Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kerstbier anno 2011

Gestart door johnshadows, 23-08-2011 09:58 u

Vorige topic - Volgende topic

johnshadows

Ik ga een kerstbiertje brouwen, maar ik ben een beetje onzeker over mijn recept. Ben nog nieuw in het vak.
Vooral het maischschema baart me zorgen.
Op het Vlaamse forum werd me aangeraden eventueel zoethout toe te voegen. Dat lijkt me inderdaad een interessante optie.

Graag bemerkingen van onze Nederlandse vrienden.

¦ BrouwVisie Receptrapport ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept : kerstbier
Biertype : Dubbel
Aantal liters : 30
Gewenst begin SG : 1070 (7,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement : 70.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Kooktijd : 90 minuten
Berekende kleur : 119 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid : 30 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC 56,8 % 5400 gr
Munchenermout 15 EBC 26,3 % 2500 gr
Special B 350 EBC 7,9 % 750 gr
Chocolademout 900 EBC 1,1 % 100 gr
Kandijsuiker bruin 7,9 % 750gr

Massa hop--------------------------------------------------------------
Challenger 6,0 % 45 gr 90 Min.
Saaz 3,3 % 45 gr 15 Min.

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort : Westmalle opkweek
Gist toegevoegd als : Giststarter
Volume : 2000 ml

maischschema-------------------------------------------------------------
Stap 1: 62°C 20 Min. 3,0 l/kg
Stap 2: 68°C 40 Min. 3,0 l/kg
Stap 3: 72°C 10 Min. 3,0 l/kg
Stap 4: 78°C 01 Min. 3,0 l/kg

Kruiden-------------------------------------------------------------
Koriander (12 gr) kaneel(2 stokken)
vanile(3 cm)
Vanile en kaneel in het gistvat (niet meekoken!)

johnshadows

Ligt het aan mijn naam of afkomst (té Vlaams? ;D),
of is het onderwerp te dikwijls aangesneden,
of heeft niemand een mening over dit biertje?

Adrie

Citaat van: johnshadows op 23-08-2011  14:00 uLigt het aan mijn naam of afkomst (té Vlaams? ;D),
of is het onderwerp te dikwijls aangesneden,
of heeft niemand een mening over dit biertje?

Haha. Het lijkt me een prima recept. Al vraag ik me af of én koriander én kaneel én vanille niet een beetje teveel van het goede is. Maar ik ben dan ook geen kruidenbrouwer.

johnshadows

Citaat van: Adrie op 23-08-2011  14:03 uHaha. Het lijkt me een prima recept. Al vraag ik me af of én koriander én kaneel én vanille niet een beetje teveel van het goede is. Maar ik ben dan ook geen kruidenbrouwer.

Zou je de drie er dan uitlaten A3? Of heb je nog nooit een kerstbiertje gebrouwen?

Adrie

Citaat van: johnshadows op 23-08-2011  14:18 uZou je de drie er dan uitlaten A3? Of heb je nog nooit een kerstbiertje gebrouwen?

Kerstbier is niet echt een biertype, hè. Je kunt alles een kerstbier noemen. Er zijn zowel gekruide als ongekruide kerstbieren. Het gaat erom wat jij lekker vind. Als jij denkt dat het werkt met die drie specerijen, dan moet je het zeker proberen. Je kunt ook eerst een thee of een kruidenextract met bijvoorbeeld een goedkope, smakeloze wodka maken met die drie en die toevoegen aan bijvoorbeeld een Westmalle dubbel om te kijken of dat smaakt. Zo kun je zowel de dosering als de verhoudingen tussen de specerijen uitproberen.

johnshadows

Citaat van: Adrie op 23-08-2011  14:35 uKerstbier is niet echt een biertype, hè. Je kunt alles een kerstbier noemen. Er zijn zowel gekruide als ongekruide kerstbieren. Het gaat erom wat jij lekker vind. Als jij denkt dat het werkt met die drie specerijen, dan moet je het zeker proberen. Je kunt ook eerst een thee of een kruidenextract met bijvoorbeeld een goedkope, smakeloze wodka maken met die drie en die toevoegen aan bijvoorbeeld een Westmalle dubbel om te kijken of dat smaakt. Zo kun je zowel de dosering als de verhoudingen tussen de specerijen uitproberen.

