Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vanille Tripel - extract

Gestart door Cees, 08-09-2011 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Cees

Onder het motto "er moet weer meer over bier geouwehoerd worden dan over randzaken" post ik hier even mijn receptje van een tripel gebrouwen met vnl moutextract en vanillestokjes. Vrienden van mij wilden graag een tripel en ze wilden graag iets met vanille. Nou ja, een tripel met vanille zou niet gelijk mijn eerste keus zijn, maar waarom niet he? Gewoon bij elkaar mikken en we zien wel wat er van komt. :-)

voor 7 L         
moutextract licht, 1200 g         
aromamout (Belgische ambermout 50 EBC), 50 g         
demerara,   200 g   

Styrian Goldings (4%), 60 min,   30g,   43 IBU      
Saaz (3.1%), 10 min, 15 g, 6 IBU      
vanillestokje (Appie H), 5 min, 1 kwart, beetje verbrokkeld in een hopzakje toegevoegd
Totaal: 49 IBU (zal in werkelijkheid eerder iets van 35-40 zijn door het gebruik van hopzakjes)      

OG: 1076      FG: 1016      ABV: 8.2%   

Gist: Wyeast Trappist High Gravity = Westmalle gist. 1 activator pack, gesplitst in 2 delen. 1 deel gebruikt. Zo'n 2 weken vergist bij 20 graden.
Gebotteld met 7 g/L suiker.

Resultaat: kleur is aan de donkere kant van de tripel range, mooie schuimkraag. Aroma geeft lichte hop, lichte mout, maar het is voornamelijk het gistprofiel wat naar voren komt: redelijk kruidig. De bitterheid in de smaak komt naar voren, maar wordt goed ondersteund door een lichte zoetheid en een klein beetje alcohol. Prima smaakvol tripeltje.

De vanille daarentegen is wat mij betreft volstrekt onvindbaar. Ik wilde ook niet dat het overheersend zou worden, maar had een vleugje wel geinig gevonden (maar liever te weinig vanille dan teveel). Ik had wat zitten zoeken op het forum en de hoeveelheid vanille die ik heb gebruikt, leek me wel een redelijke consensus. Ik heb het vanillestokje min of meer gekneusd, zodat die op sommige plekken wat open is gegaan, maar ik heb het niet uitgeschraapt. Iemand meer ervaring met het gebruik van deze vanillestokjes? Had ik ze misschien moeten voorbehandelen, bv de korrels er meer uitschrapen of laten weken in wat water? Of misschien dat deze stokjes toch langere contacttijd kunnen gebruiken, zeg 15 min meekoken bv?

Groeten!
Cees

Herman

Geen ervaring op het forum zo te zien. Ik zou proberen eens een thee te zetten van vanille, dan krijg je een beetje een idee hoeveel je moet gebruiken. Alternatief is het gebruiken van vanille extract.

Edgar

Ik dacht dat Hopmans met vanille heeft gebrouwen. Hopmans?

Al aan eikenhoutsnippers gedacht trouwens? Geeft ook een vanille-achtig aroma. In wijn in ieder geval. Misschien ter ondersteuning van de smaak.

Opensnijden lijkt me trouwens wel een plan. De smaak zit in de prut, dus die moet contact maken met het wort.

Hopmans

CiteerHopmans?

Citaat van: Cees op 08-09-2011  09:13 uvanillestokje (Appie H), 5 min, 1 kwart, beetje verbrokkeld in een hopzakje toegevoegd
Voor 7 liter is dit genoeg.
Ik had een half stokje voor 23 liter, en mijn hele huis rook naar de vanille.
Misschien heeft het wel iets met versheid te maken.
 :weetniet:

CiteerTotaal: 49 IBU (zal in werkelijkheid eerder iets van 35-40 zijn door het gebruik van hopzakjes)
Dit is natuurlijk wel kneiterbitter om subtiele smaken buiten hop om te proeven.
Mijn bier was 15EBU.

Vergelijkbare Topics (7)

37459

Gestart door BertusBeensteen

Reacties: 12
Gelezen: 2589

20147

Gestart door Kokkie

Reacties: 2
Gelezen: 1595

4187

Gestart door Oblomov

Reacties: 4
Gelezen: 2169

31611

Reacties: 3
Gelezen: 3025

15821

Gestart door William

Reacties: 32
Gelezen: 10070

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.