Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zware bieren

Gestart door MO, 01-11-2004 14:57 u

Vorige topic - Volgende topic

MO

Hoezo, heb jij wel eens gebrouwen met 10% special B dan? Ik wel en het viel echt ontzettend mee. Ik heb niet de milde (douce) candico maar die andere, de kleur dop is op 3.6 km afstand moeilijk in te schatten (werk - brouwerij).

Edgar

Nee, natuurlijk niet, maar Adrie's Bok met 7% Special B zal ik niet gauw vergeten. Ik eet die candico-stroop op mijn pannekoeken en ik kan er niet veel bitters in ontdekken!

MO

Weet je zeker dat je niet de zachte stroop hebt voor op je pannekoeken? Ik had ze in de carnavalsvakantie allebei gekocht, en de zachte candico vond ik sprekend lijken op de  gemiddelde Nederlandsche pannekoeken stroop. De stroop waar niets extra's op staat - kennelijk de standaard - vond ik (en de rest van de familie) duidelijk een bittertje hebben.
Enfin, over dit smaakverschil kunnen we op dit forum alleen maar welles-nietessen.

Edgar

Ik ben speciaal voor jou even gaan proeven (ziek thuis heeft z'n voordelen). Het is de Candico kandijsiroop met rode dop. Een zéér licht bittertje zit er inderdaad in, maar 11-voudig verdund kan ik me niet voorstellen dat daar iets van overblijft.

Adrie

Ik ben het met Edgar eens: het is de Special B die de gebrandheid geeft. Zelfs 10% Cara120 geeft vaak een behoorlijke gebrandheid. Voortaan toch wat minder scheutig met speciale mouten, MO.

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 25-04-2006  12:06 uIk ben speciaal voor jou even gaan proeven (ziek thuis heeft z'n voordelen). Het is de Candico kandijsiroop met rode dop. Een zéér licht bittertje zit er inderdaad in, maar 11-voudig verdund kan ik me niet voorstellen dat daar iets van overblijft.
Houd er rekening mee, dat als de suiker uit de stroop vergist is, de bitterheid meer naar voren komt.

Hans Hans

MO

Gelukkig had ik op het ONK ook een paar goede beoordelingen. Mijn Viking bier (een BPA) had 81 punten, zonder echte afwijkingen, en mijn Barley wine mocht zich verheugen in een 2e ronde en een prachtige 82 punten. Ik ben het helemaal eens met de kritiek van de keurmeester. Er is echter geen milligram chocolademout gebruikt, de branderigheid komt van de 10% special B en misschien van de Belgische kandijsiroop.

82 punten

Visueel: 14 uit 15
Geur: 20 uit 25 (zwak caramel, zwak gebrand, zwak moutig, zwak/sterk zoetig)
Smaak: 18 uit 25 (matig fruitig, matig bitter, zwak/sterk zoetig)
Basissmaak: 8 uit 10 (bitter tot zeer bitter en zoet)
Body: 5 uit 5
Mondgevoel: 5 uit 5 (zwak/matig plakkerig/mondklevend)
Nasmaak: 12 uit 15 (sterk alcohol, matig/sterk bitter, matig branderig)

commentaar
Mooie BW, schoon bier. Probeer de gebrandheid te verlagen door minder
chocolademout te gebruiken. Mooie presentatie.

MO

Hier een prachtige fotorapportage over het brouwen van een Echt Zwaar Bier (OG 1139). En het is in Los Angeles nog veel warmer dan hier (108 °F = 42 °C).
Hier op beeradvocate de discussie erover, ik ben benieuwd wat het eind SG zal zijn.

MO

Bovengenoemde brouwers in LA beschrijven in deze fotorapportage hoe ze een wort van 1156 produceren. Helemaal gestoord, edoch: het intrigeert mij mateloos.

Eduard

Zo, da's extreem brouwen zeg, dan mag je je gist wel flink vertroetelen om de boel te laten uitgisten...

MO

Ik wilde de brouwers nog eens mailen wat hun FG's waren en hoe ze de navergisting voor elkaar hebben gekregen. Want dat staat er allemaal niet bij natuurlijk. Als ze me dat verklappen, dan brouw ik ze natuurlijk even na, dat begrijp je (ben wat overmoedig na mijn droom-dag vandaag). En mijn dubbelbock is nog niet helemaal op druk maar uiterlijk, geur en smaak zijn helemaal zoals ik ze hebben wilde.

Vergelijkbare Topics (7)

32770

Reacties: 5
Gelezen: 1708

20880

Reacties: 28
Gelezen: 9783

43291

Reacties: 3
Gelezen: 877

42036

Gestart door Bvk1983

Reacties: 31
Gelezen: 3483

9178

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 32
Gelezen: 9583

24369

Reacties: 31
Gelezen: 7687

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.