Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier uit vervlogen tijden

Gestart door ernie_, 07-10-2011 12:06 u

Vorige topic - Volgende topic

ernie_

De interesse voor bier reikt verder dan alleen het brouwen en drinken.
Ik zou het heel leuk vinden om oude recepten te gaan sparen uit oude tijden. Zo zou ik heel graag een receptuur vinden van het bier dat rond de vorige eeuwwisseling gewoonlijk werd gedronken.
Ik weet dat dit een vrij licht bier was en dat dit o.a. mee ging op vissersschepen. Zo hadden de mannen onderweg genoeg te drinken en konden de vaten, als ze leeg waren, worden gebruikt om de gevangen vis in te bewaren voor de terugreis.

Wellicht heeft iemand een idee of een boek waarin ik meer informatie kan vinden.

Gerb

Brouw een donker, zuur bier van 2% en je bent er. Een aantal brouwerijen maken volgens eigen zeggen gebruik van oude recepten, maar eigenlijk waren alle ingredienten anders. De mout was donkerder en had minder enzymkracht, het water was grachtwater en hop en gist hadden ze nog niet van gehoord.

Walter

Hallo Ernie,

Hopelijk vind je HIER naar je meug. Sommige boeken zijn wel in het Frans, maar er staan veel oude recepten in waaronder onder andere dat van Hoegaerden.

:degroeten:

Walter

Oscar

Oude recepten zijn leuk om in te kijken, maar aangezien je niet over die oude gronstoffen kunt beschikken (De kwaliteit v/d gronstoffen is tegenwoordig natuurlijk veel beter). Dus zal het nabrouwen ook niet echt te doen zijn.

Maar als je al weet dat het een licht bier was... (hoppig?, kleur ??) dan kun je natuurlijk een recept maken wat dit benaderd. De methode van brouwen dien je dan ook na te bootsen, want een herms kende ze toen nog niet. ;)

Succes!

davadox

En je gistvat in de openlucht zetten zonder deksel zodat er een flinke infectie opzit.
Dan heb je pas een echt ouderwets biertje.

Oscar

Citaat van: davadox op 07-10-2011  13:22 uEn je gistvat in de openlucht zetten zonder deksel zodat er een flinke infectie opzit.
Dan heb je pas een echt ouderwets biertje.

Daar is niets ouderwets aan, dat doe ik reeds jaren 1x per jaar, en in de Zennevallei doen ze niet anders. :)

ernie_

@walter - Thnx voor de link. Dit is zeker bruikbaar

Nee natuurlijk lukt het niet om hetzelfde bier te brouwen. Maar benaderen zou leuk zijn.
Zo heeft brouwerij snab bij benadering het NovaZembla bier gebrouwen 'ijsbok'. Dit kan natuurlijk nooit hetzelfde bier zijn als toen gebrouwen werd.

davadox

Citaat van: Oscar op 07-10-2011  13:24 uDaar is niets ouderwets aan, dat doe ik reeds jaren 1x per jaar, en in de Zennevallei doen ze niet anders. :)
Expres of per ongeluk?

ernie_

@Gerb - Hop en gist werd zeker wel gebruikt. Uit diverse schriften van rond 1800 lees je dat hop werd toegvoegd als:
poeder, aftreksel, extract of tinctuur. Gist werd i.d.d. toegevoegd door natuurlijke vergisting zoals dat nog gedaan word bij geuze.

Hopmans

Citaat van: ernie_ op 07-10-2011  14:09 uGist werd i.d.d. toegevoegd door natuurlijke vergisting zoals dat nog gedaan word bij geuze.

Sterker nog: De slurrie en het schuim werd al hergebruikt.
Ondanks het feit dat Pasteur eind 19e eeuw licht op infecties wierp,
waren ze natuurlijk niet gek in de brouwerijen, en had je ook al niet-zuur-bier.

Walter

Citaat van: ernie_ op 07-10-2011  13:34 u@walter - Thnx voor de link. Dit is zeker bruikbaar

Eens surfen op "google books" op trefwoorden als brewing en 'brassage' leveren vast nog leuke links op. Het frans in de twee boeken is wat van de oude stempel maar wel vertaalbaar denk ik.

Brouwer Luk

Ernie, een boek dat je via google books kan vinden is "Brewing and destillation With practica" dat dateert van 1849
Het bestand is te groot om hier up te loaden. Contacteer mij gerust indien je het niet zou vinden.

ernie_

Er is nogal wat te vinden, maar niet alles is bruikbaar. Die suggestie van jou Luk, is zeer bruikbaar.
Leuke informatie. thnx!

Homme

Citaat van: ernie_ op 07-10-2011  13:34 uNee natuurlijk lukt het niet om hetzelfde bier te brouwen. Maar benaderen zou leuk zijn.
Zo heeft brouwerij snab bij benadering het NovaZembla bier gebrouwen 'ijsbok'. Dit kan natuurlijk nooit hetzelfde bier zijn als toen gebrouwen werd.
Inderdaad, nooit hetzelfde. Overigens was het bier dat op Nova Zembla door chroniquer Gerrit van der Veer wordt genoemd het Jopenbier. En daarmee wordt het bier bedoeld dat vanuit Danzig door de Hanze werd geimporteerd: een zeer sterk bier van spontane gisting. Lokaal werd het ook gebrouwen tot 1914.
Ik heb het trachten na te brouwen inclusief de spontane vergisting, zie hiervoor eventueel mijn website.

Oud en historisch is natuurlijk rekkelijk. Je noemt de vorige eeuwwisseling; bedoel je die van de 19e naar de 20e? het 1e pils was toen inderdaad nogal licht.
Tijdens de overgang van de 18e naar de 19e eeuw hadden we last van een zeeblokkade ivm de overheersing door Napoleon. Hierdoor was er een grote schaarste aan grondstoffen. Er werd toen weinig gebrouwen en als er al werd gebrouwen was de kwaliteit slecht.

Intussen werd er behalve lichte bieren ook wel degelijk zwaardere bieren gebrouwen. Er zijn gildeboeken met 'recepten' in archieven bewaard gebleven, maar echt veel heb je er niet aan: de kwaliteit van de mouten worden niet benoemd, en de maatvoering dient per plaats te worden uitgerekend. Ik heb het dan overigens over de periode van de 15e t/m 17e eeuw.

Een Engelse website met veel interessants op dit gebied vind ik deze: http://www.pbm.com/~lindahl/brewing.html

Henielma

In de onderstaande link een beschrijving van mij over een boek over brouwen in Engeland rond 1807.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10350.msg128029.html#msg128029

Dit heb ik een hele tijd geleden gelezen en ik vond het indrukwekkend.

ernie_

Citaat van: Homme op 10-10-2011  17:18 uJe noemt de vorige eeuwwisseling; bedoel je die van de 19e naar de 20e?

Inderdaad rond 1900. Er is, o.a. via Google books, veel uit Engeland te vinden, maar heel weinig uit Nederland. Er bestond, nog steeds overigens, een groot verschil in bieren in de verschillende landen. Het Engelse Ale is waarschijnlijk niet het bier wat hier ook gebrouwen werd.

Vergelijkbare Topics (7)

40090

Reacties: 6
Gelezen: 1506

29161

Gestart door patrick1975

Reacties: 10
Gelezen: 4980

10233

Gestart door William

Reacties: 52
Gelezen: 19555

32262

Reacties: 7
Gelezen: 1545

18824

Reacties: 55
Gelezen: 14580

735

Reacties: 23
Gelezen: 10546

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.