Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel

Gestart door Paretje, 21-07-2011 02:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Paretje

En hier dan de tripel:
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTripel
KenmerkD/2011/012
Brouwdatum14/06/2011
BiertypeTripel
Aantal liters20
Gewenst begin SG1075 (8,2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement77,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,6 liter
Maischdikte3,6 l/kg
Maischwater19,0 liter
Spoelwater11,6 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur12 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid39 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC75,0 %4463 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC12,5 %744 gr16 EBC
Kandijsuiker (wit)4,2 %250 gr0 EBC
Kristalsuiker8,3 %494 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding5,5 %45 gr90 minuten28 EBU
East Kent Golding5,5 %15 gr15 minuten4 EBU
Saaz (CZ)3,2 %15 gr15 minuten3 EBU
Saaz (CZ)3,2 %10 gr90 minuten4 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3787 Trappist High Gravity
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C45 minuten3,6 l/kg
272°C20 minuten3,6 l/kg
378°C5 minuten3,6 l/kg

RoodeLeeuwVenlo

Niks meer aan doen.
Wordt een winnaar!
Louis

toon van den broek

Klopt Louis, elk bier wat gewaardeerd wordt is een winnaar. Saaz en EKG vind ikzelf altijd een geslaagde combinatie.
Toon.

bazje

Inderdaad mooi recept.
Ook wel een beetje standaard recept alhoewel ik de hop-combinatie niet ken zoals Toon.

Waarom eigenlijk kandij én kristalsuiker?
Beide vergisten voor 100% en geven toch geen toegevoegde smaak?

Paretje

Een restje kandijsuiker die ik wil wegwerken ;)

bazje

Citaat van: Paretje op 21-07-2011  19:56 uEen restje kandijsuiker die ik wil wegwerken ;)

Da's inderdaad een logische verklaring 8)

Paretje

Dit bier is gebrouwen en gebotteld.

Het brouwen is zeer goed verlopen, ik heb de indruk dat ik het proces onder de vingers heb. Alleen nog een oplossing voor het hopfilteren zodat ik ook zonder hopzakjes kan brouwen, en ik ben helemaal tevreden. Ook de vergisting ging goed, al is hij wel hoger gestrand dan ik eerst dacht (ik dacht 1012), zeker ten opzichte van mijn dubbel, al denk ik wel dat er nog wat van afgesnoept zal worden, en ik heb daar rekening mee gehouden door minder suiker toe te voegen dan bij mijn dubbel, ookal wil ik er meer CO2 saturatie.

Ik heb een halfvolle fles geopend, vorige week, en toen was hij nog zeer jong. Ik heb het gevoel dat de gist dan nog de boventoon heeft, dus nu start het wachten.

John

Enkel, dubbel, tripel, quadrupel; ik ken de smaken, alcoholgradaties, kleuren van de verschillende typen maar weet (nog steeds) niet waarom ze zo heten. WIE???

Erick

Grofweg:
1, 2, 3 & 4 x de graanlijst.

John

Graanlijst? Wat is dat? Bedoel je 1,2,3 en 4 keer de hoeveelheid graan? Nee toch?

Jacques

Citaat van: John op 15-10-2011  23:17 uEnkel, dubbel, tripel, quadrupel; ik ken de smaken, alcoholgradaties, kleuren van de verschillende typen maar weet (nog steeds) niet waarom ze zo heten. WIE???

Even met de zoekfunctie naar "dubbel tripel quadrupel" gezocht.

En ik had dit topic zo gevonden http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15425.msg212036.html#msg212036

Toch wel handig die zoekfunctie.

John

Ik had echt wel gezocht hoor. Had alleenmaar tripel ingevuld; blijkbaar te algemeen. En helemaal antwoord op mijn vraag krijg ik daar niet; waarom is een Duvel dan geen tripel, Jopen hoppenbier geen enkel, waarmo vallen dan niet ALLE bieren onder enkel, dubbel of tripel? Volgens mij worden niet alleen abdij- of trappistenbieren zo genoemd...

goom

Mooi recept.
Ik zou er niks aan veranderen

toon van den broek

Het blijft inderdaad heel vaag allemaal dat enkel/dubbel/tripel. Ik vermoed dat in ieder geval dat de aanduiding 'enkel' en 'dubbel' al ver voor de trappisten hun dubbel introduceerden bestond. Maar omdat ze al vanaf de dertiger jaren van de vorige eeuw deze benaming trouw voeren lijkt het nu of het hun eigen uitvinding is...
In het recept/voorschrift van het Gronings vroedschap over de bereiding van Kluunbier (1476) spreekt men van 'dubbelbier' en 'dunbier. Het laatste kostte de helft van dubbelbier'. (Het bier en zijn brouwers/Hallema en Emmens/blz 76)

Groeten, Toon.   

Vergelijkbare Topics (7)

39514

Reacties: 65
Gelezen: 11845

20753

Reacties: 12
Gelezen: 5670

41758

Reacties: 45
Gelezen: 5432

26434

Reacties: 3
Gelezen: 2842

4789

Reacties: 47
Gelezen: 16993

31870

Reacties: 13
Gelezen: 3246

15988

Gestart door Herman

Reacties: 18
Gelezen: 5479

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.