Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Indian Pale Ale 3

Gestart door MaartenM, 19-03-2011 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

MaartenM

Na een hele tijd niet gebrouweb te hebben [kerstbier was de laatste] ga ik weer los. Dit keer weer een IPA volgens beproefd recept. Alleen de hop heb ik veranderd en meer "Engels" gemaakt:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaartens IPA
KenmerkIndian Pale Ale
Brouwdatum20-3-2011
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters20
Gewenst begin SG1061 (6,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,3 liter
Maischdikte3,4 l/kg
Maischwater18,0 liter
Spoelwater12,3 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur36 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid65 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout (Maris Otter)90,9 %4800 gr4 EBC
Caramünch type 39,1 %480 gr140 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Northdown8,7 %45 gr75 minuten47 EBU
Fuggle (GB)4,5 %40 gr30 minuten16 EBU
Fuggle (GB)4,5 %40 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWindsor
Gist toegevoegd als

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C60 minuten3,4 l/kg
278°C5 minuten3,4 l/kg

MaartenM

Ik heb besloten de caramunich te vervangen door TF Amber 112.5 ebc
mvg
Maarten

Oscar

Kan prima! Succes met brouwen morgen!

MO

Dit bier wordt zo wel heel donker. Ik zou niet meer dan 3% van die TF Amber mout gebruiken.

RobinB

Citaat van: MO op 19-03-2011  20:29 uDit bier wordt zo wel heel donker. Ik zou niet meer dan 3% van die TF Amber mout gebruiken.

Valt wel mee.
Als je een normalere kleurberekening gebruikt dan de BrouwVisie/brouw-bier.nl methode, bijvoorbeeld Morey, dan is het "slechts" 24 EBC.
En dat nog met de caramunich3 uit het recept.

Met de TF amber kom je uit op 21 EBC, geen gekke kleur voor een IPA toch?

MaartenM

De opbrengst was 16 L met een OG van 1080. Moet nog even verdund worden met 4 L
mvg
Maarten

MaartenM

Vandaag 18 L overgeheveld met een SG van 1034 en hop toegevoegd.  :brouwen:

MaartenM

Even een vraagje: ik was van plan vandaag te bottelen: zou het heel erg kwaad kunnen een week extra te wachten (komt mij beter uit). Lijkt me toch niet dat alle gist dan al in winterslaap is ;P ?

Oscar

Citaat van: MaartenM op 12-04-2011  13:34 uzou het heel erg kwaad kunnen een week extra te wachten (komt mij beter uit).

Kan geen kwaad... je lagert dan gewoon wat langer...

MaartenM

Dat was mijn gedachte ook. Ik zit met een akelige stijve nek en heb dan  ook niet zin om 2 kratten flessen nu te wassen. Rest van de week in Barcelona dus dan drink ik alleen bier ipv het te bottelen  :proost:

Jacques

Citaat van: MaartenM op 12-04-2011  13:34 uEven een vraagje: ik was van plan vandaag te bottelen: zou het heel erg kwaad kunnen een week extra te wachten (komt mij beter uit). Lijkt me toch niet dat alle gist dan al in winterslaap is ;P ?

In zo'n geval is het wel verstandig het bier op een frisse plaats weg te zetten. De gist heeft dan minder energie nodig om te overleven. Met andere woorden er wordt daardoor minder een beslag gedaan op de reservestoffen.

Hopmans

Citaat van: MaartenM op 19-03-2011  13:32 uAlleen de hop heb ik veranderd en meer "Engels" gemaakt

Goed bezig. Amerikaanse hop gaat op ten duur stierlijk vervelen.
Ik vind een Engels bier velen malen lekkerder als een Amerikaans bier.
Over smaak valt niet te twisten, maar ik doe het lekker toch.

:D

MO

Oneens met Jacques. Laat het bier maar lekker bij  1 temperatuur staan zodat de gist geen stress krijgt en beter in vorm is voor de hergisting.
Maar ik neem aan dat je alweer terug bent uit Barca en dat je spoedig gaat afvullen.

MaartenM

Ik was net alles aan het verzamelen toen ik plotseling wel veel activiteit uit mijn bellenteller hoorde. Hij is blijkbaar door de iets hogere temperatuur aan een tweede leven begonnen  ;D wacht dus nog even tot het weekend en dan gaat hij de fles in.  :brouwen:

MO

Stel je voor dat je het bier nu koel had weg gezet!

Jacques

Citaat van: MO op 19-04-2011  14:32 uOneens met Jacques. Laat het bier maar lekker bij  1 temperatuur staan zodat de gist geen stress krijgt en beter in vorm is voor de hergisting.
Maar ik neem aan dat je alweer terug bent uit Barca en dat je spoedig gaat afvullen.

Zelf ben ik niet zo bevreesd voor temperatuurverschillen. Een giststarter die te snel gaat kun je prima in een koelkast bewaren om daarna bij een hogere temperatuur weer opnieuw in te zetten. De starter is daardoor vitaler dan wanneer je hem bij kamertemperatuur laat staan. Maar iedereen heeft zo zijn ideeën over. Misschien is het wel aardig om hier eens wat proefjes mee te doen.

Citaat van: MaartenM op 19-04-2011  20:04 uIk was net alles aan het verzamelen toen ik plotseling wel veel activiteit uit mijn bellenteller hoorde. Hij is blijkbaar door de iets hogere temperatuur aan een tweede leven begonnen  ;D wacht dus nog even tot het weekend en dan gaat hij de fles in.  :brouwen:

Het is de vraag of sprake is van een tweede leven of dat er koolzuur ontsnapt door de mindere oplosbaarheid van koolzuur bij een hogere temperatuur. Heb je het SG gemeten?

MaartenM

Ok vandaag dan bottelen. Eind SG van 1020 mooie geel oranje kleur en bloemige geur.

Vergelijkbare Topics (7)

22965

Reacties: 12
Gelezen: 4473

30789

Reacties: 16
Gelezen: 4265

8194

Gestart door bartbier

Reacties: 18
Gelezen: 5838

43966

Reacties: 3
Gelezen: 695

13710

Reacties: 26
Gelezen: 8339

28658

Gestart door Christiaan S

Reacties: 6
Gelezen: 2779

7026

Reacties: 17
Gelezen: 8988

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.