Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

170 liter wort koelen

Gestart door pixie, 09-06-2011 18:06 u

Vorige topic - Volgende topic

pixie

Hallo allen,

Ben mijn installatie van 100 liter aan het ombouwen naar een grotere installatie. (kookketel 170 l - filterkuip 200l)
Het wort koel ik nu met 2 rvs spiralen (principe dompelkoeler) uit een oude bierkoeler hetgeen prima werkt.
Ik vermoed dat deze niet meer voldoende zullen zijn voor 170 l wort.

Op e-bay zijn er regelmatig platenkoelers aan te treffen zo vb. een platenkoeler van 30 platen in inox met 175 kW vermogen.
Is dit voldoende om 170 l wort af te koelen?

groeten Pixie 8)

Oscar

Citaat van: pixie op 09-06-2011  18:06 uIs dit voldoende om 170 l wort af te koelen?

Hangt er vanaf hoe snel je wilt koelen natuurlijk.. ;)

Wellicht moet je zoiets aanschaffen

:brouwen:

Johannes

Roer je nu ook tijdens het koelen?

Emile

Citaat van: Oscar op 09-06-2011  18:46 uHangt er vanaf hoe snel je wilt koelen natuurlijk.. ;)
Het perfecte antwoord natuurlijk, die heeft opgelet bij natuurkunde op de middelbare school!  8)

Je hebt 1 calorie = 4.184 Joule nodig om 1 gram zuiver water 1 graad Celsius in temperatuur te verhogen/verlagen. Stel dat je wilt koelen van 100 graden naar 20 graden (verschil is 80 graden), dan heb je 80 * 170000 * 4.184 Joule  = 56902.4 kJ nodig (uitgaande van een rendement van 100 % van de warmtewisselaar en verwaarlozend dat we te maken hebben met wort i.p.v. zuiver water).

Wil je dit in een week realiseren (60*60*24*7=604800 sec.) dan heb je een vermogen nodig van 56902.4 kJ/604800 sec. = 94 Watt.

Wil je dit in een minuut realiseren, dan heb je een vermogen nodig van 56902.4/60 = 948 kW

Realistisch is koelen in een half uur? Dan heb je ongeveer 31 kW nodig.

pixie

Bedankt voor de input.

Dit was nu echt de info waarnaar ik op zoek was! >:D

Ik ga het eens wagen met de platenkoeler van op internet en laat het wel weten

Oscar

Citaat van: Emile op 09-06-2011  20:48 uRealistisch is koelen in een half uur? Dan heb je ongeveer 31 kW nodig.

Realistisch is denken naar de praktijk. Je koelvermogen is afhankelijk van de temperatuur van je koelwater en de doorstroomsnelheid van je koelwater en je wort....Dus e.e.a hang ook ad van het seizoen waarin je koelt. In de winter is je koelvermogen groeten dan in de zomer. Ook (klein) Commerciëlen hebben hier mee te maken.....

Dus het aanschaffen van de juiste warmtewisselaar hangt van diverse (hier reeds genoemde) factoren af.... :brouwen: Hoe hoger het vermogen hoe beter regelbaar, echter zal hier ook een optimum in zitten.

Adrie

Citaat van: pixie op 09-06-2011  18:06 uHallo allen,

Ben mijn installatie van 100 liter aan het ombouwen naar een grotere installatie. (kookketel 170 l - filterkuip 200l)
Het wort koel ik nu met 2 rvs spiralen (principe dompelkoeler) uit een oude bierkoeler hetgeen prima werkt.
Ik vermoed dat deze niet meer voldoende zullen zijn voor 170 l wort.

Op e-bay zijn er regelmatig platenkoelers aan te treffen zo vb. een platenkoeler van 30 platen in inox met 175 kW vermogen.
Is dit voldoende om 170 l wort af te koelen?

groeten Pixie 8)

Onze Vier Broedersinstallatie maakt 120 liter per keer. Koelen hebben we met verschillende apparaten geprobeerd: spiralen en platenkoelers. Nu hebben we een opstelling met drie rvs spiralen uit een bierkoeler en dat werkt tot nu toe het best. Je moet er wel rekening mee houden dat het koelen wel drie kwartier tot een  uur duurt. Maar dat is te doen. Professionele brouwers doen er meestal langer over. We hebben ook een platenkoeler geprobeerd uit een verwarmingsinstallatie, maar dat ging veel te langzaam. Je kunt natuurlijk ook een aantal platenkoelers parallel zetten.

De-Geert

Citaat van: Emile op 09-06-2011  20:48 uHet perfecte antwoord natuurlijk, die heeft opgelet bij natuurkunde op de middelbare school!  8)

Je hebt 1 calorie = 4.184 Joule nodig om 1 gram zuiver water 1 graad Celsius in temperatuur te verhogen/verlagen. Stel dat je wilt koelen van 100 graden naar 20 graden (verschil is 80 graden), dan heb je 80 * 170000 * 4.184 Joule  = 56902.4 kJ nodig (uitgaande van een rendement van 100 % van de warmtewisselaar en verwaarlozend dat we te maken hebben met wort i.p.v. zuiver water).

Wil je dit in een week realiseren (60*60*24*7=604800 sec.) dan heb je een vermogen nodig van 56902.4 kJ/604800 sec. = 94 Watt.

