Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

May IPA

Gestart door William, 11-05-2011 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

William

Dit weekend moet het er weer eens van komen. Ik heb een lading Amerikaanse hoppen via Martin gekregen dus wat kan ik beter brouwen dan een IPA.
Het recept is gebaseerd op de Pliny the Elder IPA versies van Caspar maar dan misschien iets minder extreem.

Recipe:    May IPA

Recipe Specifics
Batch Size (L):          16.00    Wort Size (L):    16.00
Total Grain (Kg):         4.48
Anticipated OG:          1.072    Plato:            17.58
Anticipated EBC:          15.4
Anticipated IBU:          62.1
Brewhouse Efficiency:       82 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Alc by Weight:  6.02      by Volume:  7.72  From Measured Gravities.
ADF:            79.7      RDF         66.5  Apparent & Real Degree of Fermentation.

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 88.9     3.98 kg.  Palemout 7                                   1.037      7
  5.1     0.23 kg.  Suiker                                       1.047      0
  4.0     0.18 kg.  Cara-Pils 5                   Weyerm.        1.033      4
  2.0     0.09 kg.  Cara Crystal 120              Weyerm.        1.034    120

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 10.00 g.     Columbus                          Pellet  15.00  25.0  90 min.
  5.00 g.     Columbus                          Pellet  15.00  10.2  45 min.
 10.00 g.     Simcoe                            Pellet  12.00  14.1  30 min.
 10.00 g.     Centennial                        Pellet  10.50   3.2  0 min.
 10.00 g.     Simcoe                            Pellet  12.00   3.7  0 min.
  5.00 g.     Columbus                          Pellet  15.00   2.3  Dry Hop
  5.00 g.     Centennial                        Pellet  10.50   1.6  Dry Hop
  5.00 g.     Simcoe                            Pellet  12.00   1.9  Dry Hop

Yeast
Wyeast 1056 Amercan Ale/Chico

Mash Schedule
Dough In Temp:                0  Time:   0
Acid Rest Temp:               0  Time:   0
Protein Rest Temp:            0  Time:   0
Intermediate Rest Temp:      64  Time:  30
Saccharification Rest Temp:  72  Time:  45
Mash-out Rest Temp:          78  Time:   1

MM

Waarom voeg je suiker toe William?

William

Twee redenen: omdat het in het recept stond wat de basis vormde (al kan ik het origineel even niet meer terugvinden) en daarnaast zal de suiker dit bier iets vergistbaarder maken hoewel het waarschijnlijk niet al teveel effect zal hebben.

De-Geert

Weet niet waar je naar streeft, maar voor een Amerikaanse-achtige IPA zou ik de dryhop zeker verdubbelen.
Persoonlijk zou ik er zelfs 3 g/l van maken.

William

Een punt waarover ik twijfelde Geert. Ik had eerst 10 gr koudhop per soort gekozen (2 gr/l) maar uiteindelijk toch gehalveerd. Misschien is die 2 gr/l toch wel een beter idee hoewel ik het niet te extreem wil maken. Met 30 gram pellets in 15 liter wordt het wel voorzichtig hevelen.

De-Geert

Ach je moet maar zo denken, dan kom je nog eens door je lading Amerikaanse hop heen.  ;)

RobinB

Lekker!

Niet liever Chinook ipv de Columbus?

William

Citaat van: De-Geert op 11-05-2011  21:35 uAch je moet maar zo denken, dan kom je nog eens door je lading Amerikaanse hop heen.  ;)

Maar na dit brouwsel heb ik natuurlijk wel een mooie slurry om een echte zware DIPA te maken voordat ik met op het lange termijn Saison / ALBV project ga storten.

William

Citaat van: RobinB op 11-05-2011  21:37 uNiet liever Chinook ipv de Columbus?

Geen optie, niet in dah house.

