Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Enkel schuim met tappen / smaak

Gestart door sandman, 31-08-2011 20:59 u

Vorige topic - Volgende topic

sandman

Ik heb voor de 1e keer mijn corneliusvaten op de tap aangesloten gezien mijn 1e (voorgehopte) biertje nu pas goed is.
Helaas komt bij het tappen enkel schuim uit de kraan, trekt wel snel op.. maja 2 glazen achter elkaar tappen wil niet zo dus.

iemand een idee wat er mis is / ik verkeerd doe?

Systeem van  cc cornelius vat, koeler, tapkraan (staand kroeg model)

Tevens proef ik een lichte metaalsmaak vooral in het schuim is dit een infectie of  iets anders?

RobinB

Teveel druk, te korte leidingen, geen kompensatorkraan, te warm of een combinatie hiervan!
;D

Succes!
Je hebt wel èchte cornelius-vaatjes?
Dan kan je in ieder geval druk aflaten...

Tsjerk

Te veel druk?
Is het niet eerder: te weinig druk?

RobinB

Hoezo te weinig? :weetniet:

Als de tapdruk te hoog is, schuimt het teveel bij het tappen. Ik moet dan mijn kompensatorkraan verder dichtdraaien. Dat creëert tégendruk, dat kan ook met voldoende bierleiding.
Bij minder tapdruk hoef je minder tegendruk te geven.

Adrie

Citaat van: sandman op 31-08-2011  20:59 uIk heb voor de 1e keer mijn corneliusvaten op de tap aangesloten gezien mijn 1e (voorgehopte) biertje nu pas goed is.
Helaas komt bij het tappen enkel schuim uit de kraan, trekt wel snel op.. maja 2 glazen achter elkaar tappen wil niet zo dus.

iemand een idee wat er mis is / ik verkeerd doe?

Systeem van  cc cornelius vat, koeler, tapkraan (staand kroeg model)

Tevens proef ik een lichte metaalsmaak vooral in het schuim is dit een infectie of  iets anders?

Lees eerst DIT artikel maar eens. Met name de sectie over probleemloos tappen. Je kunt dan zelf op zoek gaan naar de oorzaak, want dat is voor ons van een afstand moeilijk in te schatten.

Albertus

Sinds enkele weken gebruik ik ook corneliusvaten voor mijn tap. Wijs geworden door de ervaring van anderen op dit forum heb ik meteen dunne (4 mm) tapleidingen en compensatorkranen gekocht. Dat bevalt uitstekend.
De druk in het vat hangt af van de temperatuur waarbij het vat wordt bewaard. Bij mij staan de vaten in de koelkast en heb ik de druk op 1,3 bar staan.

Bert

RobinB

Om het nog sterker te maken: ik had op mijn weizen 1,5 bar staan. Tapte probleemloos zònder bierleiding, maar uiteraard wel mèt een kompensatorkraan.
Die maakt echt het verschil!
:duimop:

Jacques

Citaat van: RobinB op 02-09-2011  19:53 uOm het nog sterker te maken: ik had op mijn weizen 1,5 bar staan. Tapte probleemloos zònder bierleiding, maar uiteraard wel mèt een kompensatorkraan.
Die maakt echt het verschil!
:duimop:

Een hobbybrouwer die zijn bier tapt kan mijn inziens niet zonder een kompensatorkraan. Wij weten p[ voorhand niet altijd hoeveel koolzuur we in het vat hebben zitten. En als een fustje eenmaal aangeslagen is kun je de bierleiding niet meer wijzigen zonder verliezen. Even draaien aan het kraantje van de kompensatorkraan draaien is wel zo handig.

Vergelijkbare Topics (7)

44528

Gestart door Theo Mol

Reacties: 13
Gelezen: 2073

8369

Reacties: 6
Gelezen: 2717

38784

Reacties: 24
Gelezen: 3720

32600

Reacties: 14
Gelezen: 3972

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.