Wil je dit in een minuut realiseren, dan heb je een vermogen nodig van 56902.4/60 = 948 kW

Realistisch is koelen in een half uur? Dan heb je ongeveer 31 kW nodig.
Deze 31k W klopt natuurlijk als een bus, maar is de hoeveelheid warmte die je moet overbrengen.
Ik weet niet waar die 175 kW van die 30-platen koeler is op gebaseerd, maar zoals Oscar al zegt hang dat vooral af van het temperatuursverschil tussen de 2 vloeistoffen.

30 platen is veel te weinig voor 170 liter (uitgaande van het "standaard formaat", als die platen 1 m2 zijn zal het wel goed zitten  ;D). Ik heb 12 platen voor 20 L en dat is best krap, in  de zomer. In de winter is het prima.

MO

Gisteren 700 L wort gekoeld naar 19-21 graden in 50 min. Dat was een goede platenkoeler!

Het Alfazuurmannetje

MO

Hoe lang doe jij over je 400 liter dan?

Het Alfazuurmannetje

als ik mijn 50 platen koeler gebruik doe ik 25 L in 10 - 15 min.

(waar haal je die 400 L vandaan :o)

Maar met die 50 min ben je niet bang voor DMS vorming? Of ga je eerst recirculeren over de koeler en dan richting gistvat?

jelle

Citaat van: Oscar op 09-06-2011  18:46 uHangt er vanaf hoe snel je wilt koelen natuurlijk.. ;)

Wellicht moet je zoiets aanschaffen

:brouwen:
Zo iets heb ik nog

Oscar

Citaat van: MO op 10-06-2011  10:50 uGisteren 700 L wort gekoeld naar 19-21 graden in 50 min. Dat was een goede platenkoeler!

Pfff...'t ging vandaag wat traag... Maar 700 liter gekoeld naar 17°C in ± 45 min... :)

havu

Als je praat over 170 l wort, gaat dat nog  met een HERMS? Ik heb een aantal HERMSen gelezen op het forum, maar allemaal (dacht ik) beperkt tot ~100 l (Emile, 4 gebroeders)

Wat is beperkende factor bij HERMS? Snelheid waarmee je de warmte vanuit het heetwatervat in de maischketel krijgt?
In hoeverre is een maisch vat (geperforeerde bodem) dat in een kookketel hangt een optie? Een soort au-bain-marie (Speidel werkt toch zo?) En dan wel wort rondpompen door warmtewisselaar heetwatervat maar ook directe verwarming van de kookketel. Of ben je dan het voordeel van een HERMS (uitsluitend indirecte verwarming) teniet aan het doen?

En als je bier echt lekker is en heel veel vrienden ervan willen genieten, kan je dan met HERMS nog opschalen naar ~300 l?

Hans

Cisdevésser

Hoi,

Volgens mij kun je een HERMS best opschalen naar 300 l, alleen zul je dan ook je warmtewisselaar en warmwatervat moeten vergroten, evenals je pomp, die zal ook een behoorlijk grotere capaciteit moeten hebben.
Je zult niet veel grote HERMS installaties tegenkomen, dit is hobbybrouwen, de meeste mensen maken brouwsels van ongeveer 25 ltr, meer dan groot genoeg voor de hobby.

groetjes....Cis

Emile

Citaat van: havu op 13-06-2011  16:03 uWat is beperkende factor bij HERMS? Snelheid waarmee je de warmte vanuit het heetwatervat in de maischketel krijgt?
Uit eigen ervaring weet ik dat dit inderdaad de belangrijkste factor is. Wat ik gedaan heb in mijn warmwaterketel is het aanbrengen van een schoepenrad (aangedreven door een boormachine) die precies de andere kant op draait dan de warmwaterwisselaar stroomrichting in het warmwatervat.

Dit scheelt een factor 3 in tijd! Ik heb het geprobeerd met meer debiet (#L/min.), minder bochten etcetera. Maar met afstand de grootste verbetering is het water in de warmwaterketel laten circuleren. Ik haal nu ongeveer een temperatuurstijging van 1/2 graad per minuut in mijn maischvat als ik ga opwarmen.

Tsjerk

Citaat van: Oscar op 10-06-2011  20:23 uPfff...'t ging vandaag wat traag... Maar 700 liter gekoeld naar 17°C in ± 45 min... :)

Tjonge. Patser. Nog steeds met je hobby bezig?

Oscar

Citaat van: Tsjerk op 15-06-2011  00:22 uTjonge. Patser. Nog steeds met je hobby bezig?

;D ;D Af en toe brouw ik eens mee in Raalte  maar Brouwen In Hengelo komt steeds dichterbij....

Tsjerk

Citaat van: Oscar op 15-06-2011  00:34 umaar Brouwen In Hengelo kom,t steeds dichterbij....

Ik begrijp: vorderingen ten positieve?

Oscar

Citaat van: Tsjerk op 15-06-2011  00:51 uvorderingen ten positieve?

[offtopic]
Yep  :brouwen:
[/offtopic]

Vergelijkbare Topics (7)

32708

Reacties: 20
Gelezen: 4371

9835

Reacties: 18
Gelezen: 7748

21-07-2008 21:05 u
door oranjeboombiertje
1996

Gestart door Edgar

Reacties: 0
Gelezen: 3110

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.