Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zwaar dessertbier

Gestart door beats, 07-05-2011 16:28 u

Vorige topic - Volgende topic

beats

Ik speel met een ideetje, ik wil een soort 'dessertbier' maken. Een zwaar (15-20 vol%), zoetig bier, licht gecarboniseerd.

Ik denk eerst een zware maisch te maken, 8-9 kilo mout voor 12-13 liter bier, niet te veel naspoelen. 15-20 min 60°C, 45 min 72°C, zoiets. Doel is redelijk wat dextrines te verkrijgen met oog op wat volgt...  Tijdens het koken gooi ik er nog een zak bruine kandij in, SG na koken 1200 of zo zou mooi zijn. Hier zet ik een Wyeast Trappist op (hoge alc. tolerantie). Ik maak 2-3 starters van elks een liter. Deze voeg ik (afgegoten) 1 na 1 toe bij start vergisting, dag 2, dag 4, zodat de gist goed kan doorwerken. Wanneer de gisting stilvalt hevel ik af, gooi ik een lading kristalsuiker erbij (berekend voor alcohol naar 18-20% te brengen) en zet ik er een Wyeast Eau-de-vie op. Bij stilvallen gisting controle suikers en eventueel een nieuwe Eau-de-vie erbij, tot ik terug bij het SG van na de Trappistvergisting of eventueel wat lager zit  (ik mik op 1030-1040).
Wanneer de gisting klaar is gaat alles in de mandfles en gaan hier nog een paar kilo krieken, wat houtschilfers en eventueel een stuk vanillestok bij. Vervolgens paar maand laten staan (4-6 maand), dan bottelen met wat turbogist of Eau-de-vie.

Wat denken jullie, is dit haalbaar? Ik zit hiermee op de rand van wat mogelijk is qua vergisting en alcoholtolerantie. Alle vergistingen gebeuren uiteraard temperatuursgecontroleerd. Eventueel wordt de suiker in stappen toegevoegd. Haalbaar of niet?

John

Een soort moordpoging op de gist :-)

Vraag me af of de gisting niet vroegtijdig zal stoppen ondanks de zorgvuldige voorbereiding. Lijk me wel een heel interessant bier!!!

Groet john

De-Geert

Leuk idee.
Ik zou juist niet op dextrines mikken, want die houd je toch wel over. Ik zou even naar de podcast van The Brewing Network, The Jamil Show - "Can you brew it" over de 120 minutes IPA van Dogfishhead luisteren. Die gaat over ongeveer de zelfde "uitdaging".

Ronald_

Ik vind dat je wel heel veel doet voor de alcohol.. Op zich hoogst interessant natuurlijk.. maar niet om van te drinken.. Je kan ook een heel complex bier maken met flinke body van een procent of 10.. iets wat met 1 soort gist goed te doen is..

Ben een beetje bang dat je heel veel moeite gaat stoppen in iets dat te complex is..

beats

Citaat van: De-Geert op 07-05-2011  17:37 uIk zou even naar de podcast van The Brewing Network, The Jamil Show - "Can you brew it" over de 120 minutes IPA van Dogfishhead luisteren.

Daar komt het idee voor het bier ook een beetje vandaan, had het in een aflevering van Brewmasters gezien...

Nerro

Wellicht is het te proberen om je bier in stappen te brouwen/vergisten. Als je een torenhoge SG hebt komt je gist misschien nooit op gang. Wat dan te proberen valt is een wort met een SG van ~1.080 te brouwen en te vergisten en om dan 2 keer een heel dikke wort te brouwen en die dan toe te voegen aan het origineel nadat de vergisting compleet is. Dan is de dikte van je wort nooit té hoog maar heb je wel veel alcohol aan het einde van de rit. Lageren op hout én vanille lijkt me te veel van het goede, waarschijnlijk is het lekkerder met alleen het hout.

Gerb

Ik heb dit al eens gedaan, zie dit topic. Ik heb een aantal bronnen op internet geraadpleegd en daar kwam uit dat je een goed vergistbaar wort moet produceren met een zo hoog mogelijk SG. Dat vergist je met een biergist. Als dit uitvergist is, voeg champagne (of Eau de Vie) toen dan dan in stappen suiker om de gist niet te veel te belasten. Bij mij resulteerde dit in een (berekende) 16% alcohol. En geloof me dat is genoeg. Over gebrek aan body heb ik zeker niet te klagen, dit spul is zoet en machtig. Het lastigste is dan wel om volfdoende koolzuur in het bier te krijgen. Zo'n bier heeft natuurlijk niet veel koolzuur nodig, maar bij mij was het wel wat aan de lage kant.

Vergelijkbare Topics (7)

8604

Reacties: 13
Gelezen: 3242

37898

Reacties: 1
Gelezen: 1471

35460

Reacties: 2
Gelezen: 1123

40745

Gelezen: 961

35745

Gelezen: 1294

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.