Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bitter

Gestart door gerbenH, 18-06-2011 16:06 u

Vorige topic - Volgende topic

gerbenH

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recept
Kenmerk
Brouwdatum25-6-2011
BiertypeBitter (Ordinary & Best)
Aantal liters40
Gewenst begin SG1044 (4,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater54,2 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater32,4 liter
Spoelwater21,7 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur22 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid40 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Crystal malt5,0 %406 gr130 EBC
Pale ale mout (Maris Otter)94,0 %7623 gr4 EBC
Chocolademout1,0 %81 gr900 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Northern Brewer (D)6,0 %71 gr90 minuten29 EBU
Fuggle (GB)4,2 %24 gr30 minuten5 EBU
East Kent Golding5,5 %38 gr10 minuten5 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1335 British Ale II
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd12 uur
Temperatuur giststarter20°C
Gistvoeding
Hoeveelheid

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C90 minuten4,0 l/kg
278°C5 minuten4,0 l/kg

Het moet een lekker door drinkbare Engelse bitter worden. Ik twijfel nog of ik de maisch temp misschien nog een graadje of 2 hoger moet doen voor wat meer body. En verder heb ik gelezen dat vlokken okk kunnen bijdragen tot wat meer body dus daar twijfel ik ook nog over. Het recept is voor een brouw curcus die we gaan geven dus misschien ook wel informatief om vlokken te gebruiken. Als ik vlokken wil gebruiken denk ik aan tarwevlokken omdat je dat wel vaker ziet in Engelse recepten. Wat je ook vaak ziet is torrefeid wheat, maar ik heb geen idee wat dat is. Bij van der kooy wisten ze het ook niet. Weet iemand wat het is? :weetniet:

RobinB

Omdat het een licht bier is qua alcohol, zou ik de choco weglaten en de Cara tot 10% verhogen.
Daarnaast kan je inderdaad overwegen warmer te maischen, 68-70 grC?

Krijg je in ieder geval een bier met voldoende body!
:lekkerbier:

gerbenH

Had de choco toegevoegd voor wat kleur en de crystal die ik gebruik is roggemout. Kun je daar wel mee tot 10% gaan of krijg ik dan filter problemen? Kan natuurlijk ook de choco alleen op het laatst mee maischen voor de kleur.

RobinB

Crystal rye?
Interessant!

Maar gezien het al versuikerd is verwacht ik er geen/weinig filterproblemen mee. :brouwen:

gerbenH

Dan probeer ik gewoon 10% en laat ik de choco weg denk ik de rogge crystal is toch al donkerder dan de gerst. Leek me ook wel interesant rogge crystal. En wat dacht je van nog wat tarwevlokken er bij?

RobinB

Neuh, in een bitter hoeft dat van mij niet.

Kleine_Schriek

Citaat van: RobinB op 18-06-2011  20:57 uCrystal rye?
Interessant!

Maar gezien het al versuikerd is verwacht ik er geen/weinig filterproblemen mee. :brouwen:
Die Crystal Rye heb ik ook net een kilootje van gekocht om mee te experimenteren. Ben benieuwd hoe die uitvalt in dit recept.

De-Geert

Torrified wheat is een soort gepofte tarwe, die in Engeland veel gebruikt wordt. Bij ons niet verkrijgbaar, maar of het echt een ander effect heeft dan vlokken betwijfel ik. Ik zou eerder tarwemout gebruiken omdat je dan nog wat moutsmaak krijgt, wat bij vlokken niet het geval is. En bij zo'n licht bier heb je nooit een overschot aan moutsmaak.

Citaat van: gerbenH op 18-06-2011  21:21 ude rogge crystal is toch al donkerder dan de gerst.
Als je die van vd Kooy haalt wel ja. Dat heeft niets met Rogge vs Gerst te maken, maar het niveau van eesten. Crystal Rye is ~245 EBC, dus niet de 130 die je in je recept hebt staan.

Ik vraag me overigens af of dit nou de moutsoort is die je in een Bitter moet gebruiken. Heb er zelf geen ervaring mee. Van de andere kant, er is maar 1 manier om daar achter te komen.

Ik zou nog wel iets van een 0-minuten of koudhopgift toepassen, want ik denk dat je een beetje hoparoma gaat missen anders.

