Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA

Gestart door Ronald_, 05-05-2011 21:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Ronald_

Dit is misschien wel een hele domme vraag, maar toch maar even stellen...

Waarom vind ik in veel recepten van IPA's met Amerikaanse hoppen er in? Als je ziet waar de stijl vandaan komt is dit niet logisch toch?

Ik kan me wel voorstellen dat een Amerikaans hopje de bitterheid wat opbreekt en eea wat drinkbaarder maakt.. maar is dat dan de reden?

RobinB

Dat komt doordat de American IPA bekender (en geliefder?) is dan de (Engelse) IPA.
De (A) IPA is ook veel bitterder en hoppiger dan z'n Engelse broertje en ook wat zwaarder.

Zodoende is IPA bijna synoniem geworden voor de A IPA ipv de E IPA.

Gerb

Ik denk dat je doelt op de Engelse IPA? Licht bitter, fruitig en niet veel body. Ergens is de IPA-stijl geadopteerd door de Amerikanen en zoals het een goed Amerikaan betaamt, is de stijl over de top gegaan. Dat betekent dus flink bitterder, voller en natuurlijk veel Amerikaanse (citrus) hop. Tel daar een veel cleanere gistsoort bij op en de scheiding tussen beide IPA's is een feit. Het is maar waar je voor kiest. Het helpt zeker niet voor de doordrinkbaarheid. De meeste mensen op het forum willen graag de Amerikaanse variant brouwen, brouwers zijn hopheads.

Nerro

Ik dacht dat een Amerikaanse IPA een APA werd genoemd, is dat dan een misvatting?

Herman

Ja. Een Apa is een Amerikaanse Pale Ale. Een IPA kan zowel Engels als Amerikaans georienteerd zijn, onderscheid is de typische Engelse of Amerikaanse hopsoorten. Bovendien zijn de Amerikanen vaak wat zwaarder van stort.

Herman

Citaat van: Gerb op 05-05-2011  22:01 uErgens is de IPA-stijl geadopteerd door de Amerikanen en zoals het een goed Amerikaan betaamt, is de stijl over de top gegaan. Dat betekent dus flink bitterder, voller en natuurlijk veel Amerikaanse (citrus) hop.
De Amerikanen zitten dichter tegen het origineel aan dan de Engelsen. Leuk boekje in dit verband is van de hand van Roger Protz: Homebrew Classics India Pale Ale. Daar zitten de recepten vaak boven de 100 IBU (!).

EBC

Nog een verschil is de gist.

De Amerikaanse bieren zijn nagenoeg allemaal vergist met zeer neutrale gisten. De smaak van het bier zit vooral in de mout en de hop, de gist draagt niet veel bij.
Engelse gisten daarentegen produceren over het algemeen wel veel smaakstoffen.

En dan nog:
In Amerika zijn ze tegenwoordig in de ban van 'Belgian Style'. Daarmee bedoelen ze dat er Belgische gist wordt gebruikt, met verder een Amerikaanse mout en hop stort. Deze gisten produceren veel meer smaak dan Amerikaanse.
Amerikanen bakken eigenlijk helemaal niks van Belgische typen bieren. Als ze daar een witbier, tripel of Dubbel brouwen, dan lijkt het nergens naar, stuk voor stuk voze bieren. Maar met de Belgian Style hebben ze een nieuwe deur geopend, die zeer interessante bieren oplevert! Nou ja, dat is mijn mening.
Let wel, Belgian Type is niet gelijk aan Belgian Style.

RobinB

En om het allemaal nog ingewikkelder te maken is er ook nog de BIPA, ofwel een belgian IPA.
Deze wordt door de Belgen gebrouwen (brigand IPA, hopus, chouffe IPA, hopsinjoor) om te voldoen aan de vraag naar hoppiger-mediumzwaar bier.
Naast inderdaad de "belgian"-style IPA's vd Amerikanen, die van mij ook onder de BIPA mogen vallen.

(maar dit zijn dus niet hun pogingen tot blondes, tripels en quadrupels enz)

Ronald_

Bedankt voor alle antwoorden.. wat een verwarrende 'stijl' :)

RobinB

Mwoa, hij bestaat gewoon uit subklasses, das al! ;D

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 06-05-2011  08:38 uBedankt voor alle antwoorden.. wat een verwarrende 'stijl' :)

Niets is zo veranderlijk dan een bierstijl. De pils die wij hier drinken is ook anders dan in Duitsland, België of Denemarken. Allen hebben echter het Tsjechië pilsener als voorbeeld. En dan heb ik nog niet eens over de Engelse en Amerikaanse lagers...

Ronald_

Citaat van: Jacques op 07-05-2011  12:29 uNiets is zo veranderlijk dan een bierstijl. De pils die wij hier drinken is ook anders dan in Duitsland, België of Denemarken. Allen hebben echter het Tsjechië pilsener als voorbeeld. En dan heb ik nog niet eens over de Engelse en Amerikaanse lagers...

Dus... Wijze woorden

Vergelijkbare Topics (7)

42750

Reacties: 2
Gelezen: 739

34699

Gestart door pholte20

Reacties: 6
Gelezen: 1585

27488

Reacties: 11
Gelezen: 5799

15043

Gestart door Herman

Reacties: 31
Gelezen: 10061

44933

Gestart door Goldin

Reacties: 18
Gelezen: 1699

38200

Reacties: 13
Gelezen: 2739

29603

Reacties: 4
Gelezen: 2329

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.