Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

BEER KING aangeschaft, goed of niet

Gestart door Bierton, 03-04-2011 19:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Bierton

Hallo allemaal,

ik ben hier nieuw maar heb vorig jaar voor het eerst met mijn voormalige stookspullen bier gemaakt. 2x van Brewferm en dat was goed bevallen en heb weer twee pakketten in voorraad  :D

Wat mijn vies tegen viel was het spoelen van de vele flesjes :nut:. Ik heb nu de BEER KING startzet aangeschaft. 3 vaatjes van 5 ltr., overdruk ventielen en voor het restant bier wat ik overhouw 10 halveliter beugelflessen.

Zodra ik de set binnen heb ga ik beginnen. Heeft iemand ervaring of tips over het bottelen, en tappen van de vaatjes. Er zitten 10 16gr. koolzuurpatronen bij.

Is het inderdaad zo dat ik een aquarium thermostaat kan gebruiken om het gisting op een constante temperatuur te houden.

Alvast bedankt voor jullie reacties  :degroeten:

Jacques

Die blikken/vaatjes van de Beer King zijn goed te gebruiken. Wel moet je oppassen dat de druk in de vaatjes niet te hoog wordt. De blikken kunnen dan open basten en dat is iets wat je niet wilt!

Om te voorkomen dat de druk te hoog wordt zijn speciale dopjes te koop bij Brouwland.

EBC

Je kan er prima mee tappen. Ik gebruik ze al jaren.

Maar schoonmaken hoort bij het brouwen. Met die vaatjes wordt dat maar beperkt minder hoor.

En je hebt ruimte nodig in je koelkast, want het gehele vaatje moet koud staan. Tenminste 24 uur voorkoelen, anders tap je veel schuim. Het schoonmaken verplaatst zich nu vooral naar de binnenkant van de koelkast, zorg voor een lekbakje!  :D.

Ik bottel meestal half/half vaatjes en flessen. 15 gram suiker per vaatje (een afgestreken '1 TBS' lepelmaat).

Twonky

Citaat van: Bierton op 03-04-2011  19:48 uWat mijn vies tegen viel was het spoelen van de vele flesjes :nut:.

Wat heel veel scheelt is als je de flesjes meteen na gebruik goed om spoelt, dan is het voor het bottelen niet zo veel werk meer!

Jacques

Citaat van: Twonky op 04-04-2011  07:51 uWat heel veel scheelt is als je de flesjes meteen na gebruik goed om spoelt, dan is het voor het bottelen niet zo veel werk meer!

We hebben het er al heel wat keren over gehad maar met alleen spoelen kom je er niet als je echt schone flessen wilt hebben.

Voor verdere discussie over het schoonmaken van flessen verwijs ik naar de vele topics die gaan over dat onderwerp.

Bierton

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inderdaad begrepen dat je minder suiker tijdens het na gisten moet toevoegen, desondanks toch even overdrukventielen erbij besteld.
Inderdaad is alleen spoelen niet voldoende, voor het bottelen gebruik ik sulfiet om alles schoon te maken. Het is tevens de ruimte die flesjes in beslag nemen die mij dit heb doen besluiten. Overigens ga ik de speciale biertjes wel gewoon op de fles doen.

Heeft iemand nog ervaring met een aquarium thermostaat tijdens het gisten, 's nacht is de huis temperatuur ca 18 graden bij ons.

Groetjes,
Ton.

weed

Zelf gebruik ik ook de beer king vaatjes omdat het spoelen van flesjes nu niet mijn favoriete bezigheid is.
En hoe je het draait of keert één vaatje is sneller schoongespoeld dan 15 flesjes.

Een groot nadeel vind ik dat het bier niet meer zo lekker smaakt als uit fles daarom gebruik ik de vaatjes maar heel beperkt.
Wat de oorzaak is weet ik niet mijn vaatjes zijn niet beschadigd dus dat kan het niet zijn.
Mijn vermoeden is dat het de CO2 uit de patronen is. Vermoedelijk gewonnen uit de uitlaatgassen van een oude diesel.

Jacques

Voor wat betreft de oorzaak van het smaakverschil het volgende.

De vaatjes zijn gecoat. Bij een vervorming van het vaatje (en dat gebeurt als snel) kan de coating scheuren. Op die plek kan er roest ontstaan. Dit kan van invloed zijn op de smaak van het bier. Meestal is metaalsmaak wel als zodanig te herkennen.

Een ander probleempje is dat je bier hebt met een lager koolzuurgehalte. Dat heeft tot gevolg dat er minder koolzuurprikkeling is waardoor het bier minder fris overkomt. Verder komt er met de koolzuurstroom ook smaakstoffen omhoog.

weed

Citaat van: Jacques op 04-04-2011  20:23 uEen ander probleempje is dat je bier hebt met een lager koolzuurgehalte. Dat heeft tot gevolg dat er minder koolzuurprikkeling is waardoor het bier minder fris overkomt. Verder komt er met de koolzuurstroom ook smaakstoffen omhoog.

Jacques, Bedankt voor de reactie.

