Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pale ale

Gestart door dennis, 03-09-2011 11:50 u

Vorige topic - Volgende topic

dennis

Als die ALBV een keer klaar is ga ik een licht tafel biertje maken. Hij mag wel een beetje bite hebben en ik ben ondertussen op dit recept uitgekomen. Wie heeft waar iets op aan te merken?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk24
Naam receptPale ale
BrouwdatumOver 2 weken
BiertypePale Ale (Belgisch)
Volume32 liter
Gewenst begin SG1.050 g/l
Berekende kleur25 EBC (Morey)
Berekende bitterheid22 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement80%
Totaal brouwwater44,0 liter
Beslagdikte4,30 l/kg
Maischwater30 liter
Spoelwater14,01 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pale mout582,05,716
Munich mout 151610,00,697
CaraMunich (Cara 120)1236,00,418
Chocolademout (Mout roost 900)8001,00,070
Havervlokken41,00,070

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
versuikering670404,30
dextr7210204,30

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Northern br10,2Pellets6015,014
Warrior18,2Pellets603,05
Warrior18,2Pellets105,03
Warrior18,2pellets05,00
Warrior18,2pelletsDRY45,00

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 1214 Belgian Ale
GistvormVloeibaar
Volume starter (l)0,8
Beluchtingstijd (uur)
Temperatuur starter (gr. C)

MM

Ziet er goed, uit. Ik vraag me alleen af: Ben je niet bang dat dit bier te hoppig wordt voor een Belgische pale ale?

dennis

Citaat van: MM op 03-09-2011  12:05 uZiet er goed, uit. Ik vraag me alleen af: Ben je niet bang dat dit bier te hoppig wordt voor een Belgische pale ale?

Hmm, ik ben niet zo stijlvast.
Maar op zich wel een goed punt. Wat ik wel minder vind is een combi van veel gist en hoparoma. Ik heb liever een van beide. Misschien dat ik deze wat koeler vergist en daardoor meer op de kou en hoparoma uitkomt. Iemand ervaring met die 1214 en vergistingstemperaturen? Bij werken temp is ie nog gematigd in eter productie?

30cl

Citaat van: dennis op 03-09-2011  14:41 uHmm, ik ben niet zo stijlvast.
Maar op zich wel een goed punt. Wat ik wel minder vind is een combi van veel gist en hoparoma. Ik heb liever een van beide. Misschien dat ik deze wat koeler vergist en daardoor meer op de kou en hoparoma uitkomt. Iemand ervaring met die 1214 en vergistingstemperaturen? Bij werken temp is ie nog gematigd in eter productie?

Mijn ervaring is dat er bij 20 graden weinig esters zijn met deze gist. Het kan wel een trage gist zijn maar gaat goed door.

dennis

Citaat van: dennis op 03-09-2011  14:41 uHmm, ik ben niet zo stijlvast.
Anyone?  Enig idee over de vergistingstemperaturen? Ik zoek de temperatuur voor een gematigd gistprofiel, niet over de top, mooi voor een iets zwaardere Belgische pale ale van 6%.

RobinB

Eh... 1 post boven je?
Ik heb em zelf alleen nog maar ongecontrolleerd gebruikt, die was redelijk fruitig. Maar niet extreem.

Wat maakt je recept nu Belgisch, alleen de gist?
(de topictitel al niet bijvoorbeeld... ;) )

dennis

Ja, daar was ik ook niet echt duidelijk in. Zeker niet  als het geposte recept melding maakt van de summit.
Ik heb er uiteindelijk een soort tuinhop in gemikt die ik op een akker gevonden heb, samen met wat northern brewer. Wel beperkt, dus er mag welwat gist profiel in zitten. Dat is ondertussen al wel gelukt, hij is ondertussen al op 1016 uitgekomen en blubt nu rustig nog wat na.

Uiteindelijk mik ik dus meer op Belgisch.

dennis

Het valt enigszins tegen, dit brouwsel. Ik vind hem te weinig 'pit' hebben. Dat komt mede doordat de flesjes een beetje prik missen maar voor mijn gevoel mag deze wel wat moutiger. Het bier op fust was beter maar niet heel interessant.

Ik ga hem nog een keer maken en wil iets zwaarder inzetten op moutigheid en ook iets hoppiger.

Het was (%)
Pale mout - 82,5
Munich mout 15 - 10,0
Chocolademout (Mout roost 900) - 0,8
CaraMunich (Cara 120) - 6,0
Maisvlokken - 0,7

En dat wil ik wijzigen naar (%)
Pale mout - 77,5
Munich mout 15 - 10,0
Chocolademout (Mout roost 900) - 1,5
CaraMunich (Cara 120) - 6,0
CaraRed - 5,0

Wat meer Choco debittered voor iets meer 'bite'.
Beetje CaraRed voor iets mooier kleurtje.

Nog suggesties?

basterd-brewer

Hey Dennis,

Je hebt het over choco debitterd in je tekst maar moutroost-900 in je recept. choco-debitterd 800 heeft niet veel pit misschien moet je juist wel voor een roast gaan.

Cara red en cara-120 zitten vrij dicht bij elkaar in de buurt toch? Het lijkt mij overigens dat deze gist niet zo heel goed combineert met je doel, zou je niet naar een ietsje "cleanere" gist toe moeten om meer naar een moutige Belgische pale-ale te komen? En daarnaast nog wat continentale hoppen om de hopsmaak wat vollediger te maken misschien.

:degroeten:

dennis

Hmm, lastig.  Daar heb je wel een punt. Maaarrr... Ik ben door mijn lichte bieren heen, dus ik wil een licht bier maken. Misschien moet het een blondje worden.
En ik wil gewoon nog 2 brouwsels met deze gist maken. Een licht bier en daarna een quadrupel.

Vergelijkbare Topics (7)

31367

Reacties: 0
Gelezen: 1541

8446

Gestart door Jay

Reacties: 29
Gelezen: 8720

44256

Reacties: 17
Gelezen: 1413

14841

Gestart door RobinB

Reacties: 33
Gelezen: 7600

23500

Reacties: 7
Gelezen: 2745

42707

Reacties: 6
Gelezen: 1153

13442

Reacties: 12
Gelezen: 3852

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.