Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Burtonized water

Gestart door Don Emilio, 21-06-2011 15:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Don Emilio

In het programma -BrouwVisie- staat een recept: Pale Ale (American), met de vermelding: gebruik "Burtonized Water".
Wie kan mij hierover iets vertellen wat dit inhoud?

Gerb

Dit betekent dat je de watersamenstelling van Burton (on Trent) nabootst. Dit is hard water en kun je nabootsen met behulp van calciumsulfaat, calciumcarbonaat, calciumchloride en nog wat stoffen. Ik denk dat er in de brouwprogramma's het waterprofiel van Burton en van jouw woonplaats wel te vinden is. Met een druk op de knop weet je welke en hoeveel poeders je toe moet voegen. Zoek ook eens met Google op deze term, veel resultaten, in Engels.

EBC

Als je een beginnend brouwer bent, gebruik dan gewoon kraanwater. Burtoniseren is echt niet noodzakelijk. Wat mij betreft zelfs integendeel.

Jacques

Citaat van: Don Emilio op 21-06-2011  15:16 uIn het programma -BrouwVisie- staat een recept: Pale Ale (American), met de vermelding: gebruik "Burtonized Water".

Dat moet natuurlijk zijn "geburtoniseerd water". BrouwVise is immers een Nederlandstalig programma.
Burtoniseren levert vaak harde bieren op. Daar zit je inderdaad niet altijd op te wachten. Gewoon kraanwater is zoals EBC al schrijft veel beter.

De-Geert

Waterbehandeling moet je niet aan beginnen als je niet weet wat je doet.
Maar zo te zien ben je een beginnend forummer, maar niet een beginnend brouwer.

Ik zou zeggen: meet de pH van je beslag eens en van de (laatste) afloop. Dat is namelijk veel belangrijker dan de exacte samenstelling van je water. Die moet lager zijn dan 5.6

Adrie

Citaat van: De-Geert op 22-06-2011  08:48 uWaterbehandeling moet je niet aan beginnen als je niet weet wat je doet.
Maar zo te zien ben je een beginnend forummer, maar niet een beginnend brouwer.

Ik zou zeggen: meet de pH van je beslag eens en van de (laatste) afloop. Dat is namelijk veel belangrijker dan de exacte samenstelling van je water. Die moet lager zijn dan 5.6

Beter nog: tussen 5,2 en 5,6.

De-Geert

Dat klopt, maar wie krijgt het nou voor elkaar om onder de 5.2 uit te komen?   ;D ;D

Albertus

Citaat van: De-Geert op 22-06-2011  09:50 uDat klopt, maar wie krijgt het nou voor elkaar om onder de 5.2 uit te komen?   ;D ;D

Ik  :-[ . Het was een Mild Ale met (veel donkere) Engelse mouten, 50% demi water en op basis van de pH berekening door BrouwHulp ook aangezuurd met Melkzuur. Resultaat: pH=4,8  :nut:

De vergistingsgraad bleef hangen op 46%
Het werd overigens een uitstekende lichte Mild met 2,2% alc.

Bert

Jacques

Ik heb het al eerder geschreven: eerst meten wat de pH is dan pas aanzuren. Berekeningen op dit punt zijn niet betrouwbaar genoeg. Per moutsort kunnen er verschillen ontstaan.

Adrie

Citaat van: De-Geert op 22-06-2011  09:50 uDat klopt, maar wie krijgt het nou voor elkaar om onder de 5.2 uit te komen?   ;D ;D

Met veel donkere mouten kan dat vrij gemakkelijk. Heb ook ik gemerkt.

EBC

En dan ook nog osmosewater...  ;)

Don Emilio

- In de 1e plaats wil ik iedereen bedanken voor de diverse waardevolle adviezen en uitleg over --Burtonized water--
- Ik ben inderdaad een startende forummer, maar brouwen doe ik al plm. 3 jaar.
   Het klopt dat na het storten van de maisch het pH na plm een 20-30 min. ligt tussen de 5,2 - 5,5.
   Dus het spoelwater wordt hierop afgestemd.
   Voorlopig is mijn conclusie adhv alle reacties: ik ga niet burtonizen ( terecht opm. we zitten niet te wachten op harde bieren)

P.s. dit is de 1e ervaring met het hobbybrouwen forum en... perfect. Allen hartelijk dank.

Vergelijkbare Topics (7)

35654

Reacties: 34
Gelezen: 7892

42996

Reacties: 5
Gelezen: 804

42343

Reacties: 13
Gelezen: 1863

17276

Reacties: 9
Gelezen: 3974

40569

Reacties: 10
Gelezen: 1524

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.