De vaatjes zijn 100% in orde dat is het niet.
Één á anderhalve dag voor gebruik gaat het vaatje onderdruk van een CO2 patroon in de koelkast.
Dat wil zeggen ik zet het vaatje onderdruk en draai de kraan weer dicht. Als ik eens langsloop draai ik de kraan weer even open en dicht. Dit doe ik omdat indien het vaatje onderdruk toch zou lekken mijn patroon niet helemaal leegloopt maar eigenlijk nog nooit een probleem gehad.
Het koolzuurgehalte lijkt in orde in ieder geval ik merk er niets bijzonder eraan. Ik gebruik graag duvel glazen en het bier staat daar altijd met een vrolijke sliert aan koolzuur belletjes. Een tweede reden is dat ze lekker groot zijn en dat daar dan ook makkelijk een 33 cl flesje in één keer in kan.

Bierton

Citaat van: Jacques op 04-04-2011  20:23 uVoor wat betreft de oorzaak van het smaakverschil het volgende.

De vaatjes zijn gecoat. Bij een vervorming van het vaatje (en dat gebeurt als snel) kan de coating scheuren. Op die plek kan er roest ontstaan. Dit kan van invloed zijn op de smaak van het bier. Meestal is metaalsmaak wel als zodanig te herkennen.

Een ander probleempje is dat je bier hebt met een lager koolzuurgehalte. Dat heeft tot gevolg dat er minder koolzuurprikkeling is waardoor het bier minder fris overkomt. Verder komt er met de koolzuurstroom ook smaakstoffen omhoog.

Ik hoor je dus eigenlijk zeggen dat bottelen op de fles de beste optie is voor de smaak  :-\

Jacques

Citaat van: Bierton op 05-04-2011  09:41 uIk hoor je dus eigenlijk zeggen dat bottelen op de fles de beste optie is voor de smaak  :-\

Professionele fustjes die wat meer druk kunnen verdragen werkt ook uitstekend.

De 5 l fustjes zijn prima geschikt als je zo nu en dan een biertje wil tappen. Als je serieus aan de gang wilt met tappen kun je misschien beter nog een tijdje door sparen.

EBC

Ik merk geen slechtere smaak in die 5 liter fustjes. Ik heb er ondertussen al 182 afgevuld.

Ik merk ook geen verschil in schoonmaaktijd met 15 33 cl flessen.

Als een fustje sneller schoonmaakt dan 15 flessen, dan is het fustje misschien niet schoon. En dat kan smaakafwijkingen geven.

TVERSCH

Citaat van: EBC op 05-04-2011  22:09 uAls een fustje sneller schoonmaakt dan 15 flessen, dan is het fustje misschien niet schoon. En dat kan smaakafwijkingen geven.

:o Sooh, dat is weer eens lekker kort door de bocht 8)
 :)

Hopmans

Citaat van: TVERSCH op 06-04-2011  22:31 u:o Sooh, dat is weer eens lekker kort door de bocht 8)
Hoezo?

weed

Snap jij het het dan? Zelfde golflengte misschien?

Als er nu stond "is het fustje misschien niet schoon?  Dat kan smaakafwijkingen geven."

Dan zou ik zeggen tja een fustje is nu eenmaal niet makkelijk schoon te maken met die onbereikbare naden dus wie weet.
Daar kan een mens nog wat mee.

Maar er staat dat er wat aangerommeld wordt zonder de feiten te kennen.
EBC zal zijn dag niet hebben gehad.

Hopmans

Citaat van: weed op 07-04-2011  20:51 uSnap jij het het dan? Zelfde golflengte misschien?
Ik kan lezen en schrijven met EBC.
Klopt.

EBC

Citaat van: TVERSCH op 06-04-2011  22:31 u:o Sooh, dat is weer eens lekker kort door de bocht 8)
 :)

Citaat van: weed op 07-04-2011  20:51 uSnap jij het het dan? Zelfde golflengte misschien?

Als er nu stond "is het fustje misschien niet schoon?  Dat kan smaakafwijkingen geven."

Dan zou ik zeggen tja een fustje is nu eenmaal niet makkelijk schoon te maken met die onbereikbare naden dus wie weet.
Daar kan een mens nog wat mee.

Maar er staat dat er wat aangerommeld wordt zonder de feiten te kennen.
EBC zal zijn dag niet hebben gehad.

En dat stond er toch? ...misschien niet schoon...?

Citaat van: weed op 04-04-2011  12:27 uZelf gebruik ik ook de beer king vaatjes omdat het spoelen van flesjes nu niet mijn favoriete bezigheid is.
En hoe je het draait of keert één vaatje is sneller schoongespoeld dan 15 flesjes.

Je geeft toch duidelijk aan dat je niet graag schoonmaakt. En wat dat betreft liever lui dan moe bent.
Dus ik zeg, als je het te snel doet, dan is het misschien niet schoon...en als iets in de brouwerij niet schoon is, dan krijg je smaakafwijkingen, zo simpel is het nu eenmaal.

