Challenger Only Ordinary Bitter + Windsor versus Nottingham

Gestart door Alchemist, 21-09-2011 20:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Alchemist

Ik had zin om een goed doordrinkbaar, doch bitter bier met een wat Engelse smaak te brouwen. Ook wilde ik weleens proberen om een bier met enkel Challenger te hoppen. En om er nog een experiment aan toe te voegen, heb ik dit brouwsel in 2 delen gesplitst en aan het ene Windsor toegevoegd en aan het andere Nottingham. Het is een eigen recept, maar wel geinspireerd op enkele recepten uit "Brew your own British real ale". De Aroma 150 EBC is een beetje vreemd, maar die wilde ik opmaken i.p.v. T&F crystal te gebruiken. Vandaag gebrouwd.

Basis

OmschrijvingWaarde
Naam receptChallenger Only (Ordinary Bitter)
Brouwdatum9/20/2011
BiertypeBitter (Ordinary & Best)
Aantal liters24 (2*12)
Gewenst begin SG1039 (3.7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen

OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater33.3 liter
Maischdikte4.8 l/kg
Maischwater20.1 liter
Spoelwater15.0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur21 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid43 EBU (Glenn Tinseth)

Mout

Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout (Maris Otter)90.5 %4000 gr4 EBC
Kristalsuiker5.7 %250 gr0 EBC
Karamelmout 150 EBC (Aroma)3.4 %150 gr150 EBC
Chocolademout (ontbitterd)0.5 %21 gr800 EBC

Hop

Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Challenger pellets7.0 %33 gr90 minuten30 EBU
Challenger pellets7.0 %22 gr20 minuten11 EBU
Challenger pellets7.0 %11 gr0 minuten0 EBU

Gist

OmschrijvingWaarde
GistsoortDanstar Nottingham en Danstar Windsor
Gist toegevoegd alsInhoud zakje over wort gestrooid
Opmerkingen24 liter in 2 keer 12 liter gesplitst. Aan het ene deel Nottingham toegevoegd en aan het andere deel Windsor.

maischschema

Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
058°C15 minuten4.8 l/kg
167°C90 minuten4.8 l/kg
278°C5 minuten4.8 l/kg

RobinB

De kristalsuiker had ik niet gedaan met zo'n licht bier, maarja het is al te laat!
:-\

Gerb

Leuk recept, van de karamelmout 150 EBC zal je niet veel verschil merken. Misschien dat de Engelse crystal mout iets intenser is qua smaak. Ik ben benieuwd hoe de Nottingham het doet in zo'n licht bier.

Kleine_Schriek

Ben ook heel benieuwd naar de smaakverschillen! Hou ons op de hoogte  :brouwen:

Alchemist

Ik heb ook over de kristalsuiker getwijfeld, maar het is nu inderdaad reeds te laat. ;)

Ik zag het veel gebruikt in recepten voor britse bitters in "Brew your own British Real Ale". Gelukkig mag het bier best wat aan de 'lege' en 'dunne' kant worden, zodat je er flinke slokken van kunt nemen.

Herman

Leuk, die suiker zul je geen nadeel van ondervinden naar mijn mening. Ik voorspel dat je de Windsor de lekkerste variant zult vinden, dat is althans mijn ervaring. Hij gist minder ver door, maar heeft wel mooie geurtjes en een aangenamer smaak (IMHO=naar mijn nederige mening maar dan in het Engels. Ik antwoord voordat Jacques de vraag heeft gesteld ;) ).

Etn82

Ondertussen een best oude post, maar kan je de verschillen tussen de twee gisten nog herinneren?

Alchemist

Aj, Daar heb ik de laatste flesjes onlangs nog van gedronken denk ik. Misschien heb ik er nog een paar bewaard. Wat ik nog weet is dat de ene gist aanvankelijk veel ethylacetaat geur had en de ander juist veel diacetyl. Bij beiden verdween dit na lageren. Ik zal moeten zoeken of ik hiervan nog iets heb opgeschreven.

Vergelijkbare Topics (7)

15747

Gestart door MM

Reacties: 14
Gelezen: 4270

39450

Gestart door tdp

Reacties: 21
Gelezen: 3242

13740

Reacties: 51
Gelezen: 13304

10837

Reacties: 7
Gelezen: 3268

24516

Reacties: 15
Gelezen: 4536

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.