit. Weinig schuim, maar zeker enthousiast. Ben heel benieuwd naar het resultaat.

Zaphod_B

Vandaag overgeheveld naar een mandfles. SG was nu 1018. Nog ietwat aan de hoge kant maar de activiteit was nog matig. Hopelijk heeft het hevelen nog wat effect. Deze gist zou richting de 1010 moeten kunnen...
De smaak was al wel helemaal super. Dit zou wel eens het eerste biertje kunnen worden waar ik echt tevreden over ga zijn. Tot nu toe was het het allemaal net niet of helemaal niet...
Mooi complexe moutsmaken. Nog een bijtend bittertje van de hoppen maar zeker niet onaangenaam, trekt wel weg. Licht prikkelend koolzuur (en dat na 1e gisting, straks niet veel bottelsuiker bij dus!). Ik vond het jongbier al verdacht lekker! Smaakte als een echte mild.

Jacques

Ook ik vind een mild een smakelijk biertype.
Misschien dat je de volgende keer mild ale malt kunt gebruiken die je bij Van der Kooy kunt kopen. Dat heb ik een tijd terug gedaan en daar was ik zeer tevreden over.
Een restzoetje is overigens prima in een mild.

Zaphod_B

Citaat van: Jacques op 19-10-2011  21:33 uOok ik vind een mild een smakelijk biertype.
Misschien dat je de volgende keer mild ale malt kunt gebruiken die je bij Van der Kooy kunt kopen. Dat heb ik een tijd terug gedaan en daar was ik zeer tevreden over.
Een restzoetje is overigens prima in een mild.
Dat heb ik gedaan :). Was het vergeten hier te vermelden. Was even vergeten dat ik dat in huis had gehaald toen ik aan het digitale recept knutselde. Op brouwdag stond die grote zak me blij aan te staren en dacht ik "ojah...". ;)

Fijne aan een mild vind ik dat je er wat meer van kunt drinken zonder kachel te worden en het is gewoon een heel smakelijk biertype.

Nu maar bidden en hopen dat dit echt gaat lukken. Om heel eerlijk te zijn waren mijn pogingen tot nu toe echt niet al te best. Soms net niet, ook vaak echt niet... Van hele rare medicinale smaken tot slappe bieren (waterig) tot kartonsmaken tot teveel CO2...
Merk wel dat ik er steeds iets handiger mee wordt. Maar heb nog gruwelijk veel te leren.

Ik laat weten hoe het zich ontwikkelt!

Jacques

Aah, prima want een mild brouwen zonder mild ale malt gaat denk ik toch niet een mild opleveren.

Voor mij was dit biertype een grote ontdekking toen ik zo'n anderhalf jaar geleden in Engeland was.

Zaphod_B

Citaat van: Jacques op 19-10-2011  21:51 uVoor mij was dit biertype een grote ontdekking toen ik zo'n anderhalf jaar geleden in Engeland was.
Een erg goede vriend van me is mede-bierliefhebber (maar geen brouwer, hij proeft liever ;)). Hij komt uit Engeland en is altijd enthousiast over de Engelse bieren die hier zo slecht verkrijgbaar zijn.

Op het Borefts bierfestival samen met hem een Mild gedronken (naast vele anderen, hik!) en ik was overtuigd! Echt heel verrassend inderdaad.

Vergelijkbare Topics (7)

13888

Reacties: 37
Gelezen: 10842

38246

Reacties: 4
Gelezen: 1607

18401

Gestart door Monkey

Reacties: 27
Gelezen: 9031

5871

Gestart door De-Geert

Reacties: 7
Gelezen: 2427

45075

Gestart door illsn-z

Reacties: 4
Gelezen: 677

25772

Reacties: 0
Gelezen: 2027

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.