William

Ik heb besloten om de hopstort nog iets aan te passen: meer koudhop en meer de nadruk leggen op de late hopgift. Totaal 69 IBU.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
  5.00 g.     Columbus                          Pellet  15.00  12.5  90 min.
  5.00 g.     Simcoe                            Pellet  12.00   8.2  45 min.
  5.00 g.     Columbus                          Pellet  15.00  10.2  45 min.
 10.00 g.     Centennial                        Pellet  10.50   7.8  10 min.
 10.00 g.     Simcoe                            Pellet  12.00   8.9  10 min.
 10.00 g.     Centennial                        Pellet  10.50   3.2  0 min.
 10.00 g.     Simcoe                            Pellet  12.00   3.7  0 min.
 10.00 g.     Centennial                        Pellet  10.50   3.2  Dry Hop
 10.00 g.     Columbus                          Pellet  15.00   4.6  Dry Hop
 10.00 g.     Simcoe                            Pellet  12.00   3.7  Dry Hop

William

En dit brouwsel staat ook weer gecontroleerd te vergisten.

Totaal 16 liter met een eind SG van 1076, iets hoger dan gepland. Omdat ik wat minder heb gespoeld dan normaal had ik de efficientie naar beneden gebracht maar dat bleek niet nodig. Waarschijnlijk omdat ik ook wat langzamer gespoeld heb.

Het koelen heb ik vandaag wat anders gedaan dan normaal. Met een koelspiraal tot 60 °C gekoeld en daarna met de warmtewisselaar gekoeld tot 20 °C. Ondanks de grote hoeveelheid pellets ging dat allemaal goed.

William

Het SG is na 2 dagen vergisting inmiddels gedaald naar 1023, een vergistingsgraad van 68%. Hij blubt nog regelmatig dus ik denk dat deze de 80% vergistingsgraad wel gaat halen. De piek in de vergisting is duidelijk in het Tcontrol-plaatje te zien.

De smaak van het Brixmonster was heerlijk bitter met veel tropische hoparoma's.

Ik ga alvast nadenken hoe ik dit weekend de slurrie van de 1056-gist ga gebruiken.

Henielma

Hij heeft inderdaad flink moeten koelen tijdens de vergistingspiek.

Die vergisting gaat een stuk sneller als mijn witbier, die heeft er net 12 SG punten vanaf.

William

Inmiddels op een SG van 1010 (vergistingsgraad van 86%) overgeheveld op 2 g/liter koudhop (Centennial, Simcoe en Columbus - elk 0.67 g/l).

Lekkere smaak en lekker aroma!

Gerb

Ik kan hier slechts met een vorm van jaloersigheid naar kijken. Het is voor mij ook alweer een tijd geleden dat ik een IPA heb gebrouwen. Ik zit in een minder bittere periode.  ;D

RobinB

Geh, heb ik nu ook!
Op zich lijkt ie me wel erg lekker, maar ik zit nu ook in een andere fase! ;)

De-Geert

Citaat van: William op 20-05-2011  17:55 uInmiddels op een SG van 1010 (vergistingsgraad van 86%) overgeheveld op 2 g/liter koudhop (Centennial, Simcoe en Columbus - elk 0.67 g/l).

Lekkere smaak en lekker aroma!
Mooie vlotte vergisting William, hoeveel slurry heb je toegevoegd?

Ik krijg ook alweer zin om een IPA te gaan brouwen, en die staat ook op de planning over een maandje of 2.

William

Citaat van: De-Geert op 21-05-2011  08:28 uMooie vlotte vergisting William, hoeveel slurry heb je toegevoegd?

Ik krijg ook alweer zin om een IPA te gaan brouwen, en die staat ook op de planning over een maandje of 2.

Ik had ongeveer 120 ml slurrie opgekweekt uit een Wyeast propagator (1 maal 1200 ml; afgieten en depot bij 500 ml). Volgens BrouwHulp leverde dit  225 miljard cellen voor 16 liter a sg 1072. Voor 16 liter a sg 1072 zou ik 204 miljard cellen nodig hebben maar dor het hoger start sg van 1076 had ik 214 miljard cellen nodig, dus nog steeds voldoende.

