Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het was een drukke dag voor WSBW

Gestart door Oscarvan, 24-02-2011 05:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscarvan

Eerst twee emmers in kegs gestopt (20 L per stuk) en toen een heleboel bier gebrouwd. 2x 40 L , 40 Köslch en 40 APA. Er waren ook nog twee maten die ieder een extractje brouwden op aanvullende branders. We begonnen of 12 uur 's middags, en tegen de tijd dat het half tien 's avonds was was het redelijk vochtig in de werklplaats. (ook was het dus NET boven het vriespunt buiten....) Maar, de resultaten zijn er dan wel weer. Na een paar uur wordt er al geborrelt..... 8)

Hopmans

Goed bezig.  :biersmile:
Hoelang laat je de boel in de hoofdgisting?
Ga je dit nog in carboys doen, of direct in kegs?

Oscarvan

Citaat van: Hopmans op 24-02-2011  07:06 uGoed bezig.  :biersmile:
Hoelang laat je de boel in de hoofdgisting?
Ga je dit nog in carboys doen, of direct in kegs?

Hangt er van af...

De Köslch laat ik nog een dag of drie vier na dat de hoofdgisting er mee op houdt in de emmertjes, en gaat dan in carboy voor een week of twee, drie, en dan de keg in.

De Blonde en APA zitten ideaal een week of twee in de emmertjes en gaan dan de keggies in en worden onder hoge druk van CO2 voorzien. Ze zijn dan na een week of twee koud staan helemaal helder, hoewel ze meteen gedronken kunnen worden als de tappen leeg staan...

Persoonlijk hoeft voor mij bier, afhankelijk van de stijl, niet perfect helder te zijn. De Kölsch dus wel bijvoorbeeld, maar aan de andere kant vind ik af en toe een lekkere "groene" APA waar de hop nog helemaal door de branding spat toch wel lekker....net als brood uit de oven dus.

Als ik ECHT haast heb, bijvoorbeeld op het weekend gevraagd wordt of ik volgend weekend een feestje van vers bier kan voorzien, dan brouw ik de "huis" APA, en na een week gaat hij door een 5 micron filter de keg in, op de hoge druk slang en is ie na een paar uur uitstekend te drinken.

MO

Een APA zonder dry hopping (noemen we hier koudhoppen)? Of zie ik dat verkeerd?

Oscarvan

Inderdaad zonder. De stijl laat beiden toe. Ik heb het geprobeerd maar vond niet dat het aan dit bier noemenswaardig bij droeg.

Vergelijkbare Topics (7)

42981

Reacties: 60
Gelezen: 6028

2555

Reacties: 6
Gelezen: 2986

24151

Reacties: 38
Gelezen: 13362

34901

Reacties: 8
Gelezen: 2512

22094

Reacties: 4
Gelezen: 2582

32732

Reacties: 68
Gelezen: 11708

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.