Kijk daar heb ik nu iets aan. Prima tip. Doe ik. :biersmile:

Kleine_Schriek

Ik heb laatst ook kruiden via een wodka extract toegevoegd, maar ik schrok van hoe weinig je nodig hebt. Oftewel hoe goed die kruiden wel niet hun smaak afgeven.

Wat ik had gemaakt:
2 gr zwarte peper
56 gr cacaopoeder
2 gr nootmuskaat
8 gr sinaasappelschil
2 gr kruidnagel
12 gr kaneel
1 chilie gedroogd
40 cl = 4 dl wodka om evenveel wodka als kruiden te krijgen.
2 weken trekken en filteren door koffiefilter.

Bij de eerste test bleek 1 op 200 veel te sterk te zijn. Heb daarna 1:800 tot 1:1500 gemengd tijdens het bottelen. In totaal had ik voor 12 liter bier 11 ml oplossing nodig.

Dit om je een beetje een gevoel te geven hoe het niet moet  ^-^

EBC

Wil je die kruiden omdat het je leuk lijkt, of heb je een voorbeeld bier waar het in zit wat je lekker vind?

Meestal doet kerstbier de kruidendrang opkomen. Waarom weet ik niet.

Ik denk dat je een prima recept hebt zonder die kruiden. Hoewel je maischschema mij beter lijkt als je bijvoorbeeld 20, 30, 20 minuten zou doen. Maar zo belangrijk is dat maischen nu ook weer niet, als de grote lijn maar klopt.

Als ik kruiden proef in een dergelijk zwaar bier, dan blijft het bij die ene slok en pak ik direkt wat anders. Ik heb nog geen enkel bier geproefd waarin ik het kon waarderen. Maar het is aan jou te doen wat je wilt.

Jacques

Anders dan veel anderen hier op het forum vind ik dat kruiden en bier heel goed samengaan.
Het is nog niet zo lang dat er amper andere kruiden worden gebruikt anders dan hop. Dat doen we nu een kleine 100 jaar. Daarvoor is eeuwen en eeuwen lang flink wat kruiden gebruikt in bier.

De kaneel zou ik gewoon de laatste 5 minuten mee laten koken en de vanille weglaten. Het weeïge van de vanille past naar mijn oordeel niet zo in zo'n donker bier. Verder zou ik de hoeveelheid koriander en kaneel halveren. De kruiden mogen subtiel aanwezig zijn maar niet de smaak overheersen. Dat zijn we gewoon niet meer gewend.

johnshadows

Citaat van: EBC op 23-08-2011  21:16 uWil je die kruiden omdat het je leuk lijkt, of heb je een voorbeeld bier waar het in zit wat je lekker vind?

Meestal doet kerstbier de kruidendrang opkomen. Waarom weet ik niet.

Ik denk dat je een prima recept hebt zonder die kruiden. Hoewel je maischschema mij beter lijkt als je bijvoorbeeld 20, 30, 20 minuten zou doen. Maar zo belangrijk is dat maischen nu ook weer niet, als de grote lijn maar klopt.

Als ik kruiden proef in een dergelijk zwaar bier, dan blijft het bij die ene slok en pak ik direkt wat anders. Ik heb nog geen enkel bier geproefd waarin ik het kon waarderen. Maar het is aan jou te doen wat je wilt.

Winter, koud, lange nachten en korte dagen en ... gluwhein.
Daar heb ik mijn liefde voor kruiden gevonden. Ik maak dan ook elk jaar kruidenaftreksels in alcohol voor de winter.
Het lijkt me dus interessant om ook zoiets te proberen in bier. Maar dat is voor mij nog vrij nieuw (7x gebrouwen tot nu toe).

johnshadows

Citaat van: Jacques op 23-08-2011  23:13 uAnders dan veel anderen hier op het forum vind ik dat kruiden en bier heel goed samengaan.
Het is nog niet zo lang dat er amper andere kruiden worden gebruikt anders dan hop. Dat doen we nu een kleine 100 jaar. Daarvoor is eeuwen en eeuwen lang flink wat kruiden gebruikt in bier.