Kleine_Schriek

Ik heb voor de tweede keer Roggenbitter gebrouwen met TF mouten, en dat was de gebrande roggen. Was erg lekker, dus ik zou het gewoon proberen. Mijn recept was:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptnr. 23 Roggen Bitter
Kenmerk
Brouwdatum21-12-2010
Aantal liters25
Brouwzaalrendement85,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater38,7 liter
Maischdikte3,9 l/kg
Maischwater18,0 liter
Spoelwater21,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur30 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid38 EBU (Mark Garetz)

Mout
Pale ale mout (Maris Otter)87,0 %3992 gr4 EBC
Crystal Malt9,8 %449 gr150 EBC
Roasted Rye3,3 %150 gr500 EBC

Hop
East Kent Golding5,5 %65 gr90 minuten31 EBU
Fuggle (GB)6,5 %20 gr30 minuten6 EBU
Fuggle (GB)6,5 %20 gr0 minuten0 EBU

OpmerkingenFuggles toevoegen als temp <80 graden) voor 5 min laten trekken.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWindsor
Gist toegevoegd als

maischschema
169°C70 minuten3,9 l/kg

Opmerkingenongeveer 20 gr gips nog 5,0 geloof ik, slecht te zien.

gerbenH

Citaat van: De-Geert op 19-06-2011 &nbsp;10:14 uIk zou nog wel iets van een 0-minuten of koudhopgift toepassen, want ik denk dat je een beetje hoparoma gaat missen anders.
Wil hem gaan droog hoppen met ek goldings, was ik alleen even vergeten aan het recept toe te voegen. En ja die rogge is een experiment

gerbenH

Citaat van: De-Geert op 19-06-2011 &nbsp;10:14 uAls je die van vd Kooy haalt wel ja. Dat heeft niets met Rogge vs Gerst te maken, maar het niveau van eesten. Crystal Rye is ~245 EBC, dus niet de 130 die je in je recept hebt staan.

Weet ik, de rogge crystal staat alleen niet in BrouwVisie en ik weet niet hoe ik die er in kan krijgen dus heb ik het maar zo gedaan  :brouwen:

MM

Citaat van: gerbenH op 19-06-2011 &nbsp;12:53 uWeet ik, de rogge crystal staat alleen niet in BrouwVisie en ik weet niet hoe ik die er in kan krijgen dus heb ik het maar zo gedaan  :brouwen:

Op het menu "Ingrediënten" klikken en dan op "Moutdatabase" dan op "Nieuw".

Wat betreft je recept, zou ik dikker maischen voor wat extra body. Ik zou niet dunner gaan dan 3 liter water per kilo mout.

RobinB

Citaat van: MM op 19-06-2011 &nbsp;16:02 uIk zou dunner gaan dan 3 liter water per kilo mout.

Als het echt 250 EBC crystal is, zou ik er toch weer minder van gebruiken? Kan al gauw te gebrand worden.
Hoewel, er was toch ook eens iemand met een bitter met 10% Special-B of zo? Dat pakte ook wel OK uit geloof ik...

Hoe dan ook; mijn advies was gebaseerd op een crystal van ca 120 EBC.
Heb je ook nog een lichtere? Kan je combineren?

gerbenH

Heb ook nog een pale crystal, kan ik mee combineren.

gerbenH

Heb hem afgelopen zaterdag gebrouwen. Uiteindelijk maar 20 l gebrouwen omdat ik eigenlijk wat vaatjes leeg had moeten bottelen waar ik niet aan toe kwam en het anders niet kwijt kon.
Het recept is als volgt geworden
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recept
Kenmerk
Brouwdatum25-6-2011
Aantal liters20
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,3 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater14,3 liter
Spoelwater15,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur25 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid41 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Crystal rye8,0 %327 gr244 EBC
Pale ale mout (Maris Otter)92,0 %3758 gr4 EBC

Hop
Northern Brewer (D)6,0 %36 gr90 minuten30 EBU
Fuggle (GB)4,2 %12 gr30 minuten5 EBU
East Kent Golding5,5 %19 gr10 minuten5 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1335 British Ale II
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd12 uur
Temperatuur giststarter20°C
Gistvoeding
Hoeveelheid

maischschema
167°C90 minuten3,5 l/kg
278°C5 minuten3,5 l/kg

Ben voor een soort gulden middenweg gegaan met de rogge crystal, 8% dus. Ga hem morgen overhevelen en proeven. Ben erg benieuwd wat die rogge doet aan smaak, de mout smaakte voor het brouwen al erg lekker

Kleine_Schriek

Het klinkt erg lekker!!! Heb ook de crystal rye gekocht, want was ook benieuwd wat die zou doen in een lekkere Bitter  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

20490

Gestart door BBA

Reacties: 11
Gelezen: 4456

4188

Reacties: 23
Gelezen: 7311

17797

Gestart door Adrie

Reacties: 25
Gelezen: 9632

14861

Gestart door William

Reacties: 27
Gelezen: 8781

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.