Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beverig pilsje of toch niet?

Gestart door Celocelava, 28-11-2004 18:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Celocelava

Op zondag heb ik meestal niet echt veel te doen dus de verloren tijd ingehaald en een nieuw biertje gebrouwen:

Als basis het gist van de Golden Beverius van Brewferm. Ik vind die Golden Beverius erg lekker maar ook erg moutig, daarom heb ik er maar een eigen receptje op losgelaten:

Voor 20 liter:

3.800 g pilsmout (3 EBC)
100 gram tarwevlokken

Volgens mij een enigzins normaal maischschema:

18 liter maischwater en 14 liter spoelwater voor 25 liter bij aanvang koken.

56C 10 minuten
60C 20 minuten
70C 15 minuten
78C 10 minuten

Koken: 90 minuten

Op 90 minuten 35 gram Saaz 3.0
Op 60 minuten 15 gram Saaz 3.0
Op 15 minuten 25 gram Styrian Goldings 4.2

Een gistarter met de gist van de Golden Beverius gemaakt (~1liter) en die na het koelen erbij gemikt. Na 5 minuten de eerste pruttel vanaf dat moment iedere 1,5 minuut 1 (geen slecht begin)

Begin SG 1046 volgens de meter op 20C. Ik hoop dat het wat wor(d)t eigenlijk is het de eerste keer dat ik zoiets brouw. Vanavond mag hij in de keuken op gang komen bij 20C daarna gaat hij samen met 13X naar de bijkeuken op 14C.

Peerrrr

Hopmans

Hoi Celo,

Volgens mij is 10 minuten 78 graden niet nodig.
1 minuut is genoeg naar mijn inziens.
Gezien de moderne mouten op de markt is dit het beste schema:

56C 05 minuten
60C 30 minuten
70C 30 minuten
78C 01 minuten

En dan eventueel:

56C 05 minuten
60C 20 minuten
70C 20 minuten
78C 01 minuten

Bij dit type bier is  60 minuten koken genoeg.

Maar nu iets belangrijkers:

Over 8 maanden stoppen met werken?
Hoe doe je dat?
( Whats your secret man ?)

Groetjes,

Hoppie

Celocelava

Volgende week ga ik de pilsvoorraad voor mijn verjaardag brouwen dus dan ga ik dat maischschema maar eens aanhouden. Moet trouwens gewoon een lekker rechttoe rechtaan doordrinkbier worden.

Die 10 minuten 78 heb ik gedaan omdat het maar 5C was in de schuur en ik zeker wilde zijn dat de hele 18 liter geraakt is door die 78C.

Tegen de tijd dat ik stop met werken ga je dat van me horen. Ik ben nog geen 40 dus moet het wel in 1 keer lukken, daarom kan ik het nog niet publiekelijk uitleggen.

Peerrr.

MO

Bovengistend pils, dat kan alleen Brand hoor (of begrijp ik het verkeerd?)

Celocelava

MO,

Daarom stond er ook: of toch niet? Ik kan nog niet alles weten, soms heb ik ook niet het geduld om te wachten op de Belgische vrienden en begin ik er gewoon aan. Als ik terug ben uit La France zal ik wel eens in het forum duiken om te voorkomen dat ik dit soort vaute informatie post.

Als het maar smaakt en als er maar alcohol in zit vind ik het al snel goed.

Peerrrr

Hopmans

Hoi brouwvrienden,

Wat is nu eigenlijk de officiele naam voor bovengistend pils?

Blonde, blondje, cuvee, pils, kolsch, koelsch, Bovengistend pils, Oerpils, Pilzen ipv Pilsener ?     :weetniet:

Het wordt her en der gebrouwen : 't IJ ,  Texel,   Brand   etc.

Is er iemand die het weet?

Groetjes,

Hoppie

Eduard

Bij mijn weten heeft het biertype 'Pils' of 'Pils(e)ner' zijn oorsprong in het Tsjechische Plzen en kenmerkt het zich als een ondergistend, lichtgekleurd bier. Als het bier niet ondergistend is, dan lijkt het mij dat het bier per definitie geen pils is. Dan kun je het, afhankelijk van de hop-, mout- en gistsoorten, indelen in reeds bestaande categoriën. Een 'pale ale' bijvoorbeeld heeft met pils gemeen dat het ongeveer dezelfde kleur en alcoholsterkte heeft, dit geldt ook voor 'Kölsch'. Maar de gisten zijn weer anders...

Wat Brand heeft gebrouwen weet ik niet, ik heb het niet geproefd en hier is het niet te krijgen. Maar ik zou bovengistend bier in geen geval pils noemen.

Edgar

Ik sluit me aan bij Eduard. Als het bovengistend is, is het geen pils. Ondergistend bier heeft een ander smaakprofiel dan bovengistend bier. Ik vind het 'pils' van 't IJ dan ook dramatisch verminderd van smaak sinds ze de ondergist niet meer gebruiken. Ze zouden het geen "Plzen" meer moeten noemen. "Bttr Blnd" is een betere naam.

Hier treffen twee recente threads elkaar: De reden voor die omschakeling was, voor zover ik weet, het probleem van de zwavel-ongassing van het jongbier. Dat duurde te lang bij de ondergister, waardoor het pils vaak naar stront stonk ondanks dat het goed smaakte.

MO

Peer,
ik vind dat je "gewoon"  een blonde/blondje/blond aan het brouwen bent.

