Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoppige Pale ale

Gestart door MM, 21-05-2011 16:20 u

Vorige topic - Volgende topic

MM

Nu de zomer er echt aan begint te komen. Wil ik, in juni, voor de (na)zomer een lekker hoppig biertje gaan brouwen. Hiervoor heb ik een Amerikaanse pale ale als basis genomen. De ambermout en munchenermout moet het tegenwicht gaan bieden aan de grote hoeveelheid hop. Ik wil met dit bier redelijk over de top gaan met de hopsmaak, om het bier lekker fris te maken.

Het enige waar ik nu over twijfel is het maischschema. Ik denk erover om dit om te zetten naar 90 minuten op 66°C. Mochten jullie andere opmerkingen of aanmerking hebben, hoor ik het natuurlijk graag.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaaswater APA
Kenmerk
Brouwdatum1-6-2011
BiertypePale Ale (American)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1054 (5,8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,4 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater15,8 liter
Spoelwater12,3 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur19 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid39 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC76,0 %4000 gr3 EBC
Ambermout 50 EBC9,5 %500 gr49 EBC
Munchnermout (15 EBC)9,5 %500 gr15 EBC
Gerstevlokken4,9 %260 gr4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Amarillo11,0 %10 gr60 minuten13 EBU
Amarillo11,0 %5 gr30 minuten5 EBU
Cascade7,0 %10 gr30 minuten6 EBU
Amarillo11,0 %5 gr15 minuten3 EBU
Cascade7,0 %10 gr15 minuten4 EBU
Cascade7,0 %20 gr10 minuten6 EBU
Cascade7,0 %10 grKoud hop0 EBU
Amarillo11,0 %10 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
153°C10 minuten3,0 l/kg
265°C70 minuten3,0 l/kg
372°C10 minuten3,0 l/kg

RobinB

Als je een mooie mout-backbone voor een APA in wilt, zou ik ook een Engelse lichte crystal gebruiken.
De echte Amerikaanse APA's, die uit Amerika dus niet alleen het type, hebben doorgaans een enorme karamelmout geur en (iets minder) smaak.

De sierra nevada celebration ale (eigenlijk een IPA) wordt gebrouwen met een eenstapsmaisch op 69 ºC, toch is dat bier niet te "dik".
Misschien ook een optie?

De eiwitrust zou ik sowieso weglaten.

Gerb

Ziet er lekker uit. Je hebt geen palemout? Ik denk dat je met de speciale mouten al een behoorlijke body overhoudt. De combinatie van Amarillo en Cascade schijnt nogal een goede te zijn.

Croch

Ziet er inderdaad goed uit. Persoonlijk gooi ik er bij dergelijke bieren altijd een paar procent cara-kristal (120 ebc) in. Ik weet niet hoeveel hop je hebt, maar ik zou voor 1,5 gram a 2 gram per liter koudhop gaan.

JWVG

Mijn eerste reactie was inderdaad ook "waar is de crystalmout?" Dat is toch wel erg gebruikelijk bij dit type bieren, en biedt ook goed tegenwicht tegen het hopgeweld.

Ja, ik zou inderdaad ook voor de eenstapsmaisch gaan, denk ik.

:degroeten: JW.

MM

Iedereen bedankt voor de reacties. Het idee om de crystalmout eruit te laten komt door de volgende zin het de style guidelines van BJCP.

Citaat van: style guidelines BJCP 2008karamel flavors are usually restrained or absent.

Bij de beschrijving van het aroma wordt er helemaal niet gesproken over karamel smaken. Wel wordt er zowel bij smaak als het aroma over broodachtig, biscuitachtig en geroosterde mout karakter gesproken. Dat is de reden van de moutstort.

Het idee van RobinB om op een warmere temperatuur te maischen, vind ik een goede. Ik denk dat ik 90 minuten op 68°C ga zitten.

Citaat van: Gerb op 21-05-2011  21:38 uZiet er lekker uit. Je hebt geen palemout?

De keuze voor Pilsmout is dat ik denk deze mout het dichtste bij de Amerikaanse two-rowmout komt.

Citaat van: Croch op 21-05-2011  23:41 uIk weet niet hoeveel hop je hebt, maar ik zou voor 1,5 gram a 2 gram per liter koudhop gaan.

1,5 gram per liter is geen slecht idee. Ik heb 100 gram Amarillo en 60 gram Cascade.

