Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tapstang reinigen

Gestart door kleine Minstreel, 26-08-2011 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

kleine Minstreel

Ik heb een 10 liter Heineken fust op de kop weten te tikken en deze open gemaakt.
Erg zuur bier in aanwezig en het fust gereinigd met warme loog / chloor oplossing.
Ook de tapstang in dit middel gelegd en daarna overnacht in een bad van alcohol.
Toen in de vaatwasser gedaan.
Nu na al die dingen ruikt de tapstang nog steeds zurig en ik durf deze niet te gebruiken.
Geeft iemand een dergelijke ervaring of zelfs een oplossing.

MO

Loog, 3% (dus 30 g in 1 L water) bij 80 grC geeft 100% garantie voor brandschone taponderdelen.

kleine Minstreel

Ik had 1 % gebruikt en de temp. was maar 60 ºC dus ga vandaag nieuwe pakking halen en de stang opnieuw in de loog zetten. Bedankt voor het advies

hansHalberstadt

Ik gebruik ook loog 3% om de tapleiding (4 mm persluchtleiding) en taponderdelen te reinigen en te desinfecteren. Ik merkte dat na een of 2 weken tappen (20 L fust tap je niet zomaar leeg, duurt minstens een maand of meer bij mij) de eerste 50 ml slecht smaakte.
 Toen gebruikte ik een keer een vloeibare gootsteen ontstopper uit Duitsland. Zo te ruiken zat daar naast natronloog ook een beetje chloor in. Dat leverde geen bijsmaakjes meer op. Sindsdien gebruik ik natronloog met chloor en dat bevalt prima. Even de restjes eruit tappen na het aansluiten van de fust en daarna prima bier. Blijkbaar doet de chloor nog iets extra's.
HansH   

Huub Krekels

Ik gebruik ook loog om te reinigen als de tapstang sterk verontreinigd is. Normaal maak ik mijn biervaten als deze leeggetapt zijn direct schoon. Laat het koolzuur ontsnappen, draai de tapkop eraf, spoel het vat schoon met heet water en vul het vervolgens met een oplossing van sulfiet en citroenzuur. Voordat ik het vat opnieuw vul spoel ik het een paar keer met heet water. Als ik toevallig geen loog heb, doe ik er een tablet van de vaatwasser in en laat dit een nacht staan.

Overigens heeft iemand van de tapwacht mij verteld dat je de bierkraan nooit af mag wassen met een natte doek. Je moet na het tappen gewoon een glas heet water nemen (zonder schoonmaakmiddelen) en daarin de tapkraan dompelen. Even wachten en daarna niet afdrogen. RAAR MAAR WAAR.!

hansHalberstadt

Citaat van: Huub Krekels op 27-08-2011  15:23 uOverigens heeft iemand van de tapwacht mij verteld dat je de bierkraan nooit af mag wassen met een natte doek. Je moet na het tappen gewoon een glas heet water nemen (zonder schoonmaakmiddelen) en daarin de tapkraan dompelen. Even wachten en daarna niet afdrogen. RAAR MAAR WAAR.!
Lijkt mij niet zo'n gek idee, want natte doekjes zijn vaak een grote bron van besmetting. Als iets redelijk snel uit zichzelf droogt dan levert dat minder kans op besmetting.
HansH

Oscar

Citaat van: kleine Minstreel op 26-08-2011  17:09 uen het fust gereinigd met warme loog / chloor oplossing.
Ook de tapstang in dit middel gelegd en daarna overnacht in een bad van alcohol.
Toen in de vaatwasser gedaan.

Pfff... weer veel te veel handelingen. Ik blijf het niet begrijpen. Eerst spoelen met heet water. Daarna 2-3% loog (warm/heet). ff naspoelen en schoon is ie! Dat bad van alcohol en die vaatwasser waren compleet overbodig! Nog veel brouwers weten niet hoe ze iets moeten reinigen heb ik sterk het vermoeden.

kleine Minstreel

Daarom wil ik ook leren. Geen tijd gehad de tapkop nogmaals in de loog te spoelen ga dat morgen doen.
Ook het vat blijft iets of wat naar bier ruiken.

EBC

Bierslangen zijn helemaal niet blij met agressieve reinigingsmiddelen. Daar worden ze ruw van aan de binnenkant en dat levert weer plekken op waar nog meer vuiligheid kan gaan zitten...

Leidingen spoelen met water en sponsjes erdoor jagen. Zeker niet elke keer met loog en zo.
Ach een bierslang kost ook niet zo heel erg veel. Af en toe vervangen kost wellicht minder dan al die schoonmaakmiddelen.

Een tapkraan gewoon losmaken en een uurtje in heet water leggen. Doorspoelen en klaar.

Af en toe echt schoonmaken.

kleine Minstreel

Citaat van: EBC op 30-08-2011  22:51 uBierslangen zijn helemaal niet blij met agressieve reinigingsmiddelen. Daar worden ze ruw van aan de binnenkant en dat levert weer plekken op waar nog meer vuiligheid kan gaan zitten...
Leidingen spoelen met water en sponsjes erdoor jagen. Zeker niet elke keer met loog en zo.
Ach een bierslang kost ook niet zo heel erg veel. Af en toe vervangen kost wellicht minder dan al die schoonmaakmiddelen.

Dit is precies wat de tapwacht tegen mij vertelde dus max 1X per jaar chemisch reinigen met speciaal niet agressief materiaal wat er voor bierleidingen ontwikkeld is. De rest is precies wat je beschrijft.

Citaat van: EBC op 30-08-2011  22:51 uEen tapkraan gewoon losmaken en een uurtje in heet water leggen. Doorspoelen en klaar.
Af en toe echt schoonmaken.

Ik moet toch de kraan eraf halen om mijn sponsje erdoor de jagen dus die is dan ook geleid schoon in het warme water.

Mijn vraag was dan ook alleen voor de tapstang uit een vat van misschien wel 5 jaar oud waar een geurtje aan blijft zitten. Vandaag ga ik deze in 3% loog oplossing zetten voor een paar uurtjes

hansHalberstadt

Er is denk ik een verschil tussen een commercieel gebruikte tap waar veel bier op een avond doorheen gaat en een thuistap waar je zo af en toe eens een biertje tapt. im neem aan dat je bij een commerciële tap aan het begin van de avond de eerste paar glazen wegspoelt, of smaakt het biet wat een nacht in de (niet steriele) leiding heeft gestaan nog goed? Als ik steeds als ik thuis een glas tap de inhoud van de leiding weg moet gooien dan is dat wel 10-20% van het bier. Daarom zorg ik ervoor dat ook de leiding steriel is en dat lukt aardig met loog en chloor. Alleen met schoonmaken lukt dat niet
HansH.

Vergelijkbare Topics (7)

34488

Reacties: 12
Gelezen: 2737

25273

Reacties: 11
Gelezen: 4579

35673

Reacties: 9
Gelezen: 2296

2424

Gestart door braumeister

Reacties: 44
Gelezen: 25979

42799

Reacties: 47
Gelezen: 5756

31444

Reacties: 8
Gelezen: 6732

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.