Celocelava

Dan zal het wel blond zijn. Mijn broertje lust alleen pils, die zal ik er eens eentje voorzetten. Kijken wat hij er van vindt.

Peerrr

Eduard

Je broertje weet nog niet wat hij mist :P

Een zelfgebrouwen bier gaat er bij iedereen wel in, probeer maar eens

samenvol

Hopmans

De smaak van zacht

Onze nieuwste mijlpaal. Cuvée Pilsener. Ofwel vrij vertaald: een kuipvol pils. Want dat is de traditionele term voor een partij bier van een aparte klasse. Wij deden er een schepje bovenop. Met een speciaal geselecteerde moutmelange hebben wij een hooggistend pilsener gebrouwen. Het frisse van pils hebben we een zachte, ronde afdronk gegeven. Wat krijg je dan? Een exclusieve pilsener met een volrijpe smaak.

Blonde is boven de 6%

Ach................Wat maakt het ook uit.   Alles kan.  Het is 2004 Jongens.
   :proost:

:degroeten:

MO

Ja, dat stuk van Brand kennen we. Zullen de marketeers van Heineken wel bedacht hebben, denk je ook niet?

Caspar

Mijn broertje drinkt ook alleen "pils"... Toen ik em een zelfgebrouwen bier voorzette , was zijn commentaar:

Wow, super lekker... en er zit zelfs een zelfde biersmaak aan als Amstel  :D hahaha.

Met andere woorden, het is meer de drempel waar ze even overheen moeten samenvol 

Groetjes Cas 

Hopmans

CiteerJa, dat stuk van BRand kennen we. Zullen de marketeers van Heineken wel bedacht hebben, denk je ook niet?

Woow, wat kan jij lekker fel van leer trekken ( wrong subject ) Ha Ha .   :laugh:

Relax    :dansen:

:degroeten:

Celocelava

Deze is na 6 dagen zo ongeveer uitgegist. Toen ik de Golden Beverius brouwde was dat ook al zo, die heb ik toen nog een week koud gezet (zonder over te hevelen naar een lagervat) en toen gebotteld met 8 gram/liter. Deze zet ik nog een weekje in een lagervat en dan gaat ie ook de fles op. Typisch gistsoortje, eens een keer in Beverloo navragen

Celocelava

Deze week is hij op de fles gegaan. Nu na 4 dagen zit er al goed koolzuur op maar de schuimkraag is nog niet je van het. Het is ondanks de IBU 26,5 een behoorlijk bitter biertje geworden. Het dirnkt wel lekker weg en heeft een droge nasmaak. In de verte doet het me ergens aan denken maar ik kan niet goed herinneren waaraan. Als ik dit weer doe haal ik 1 portie Saazen weg en breng ik de Styrians wat eerder in, dan is de directe bitterheid wat minder en wordt het een echte doordrinker.

Het eerste glas is even doorbijten maar dan pak je er toch al snel nog eentje.

Peerrr.

Edgar

Denk erom dat de bitterheid nog zal verminderen als de nagisting is afgelopen en het bier narijpt in de fles. Dat kan nog aardig wat verschil maken.

Celocelava

Ik heb 3 kratten van dit bier staan dus de vraag is of ze de narijping gaan halen. Ik heb echt weinig geduld. Na 3 flessen ben je eraan gewend en loop je automatisch naar de schuur.

Bedankt voor de info, dit wist ik nog niet. Zo zie je maar dat je iedere dag wat nieuws leert.

Peerrrrr.

MO

wacht nu in ieder geval tot het bier helder is. Troebel bier betekent meestal gistig bier en het is toch zonde als je bier gist-bitter smaakt.

Celocelava

Heeft iemand nog een flesje geduld over?

Het is inderdaad nog wat troebel maar naar mijn gevoel smaakt het vandaag al weer minder bitter dan gisteren. Ik wacht het wel af.

Morgen ga ik proberen om de Golden Beverius te klonen. Het is jammer dat ik niet weet welke hop daar voor gebruikt is. De moutigheid ga ik wel halen.

Recept volgt!

Peerrrrr.

Celocelava

Vandaag de BLondjes in de schuur gezet (4C), voldoende koolzuur en de "harde bitterheid" is zo goed als verdwenen. Het is een goed doordrinkbaar biertje geworden, eigenlijk meer iets voor de zomer vanwege de bitterheid. Hier kom ik de komende weken wel mee door.

Hij is trouwens nog niet helemaal helder maar het ziet er veelbelovend uit.

Peerrr

Celocelava

Helemaal helder is het nog niet maar de bitterheid loopt nu per dag terug. Ze staan nu in de schuur bij een graad of 4, rond de kerst zullen ze toch wel helder zijn?

Peerrr

Caspar

Mijn tripel staat nu een maand op fles (incl. het nagisten dan) en begint nu helder te worden. Ik zou sowieso wel ff wachten tot de kerst (en natuurlijk af entoe een biertje testen / proeven... niemand kan zich echt 100% beheersen hahaha  :lekkerbier:)

Groetjes Cas

Celocelava

Langzaamaan gaat de "harde" bitterheid er af. Het bier staat nu een week in de schuur en begint ook helder te worden. Gelukkig gaat dit toch nog helemaal goed komen. Het eerste glas is even slikken maar daarna is ook dit een echte doordrinker.  :beersmiley:

Vergelijkbare Topics (7)

4188

Reacties: 23
Gelezen: 7311

35549

Reacties: 14
Gelezen: 2934

19053

Gestart door MM

Reacties: 12
Gelezen: 4064

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.