Met jullie opmerking heb ik het recept nog eens goed bekeken. Toen kwam ik erachter, dat mijn hoppen minder alfazuren hebben dan ik heb aangeven in het eerste bericht. Ik heb ervoor gekozen, om de Amarillo toevoegingen van 30 en 15 minuten te verhogen.

Om iets meer body te krijgen, ga ik nu 90 minuten op 68°C maischen met een dikkere maisch.
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaaswater APA
Kenmerk
Brouwdatum1-6-2011
BiertypePale Ale (American)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1054 (5,8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,5 liter
Maischdikte2,5 l/kg
Maischwater13,2 liter
Spoelwater17,4 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur19 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid39 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC76,0 %4000 gr3 EBC
Ambermout 50 EBC9,5 %500 gr49 EBC
Munchnermout (15 EBC)9,5 %500 gr15 EBC
Gerstevlokken4,9 %260 gr4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Amarillo9,2 %10 gr60 minuten11 EBU
Amarillo9,2 %10 gr30 minuten8 EBU
Cascade5,5 %10 gr30 minuten5 EBU
Amarillo9,2 %10 gr15 minuten5 EBU
Cascade5,5 %10 gr15 minuten3 EBU
Cascade5,5 %20 gr10 minuten5 EBU
Cascade5,5 %20 grKoud hop0 EBU
Amarillo9,2 %10 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C90 minuten2,5 l/kg

Edit: hoe zet ik die automtische spelling veranderingen uit? Bij mijn eerste citaat wordt de 'c' van de Engelse karamel automatisch veranderd in een 'k'.

RobinB

Bijzonder vd bjcp...
Komt niet overeen met de commerciele voorbeelden voor zover ik ze geproefd heb... :o

MM

Citaat van: RobinB op 22-05-2011  13:49 uBijzonder vd bjcp...
Komt niet overeen met de commerciële voorbeelden voor zover ik ze geproefd heb... :o

Het zijn wel de Style guidelines van 2008, dus misschien is het veranderd in de laatste jaren.

RobinB

Nee, de commerciële voorbeelden niet in ieder geval. Misschien de guidelines?
Sierra Nevada toont al jaren de moutstort (en hop, eigenlijk op de verhoudingen na het recept) van hun pale ale en de andere bieren. Steevast gaat er een deel crystal in. 

MM

Citaat van: RobinB op 22-05-2011  14:44 uNee, de commerciële voorbeelden niet in ieder geval. Misschien de guidelines?
Sierra Nevada toont al jaren de moutstort (en hop, eigenlijk op de verhoudingen na het recept) van hun pale ale en de andere bieren. Steevast gaat er een deel crystal in.

Ik bedoelde de guidelines. :)

MM

Vandaag heb ik dit bier gebrouwen. Hij is iets minder hoppig uitgevallen. Het sg was 1062 veel hoger dan verwacht. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

MM

Ik heb net het bier geheveld. De geur was citrusachtig. Ik heb de koudhop toegevoegd om nog wat meer cirtrus in het bier te krijgen. Het sg was 1013.

MM

Citaat van: MM op 19-06-2011  15:59 uIk heb net het bier geheveld. De geur was citrusachtig. Ik heb de koudhop toegevoegd om nog wat meer cirtrus in het bier te krijgen. Het sg was 1013.

Ik heb zondag gebotteld. Het SG heb ik de week ervoor verkeerd afgelezen, nu was het 1014. De reden van het verkeerd aflezen was dat het brouwsel nogal veel gist bevatten. De geur was fris/zoetig. De smaak op kamertemperatuur zonder prik had veel weg van sinaasappellimonade. :)

De-Geert

En, is het mondgevoel uitgepakt zoals je had gehoopt? Heeft het warme en dikke maischen gewerkt?

MM

Citaat van: De-Geert op 30-06-2011  21:37 uEn, is het mondgevoel uitgepakt zoals je had gehoopt? Heeft het warme en dikke maischen gewerkt?

Het mondgevoel had iets minder vol mogen zijn. :) Ik denk dat dit mondgevoel deels door de Amarillo hop komt. Deze hop heeft naar mijn mening een volle smaak. Ik hoop dat de koolzuur het bier nog wat frisser maakt.

Vergelijkbare Topics (7)

19897

Reacties: 22
Gelezen: 6715

28325

Gestart door Gadiot

Reacties: 0
Gelezen: 1857

6353

Reacties: 16
Gelezen: 5037

13208

Gestart door Jacques

Reacties: 45
Gelezen: 12069

27412

Gestart door ale-x

Reacties: 5
Gelezen: 3248

5871

Gestart door De-Geert

Reacties: 7
Gelezen: 2385

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.