Vanwege het best wel hoge start sg had ik het wort ook maar weer eens belucht, wat ik normaal nooit doe.

Voor de Black Sister voor morgen  (sg 1089) heb ik nu een mooie slurrie van zo'n 400 ml gist. Daar zal wat dood materiaal inzitten dus ik denk dat ik die slurrie volledig ga gebruiken

William

Ik kon me niet bedwingen en moest van mezelf een SG-monstertje nemen. Heerlijk droog, prettig bitter, mooie hopsmaken  en nog mooiere hoparoma's.

Oh ja, het SG is nu 1007 - een vergistingsgraad van zowat 90% :o.  Ik had eigenlijk maar een weekje willen koudhoppen maar hij blubt nog langzaam dus ik plak er nog maar een weekje aan vast.

MO

Dit gaat een droog bier worden. Achteraf had je misschien beter geen suiker kunnen gebruiken. Vandaag brouw ik een volmout IPA van 1070. Bij >60 IBU mag het eind SG ook wel >1012 zijn.

William

Achteraf was de suiker inderdaad niet nodig geweest hoewel het maischschema toch niet al te droog was.

William

Citaat van: William op 02-06-2011  19:48 uAchteraf was de suiker inderdaad niet nodig geweest hoewel het maischschema toch niet al te droog was.

Hij zit weer in de fles op een eind SG van 1007 (svg=90%). Ik heb gebotteld met 6 gr suiker/l.
Hij is behoorlijk bitter en heeft een heel prettig aroma. Ik herken vooral veel sinaasappel in de geur.

Omdat ik de gekoudhopt heb met pellets heb ik het bier voor het bottelen een paar dagen koud gezet om gist en pellet goed uit te laten zakken. Dat is goed gelukt. Het bier was mooi helder. Wel heb ik een beetje US-05 als bottelgist toegevoegd omdat ik een aantal keer gemerkt heb dat na koude lagering voor het bottelen de hergisting soms erg lang duurt met negatieve smaakconsequenties.

MO

Gisteren hadden we Duitse bier avond bij de brouwclub, was leerzaam voor velen. Ik heb zelfs William kennis laten maken met een nieuw bier (Berliner Weisse, de meesten schrokken zich rot).

We eindigden met een ware apotheose: dit bier en dat kneiter krakend vers. Wat een hopgeweld, maar ook wat een balans, en wat een verstopte alcohol (nauwelijks merkbaar). Heel, heel, heel erg lekker bier. Was eng gewoon.

William

Ja, hij is goed he ::)

En we hadden al zoveel lekkere Duitse bieren geproefd. Vooral de Einbecker Urbock Hell blijft perfect. Die wil ik binnenkort gaan nabrouwen.

Dat mensen dat lege, zure, tranentrekkende Berliner Weisse lusten zeg :-\

RobinB

Ik trek net een flesje hiervan open en ruik even aan het flesje: hop! (simcoe), jummie! :proost:

Hier mijn notities:

Uiterlijk: goud/koper van kleur, tweeschijn, bescheiden (maar voldoende) schuim en koolzuur
Geur: HOP (citrus/mango)
Smaak: HOP (citrus/mango), zoet-moutig, iets bitter
Mondgevoel: vol, zacht, iets plakkerig
Nasmaak: bitter (zacht)

Conclusie: Erg mooie IPA met veel hoparoma's. Hij lijkt nergens aan z'n specs te voldoen (maar positief bedoeld): hij lijkt geen 66 IBU en ook geen 8,2%. Drinkt daarnaast heerlijk weg en is heel mooi in balans. Erg lekker bier! :groots:

Vergelijkbare Topics (7)

38853

Reacties: 15
Gelezen: 3072

31006

Gestart door de badkamer

Reacties: 13
Gelezen: 4350

21362

Reacties: 54
Gelezen: 15593

33364

Reacties: 5
Gelezen: 1666

26005

Reacties: 15
Gelezen: 4610

8701
IPA

Gestart door De-Geert

Reacties: 11
Gelezen: 4196

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.