De kaneel zou ik gewoon de laatste 5 minuten mee laten koken en de vanille weglaten. Het weeïge van de vanille past naar mijn oordeel niet zo in zo'n donker bier. Verder zou ik de hoeveelheid koriander en kaneel halveren. De kruiden mogen subtiel aanwezig zijn maar niet de smaak overheersen. Dat zijn we gewoon niet meer gewend.

Ja dit is ook interessant, een subtiele verhouding tussen de verschillende ingredienten en wat wel en wat niet.
Hier hou ik zeker ook rekening mee Jacques, dank voor de tip. :biersmile:

johnshadows

Citaat van: Kleine_Schriek op 23-08-2011  17:18 uIk heb laatst ook kruiden via een wodka extract toegevoegd, maar ik schrok van hoe weinig je nodig hebt. Oftewel hoe goed die kruiden wel niet hun smaak afgeven.

Wat ik had gemaakt:
2 gr zwarte peper
56 gr cacaopoeder
2 gr nootmuskaat
8 gr sinaasappelschil
2 gr kruidnagel
12 gr kaneel
1 chilie gedroogd
40 cl = 4 dl wodka om evenveel wodka als kruiden te krijgen.
2 weken trekken en filteren door koffiefilter.

Bij de eerste test bleek 1 op 200 veel te sterk te zijn. Heb daarna 1:800 tot 1:1500 gemengd tijdens het bottelen. In totaal had ik voor 12 liter bier 11 ml oplossing nodig.

Dit om je een beetje een gevoel te geven hoe het niet moet  ^-^

Ik herken me in deze uitleg. Toch bedankt om nog eens te waarschuwen.
Te veel en het bier is naar de knoppen.

Christian1990

Om een oud topic weer even op de kaart te zetten ben ik eerlijk gezegd toch benieuwd naar wat het recept is geworden.

Ik wil komende maand ook nog een kerstbiertje gaan maken voor (je raad het nooit) de kerst.
Zelf heb ik laatst Gordon's X-mas en een la Chouffe N'ice op. Voortreffelijke bieren en in deze sferen zou ik zelf ook graag mijn kerstbiertje willen maken.

Dus vol van smaak, iets zoeter en toch stevig. Niet te zuur en mooi donker rood van kleur met een volle schuimkraag en een alcohol percentage rond de 9%.

Erick

Beetje aan de late kant om nu nog een kerstbier te brouwen...
Of is 'ie voor volgend jaar?  ;)

Christian1990

Ik heb een nieuw topic voor 2012 geopend.

Hij is voor dit jaar... um... komend jaar 2013 voor in de winter. Dan maak ik er gewoon een winterbiertje van :-p

RobinB

Citaat van: Erick op 16-10-2012  14:23 uBeetje aan de late kant om nu nog een kerstbier te brouwen...

Hoezo?
Kerstbier geen herfstbier.

Zaterdag brouwen, veel vitale gist erin, over 2 weken bottelen, heeft ie nog ruim 1,5 maand om te rijpen.
Kan mijns inziens nog makkelijk dit jaar. :)

Christian1990

RobinB zou je eens naar mijn recept kunnen kijken voor het 'kerst/winter/herfst' bier?

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21249.0.html

RobinB

Vergelijkbare Topics (7)

19190

Reacties: 2
Gelezen: 1315

16202

Reacties: 32
Gelezen: 10256

17984

Gestart door Erick

Reacties: 17
Gelezen: 5717

13-08-2011 17:33 u
door Erick
17537

Reacties: 21
Gelezen: 8242

32382

Gestart door Jochen

Reacties: 4
Gelezen: 1693

1698

Reacties: 42
Gelezen: 14169

32691

Gestart door sunlight

Reacties: 27
Gelezen: 9887

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.