Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Orange Tripeloo (3 granen tripel)

Gestart door orangeloo, 02-08-2011 22:45 u

Vorige topic - Volgende topic

orangeloo

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Tripeloo
Kenmerknr 018 11/12
Brouwdatum4-8-2011
BiertypeTripel
Aantal liters15
Gewenst begin SG1078 (8,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater32,7 liter
Maischdikte3,3 l/kg
Maischwater20,6 liter
Spoelwater13,9 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur11 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid16 EBU (Mark Garetz)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC70,0 %4360 gr3 EBC
Tarwemout20,0 %1246 gr3 EBC
Havervlokken10,0 %623 gr4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding3,0 %45 gr90 minuten18 EBU
Hallertau Hersbrücker2,9 %20 gr10 minuten0 EBU

Opmerkingen-

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Korianderzaad3 gr10 Min.
Sinaasappelschillen3 gr10 Min.

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew T-58
Gist toegevoegd als
Opmerkingen-

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C45 minuten3,3 l/kg
272°C30 minuten3,3 l/kg
378°C5 minuten3,3 l/kg

Deze x moutstort zonder suiker, vorige x 63% pils,20% tarwe, 10% Havermoutvlokken en 7% suiker.

is dit verstandig of niet :weetniet:
Wat kan het verschil maken? vollere smaak, slechtere vergisting??

kleine Minstreel

Lijkt dus erg op de Karmeliet en ik heb dit recept al velemalen gebrouwen.
Wel altijd met 8 % suiker stort voor wat meer pit.
Je zou kunnen overwegen om ipv de schillen een Cascade hop samen met Saaz te gebruiken.
Dan krijg je de citrus van de hop. Als haver gebruik ik geplette haver van de biologische winkel hierdoor blijft het bier wel langer troebel maar dat is niet erg. Tevens is het bier goed te bewaren want ik heb nog 3 flesjes uit nov2009 staan en pas nog eentje geproefd en die was nog even lekker zelfs iets romiger.

MM

Heb je ervaring met de gist? Ik zou 2 zakjes gebruiken voor 15 liter, anders wordt de gist te overheersend.

Hopmans

Ga je echt zoveel maisch- en spoelwater gebruiken voor 15 liter bier?

kleine Minstreel

Citaat van: Hopmans op 03-08-2011  12:16 uGa je echt zoveel maisch- en spoelwater gebruiken voor 15 liter bier?

Was mij niet opgevallen maar is denk ik een foutje in BrouwVisie die doet wel meer raar met brouwvolumes en zo
Wil je een rendement halen van 80% dan gebruik ik 14 liter maisch en 11 liter spoelwater.

orangeloo

Ik heb meestal wel 30 liter nodig op een recept van 15, best wel veel verliezen.
inderdaad BrouwVisie doet vaak raar met de hoeveelheden water, zoals je ziet 20,6 + 13,9 = 34,5
maar er net boven staat weer totaal brouwwater 32,7  :weetniet:

Volgens de verpakking zou 1 zakje toch voldoende moeten zijn.
Ik zit er wel aan te denken om er nog ff een startertje van te maken, dus dan zeker genoeg.

Maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben is het verschil tussen wel of geen suikerstort in het recept?????
Heeft iemand dit al een uitgetest, dus hetzelfde recept de ene x met suiker en de andere x alleen mout.

kleine Minstreel

Ja met suiker heeft meer body en vind ik lekkerder maar over smaak valt niet te twisten.
Ik gebruik in bijna al mijn brouwsels suiker zoals de mannen van Westmalle.
Alleen in mijn witbier niet.

RobinB

1 zakje voor 15 L lijkt me ook goed, geen starter nodig, gewoon sprinkelen. :)
Body is een lastig begrip, maar ik vind suiker bijdragen aan de doordrinkbaarheid. Dat associeer ik met minder body.

kleine Minstreel

Citaat van: RobinB op 03-08-2011  22:01 uBody is een lastig begrip, maar ik vind suiker bijdragen aan de doordrinkbaarheid. Dat associeer ik met minder body.

Ik gebrukte het woord body om uit te drukken dat het bier iets meer ballen heeft. Doordrinkbaar, sprankelend, fris.
Als ik het woord body gebruik bij een dubbel of een tripel is het daadwerkelijk anders bedoeld.

Oscar

Citaat van: kleine Minstreel op 03-08-2011  22:07 uIk gebrukte het woord body om uit te drukken dat het bier iets meer ballen heeft. Doordrinkbaar, sprankelend, fris.
Als ik het woord body gebruik bij een dubbel of een tripel is het daadwerkelijk anders bedoeld.

Wel eenduidig in je termen blijven i.v.m duidelijke communicatie. Doordrinkbaarheid en body staan meestal loodrecht tegenover elkaar...

orangeloo

Tijdens het brouwen van dit recept heb ik met pH papier strips eens gemeten wat de pH waardes zijn.
Het zal wel niet zo precies zijn, zo'n pH strip, maar het ging mij meer om een indicatie.
Omdat ik niets weet over waardes heb ik een nieuwe topic geopend.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18125.msg266735/topicseen.html#new
Maar wat heb ik gemeten:
1 begin maischen 62 ºC      7
2 begin                 72 ºC      5.9
3 begin                 78 ºC      5.5
4 begin koken                     5.5
5 einde koken                     5.5
6 einde hooftgisting 1021   4

heeft iemand een reactie op deze metingen????

William

Alle metingen zien er normaal uit. De eerste pH waarde bij 62°C is misschien een beetje hoog maar waarschijnlijk is daar de mout pas gestort (en meet je de pH van vooral water) of je had de pH nog niet aangepast met zuur.

De lage pH na vergist komt door het koolzuur en is ook wat je verwacht.

Zelf zie ik dat meestal na het maischen die pH iets is opgelopen en dat na het koken de pH ook weer iets hoger is geworden (0.1 - 0.2 eenheden). Na beide stappen corrigeer ik dat (tegenwoordig blind, gewoon een paar ml melkzuur of fosforzuur).

orangeloo

Zoals ik al zei zijn deze metingen niet echt nauwkeurig met een pH strip maar het zijn metingen zonder te corrigeren met zuur.
dus puur natuur :nut:
Zeeland schijnt "goed" water te hebben. ( uit Brabant overigens)

William

Citaat van: orangeloo op 10-08-2011  22:21 uZoals ik al zei zijn deze metingen niet echt nauwkeurig met een pH strip maar het zijn metingen zonder te corrigeren met zuur.
dus puur natuur :nut:
Zeeland schijnt "goed" water te hebben. ( uit Brabant overigens)

Nou, ... ik heb Brabants water dat vooral goed is voor donkere bieren. En ik vind nu juist de lichtere bieren lekkerder dus ik moet wel corrigeren.

Vergelijkbare Topics (7)

39087

Reacties: 34
Gelezen: 6231

22795

Gestart door Brouwter

Reacties: 27
Gelezen: 12431

44205

Reacties: 13
Gelezen: 1988

28302

Gestart door the_ur

Reacties: 2
Gelezen: 2292

8772

Reacties: 31
Gelezen: 24220

34448

Gestart door joenedu

Reacties: 2
Gelezen: 1852

17053

Gestart door MM

Reacties: 24
Gelezen: 7207

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.