Ik heb 182 vaatjes gevuld, en er bijna net zoveel schoongemaakt. Het schoonmaken van een vaatje gaat helemaal niet zo snel. Het gaatje in het midden maakt het niet gemakkelijk om het volledig leeg te laten lopen. En het heeft ook nog een inwendige opstaande rand. Het goed omspoelen kost daarom veel tijd.
Daarnaast doe je vaak meerdere dagen met een vaatje. Dit betekent dat de wand steeds indroogt. Er vormt zich gemakkelijk een laagje op. Met name op de bovenkant van binnen.
Met een borstel kan je er niet in, want dan beschadig je gegarandeerd de coating. Dat geeft zonder twijfel  metaalsmaakafwijkingen.

Ik blijf erbij. 15 flesjes maak je net zo snel schoon als 1 vaatje.

Wil van je smaakafwijking in vaatjes af? probeer eens meer aandacht aan het schoonmaken en droog opbergen te besteden.

En dan ga ik er nu van uit dat je Beerking ook helemaal zuiver is. Maak je die ook regelmatig schoon?

EBC

Citaat van: Hopmans op 07-04-2011  21:21 uIk kan lezen en schrijven met EBC.

;D

Tuurlijk, 't is bijna abc .

jpt

Citaat van: Jacques op 04-04-2011  20:23 uEen ander probleempje is dat je bier hebt met een lager koolzuurgehalte. Dat heeft tot gevolg dat er minder koolzuurprikkeling is waardoor het bier minder fris overkomt. Verder komt er met de koolzuurstroom ook smaakstoffen omhoog.
Het voordeel van die koolzuurpatronen, is dat je je bier kan 'satureren', door druk in je 5L tonnetje te persen en koel te bewaren. Je weet niet hoeveel gram er oplost, maar ik meen dat de vuistregel zeg: 1g/24h (pin me er niet op vast).
Dat betekent dat je bijna gistloos kan tappen. Het jammere is dat zo'n koolzuurpatroon best prijzig is.

RobinB

Citaat van: EBC op 03-04-2011  22:10 uIk bottel meestal half/half vaatjes en flessen. 15 gram suiker per vaatje (een afgestreken '1 TBS' lepelmaat).

Handig! Recentelijk bij een Zweedse grootgrutter (reclame alleen via Google-ads ;) ) een maatlepelsetje gekocht. Die bestaat uit 1 tablespoon (TBS), 1 teaspoon, 1/2 teaspoon en 1/4 teaspoon. In kookrecepten zijn dergelijke maten wel handig, maar was nog niet op zoek gegaan naar de metrische equivalenten. Bedankt!

Hopmans

Om niet te verzeilen in de schoonmaakdiscussie, maar wel even hardop denkende,
denk ik dat je deze vaatjes op dezelfde manier schoon moet maken als grote fusten
in een brouwerij.

Het stomen gaat dan niet op ivm de plastic coating, maar logen en zuren wel.
Na gebruik goed omspoelen met water, en dan het liefst met een blaster.
Loog of soda erdoorheen spuiten (bv met een avinatore), daarna weer water.
Dan opslag, en voor gebruik Starsan, Chempro-Acid, of een ander zuur erdoorheen.

Op zich maken deze blasters in combinatie met deze middelen je het leven heel makkelijk.

EBC

Citaat van: RobinB op 07-04-2011  21:59 uHandig! Recentelijk bij een Zweedse grootgrutter (reclame alleen via Google-ads ;) ) een maatlepelsetje gekocht. Die bestaat uit 1 tablespoon (TBS), 1 teaspoon, 1/2 teaspoon en 1/4 teaspoon. In kookrecepten zijn dergelijke maten wel handig, maar was nog niet op zoek gegaan naar de metrische equivalenten. Bedankt!

Zo even uit mijn hoofd...:

1 TBS = 5 liter vaatje
1 + 1/4 TS = 75 cl fles
1/2 TS + 1/8 TS = 37,5 cl fles
1/2 TS = 30 of 33 cl fles

EBC

Citaat van: Hopmans op 08-04-2011  07:19 uOm niet te verzeilen in de schoonmaakdiscussie, maar wel even hardop denkende,
denk ik dat je deze vaatjes op dezelfde manier schoon moet maken als grote fusten
in een brouwerij.

Het stomen gaat dan niet op ivm de plastic coating, maar logen en zuren wel.
Na gebruik goed omspoelen met water, en dan het liefst met een blaster.
Loog of soda erdoorheen spuiten (bv met een avinatore), daarna weer water.
Dan opslag, en voor gebruik Starsan, Chempro-Acid, of een ander zuur erdoorheen.

Op zich maken deze blasters in combinatie met deze middelen je het leven heel makkelijk.

Volledig onderdompelen in een emmer met caustic, uurtje laten staan.

koffie

Niet voor niets adviseert candirect een volgende schoonmaakmethode:

CiteerFass dann sofort mit heißem und kaltem Wasser ausspülen und ca. 10 bis 15 Min. im Backofen bei ca. 60°C bis 70°C austrocknen und damit gleichzeitig sterilisieren. Bis zum nächsten Gebrauch mit der mitgelieferten Kunststoff-Kappe wieder verschließen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.