Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Middeleeuwse recepten

Gestart door Oscarvan, 28-08-2011 00:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscarvan

Het doel is om bier te brouwen volgens recepten die van voor 1600 dateren. Het moet smaken, maar het is ook zeer belangrijk dat ik de informatie kan documenteren. Ik ben al eindeloos over het internet aan het wandelen en kom van alles tegen, maar ik vermoed dat er ook hier een paar mensen zijn die dit al bestudeerd hebben.

Dus, boeken, artikelen met aantoonbare middeleeuwse origine....

Alle hulp wordt gewaardeerd.

MM

Ik heb geen artikelen over middeleeuws bier. Maar ik heb wel een tip. Kijk eens naar Sahti. Dit Finse bier wordt al sinds de Vikingtijd op dezelfde wijze gebrouwen.

Voor recepten:
http://www.posbeer.org/oppaat/sahti/brewing.php
http://northernbrewer.blogspot.com/2010/01/ahh.html

30cl

Citaat van: Oscarvan op 28-08-2011  00:26 uHet doel is om bier te brouwen volgens recepten die van voor 1600 dateren. Het moet smaken, maar het is ook zeer belangrijk dat ik de informatie kan documenteren.

Dus, boeken, artikelen met aantoonbare middeleeuwse origine....

Alle hulp wordt gewaardeerd.

Kijk http://www.cs.cmu.edu/~pwp/tofi/medieval_english_ale.html hier eens... en hier http://www.pbm.com/~lindahl/brewing.html

Er staat bij waar de recepten vandaan komen... Je kunt ook op google zoeken met termen als Medieval.. en gebruik de Engelse versie van google...

Hopmans

Citaat van: Oscarvan op 28-08-2011  00:26 uHet doel is om bier te brouwen volgens recepten die van voor 1600 dateren. Het moet smaken, maar
Nou, dat doet het dus niet.
Hou je van azijn?

Raymond293

Ik heb gisteren geleerd dat je met kruiden alles kan maskeren, dus zelfs het azijn gaat lekker worden met 300 gram koriander of zo ;D

RGeraads

Ik heb hier het boek liggen 'Sacred and Herbal Healing Beers' van Stephen Harrod Buhner. Dit is een informatief boek met ook veel recepten van vroegere tijden. Voor jouw doelgebruik denk ik zeker een aanrader en makkelijk verkrijgbaar via bv. Amazon.

William

Als je geïnteresseerd bent in historische aspecten van bier dan moet je de blog van Barcly Perkins eens bekijken. Niet zozeer veel detailrecepten maar wel gegevens over productie van bier door (oude) brouwerijen (logboeken) en af en toe ook over kruiden die toen gebruikt werden.

Oscarvan

Ha, bedankt allemaal. Weer van alles te lezen.

MM, Sahti ken ik. Van de zomer nog een partij van gebrouwd, inclusief (eigenhandig) uitgeholde boomstam als lauter tun.....

En Hopmans, de stelling dat zonder hop er geen smaak aan zit blijkt achterhaald te zijn.....

http://www.gruut.be/AA_Beginpagina.aspx

MM

Citaat van: Oscarvan op 29-08-2011  05:10 uHa, bedankt allemaal. Weer van alles te lezen.

MM, Sahti ken ik. Van de zomer nog een partij van gebrouwd, inclusief (eigenhandig) uitgeholde boomstam als lauter tun.....

Gaaf, ik heb het vorig jaar moeten doen met een gewone filterton. :)

Ik herinner me ook weer dat Radical brewing een hoofdstuk Forward into the past bevat, met Randy Mosher's ideeën over oude recepten. Misschien heb je daar nog iets aan.

RobinB

Citaat van: Oscarvan op 29-08-2011  05:10 uEn Hopmans, de stelling dat zonder hop er geen smaak aan zit blijkt achterhaald te zijn.....

Dàt (zonder hop geen smakelijk bier) is ook niet de stelling van Hopmans. Zelf is hij, ondanks z'n naam, niet eens een enorme hop-adept! :)
Hij zegt alleen dat middeleeuws bier al dan niet met hop, traditioneel gebrouwen, waarschijnlijk naar de huidige maatstaven geen lekker bier zal geven.
Dit doordat al het bier in die periode in meer of mindere mate geïnfecteerd was. Ook zal er geen tot nauwelijks koolzuur in gezeten hebben.

Dat er zonder hop lekkere bieren te maken zijn is bekend. Jopen Koyt is al enige jaren een mainstream bier dat zonder hop gebrouwen is. Gewoon tekoop in iedere mitra!
:)

Maar dat is zeker geen bier dat lijkt op bier zoals het bestond in de middeleeuwen... ;)

Jacques

Wil je middeleeuws brouwen dan zul je moeten beginnen met het gebruik van veel havermout. Gerstemout werd maar beperkt gebruikt. Tarwemout en havermout waren de belangrijkste bestanddelen van de stort.

Oscar

Citaat van: Jacques op 29-08-2011  20:12 uWil je middeleeuws brouwen dan zul je moeten beginnen met het gebruik van veel havermout.

En brouwen op een houtvuurtje.... :)

BierHenk

Citaat van: Oscar op 29-08-2011  23:06 uEn brouwen op een houtvuurtje.... :)
Zie voorbeeld:

Hopmans

En wilde gist.
Alhoewel ze toen ook al overenten.

Ronald_

Citaat van: BierHenk op 29-08-2011  23:21 uZie voorbeeld:

?

William

Forumlid Homme brouwt ook af en toe middeleeuws, inclusief outfit. Zoek maar eens naar topics van hem.

BierHenk

Citaat van: Ronald_ op 30-08-2011  08:40 u?
De avatar van Oscar ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.