Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bitter

Gestart door Croch, 18-07-2011 16:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Croch

Voor het mooie zomer weer, als dat uberhaupt nog komt, wil ik een Engelse bitter gaan maken. Nou moet ik sowieso nog spullen bestellen bij Brouwmarkt, waaronder een geschikte gist. Zit te twijfelen tussen de Ringwood Ale, Brittish Ale of London Ale. Ik heb echter totaal geen ervaring met deze gisten, dus graag tips.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBitter
Kenmerk
Brouwdatum20-7-2011
BiertypeBitter (Ordinary & Best)
Aantal liters16
Gewenst begin SG1040 (3,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater25,0 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater8,8 liter
Spoelwater16,2 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur23 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid31 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Palemout 7 EBC85,0 %2500 gr8 EBC
Caramunich5,0 %147 gr123 EBC
Munchenermout 15 EBC10,0 %294 gr16 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target11,0 %10 gr90 minuten20 EBU
Challenger6,5 %5 gr30 minuten4 EBU
East Kent Golding5,5 %10 gr15 minuten5 EBU
East Kent Golding5,5 %10 gr5 minuten2 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd als

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C90 minuten3,0 l/kg

Etn82

Het is ondertussen al een jaar geleden, dus waarschijnlijk heb je het biertje al gebrouwen.

Maar ik heb begrepen dat 1099 WhiteBread Ale geschikt zou zijn voor dit biertype. Die denk ik in ieder geval te gaan gebruiken.

Hoe kom je trouwens aan deze moutselectie? Wat is het idee erachter? Ik wil op den duur namelijk ook een keer een bitter brouwen.

Herman

Als je toch nog gaat bestellen, bestel dan Engelse mout. Je weet niet wat je proeft vergeleken met de continentale moutstort die je hier voorstelt.

Betekent wel dat je bij van der Kooy moet bestellen, maar dat zal geen probleem zijn lijkt me.

/* edit: jaar geleden, dus al lang besteld.... Lezen is ook een vak */

RobinB

Bij zo'n laag alcoholisch bier, is het ook niet gek om meer caramout (bij voorkeur Engelse Crystalmout, vdKooy) te gebruiken.
10-15% kan best en geeft meer smaak aan je bier.

EBC

Ik werk nu alweer een aantal weken in Engeland. Vanzelfsprekend drink ik nogal wat real ales...

Er zijn nogal wat vooroordelen rondom zuidelijke en noordelijke ales, de manier waarop ze getapt worden (met lange bocht, korte bocht, shower, no shower, schuim, geen schuim, temperatuur, etc).
Maar los van die voor ons details, krijg je met Europese mouten nooit wat ze hier met 3,5% alc neerzetten.

De gist is belangrijk, maar niet alles. Mout en hop spelen hier de hoofdrol, alsmede CO2 gehalte en temperatuur. Los van de niet te onderschatten factor traditie (emotie).

Vergelijkbare Topics (7)

4188

Reacties: 23
Gelezen: 7311

20490

Gestart door BBA

Reacties: 11
Gelezen: 4456

17774

Gestart door gerbenH

Reacties: 15
Gelezen: 5170

14861

Gestart door William

Reacties: 27
Gelezen: 8783

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.