Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koken met HOP!!!

Gestart door Erick, 15-02-2011 22:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Erick

Beste mensen,

Ik ben de afgelopen tijd een beetje bezig met het experimenteren van het gebruik van hop in gerechten. Koken met 'beer related products / food pairing' wordt steeds populairder en dat is misschien ook wel terecht. Zo is een simpele pizza al gauw 3x lekkerder met wat blaadjes Saaz / Simcoe (of je eigen favourite hopmengsel  ;) ) Laat staan soepen, of marineren van vlees en vis, 'Men that's GOOD!!'

Is het een idee om een apart topic te starten met 'Hopgerechten / Biergerechten' of iets dergelijks? Of koken mensen hier slecht wort?

MO

Volgens mij is hier heel weinig over bekend. Heb jij echt wel eens een pizza geproefd met hopblaadjes? Hop is familie van gras, kunnen wij dat wel verteren? Bedenk dat je tijdens bierbrouwen alleen bitterstoffen/voorlopers van bitterstoffen uit de hop extraheert, de bloem zelf (of de vergruisde bloem in geval van pellets) gaat door de gootsteen of in de groenbak.

De-Geert

Misschien moet je eens luisteren naar de nieuwe show van The Brewing Network: The Home Brewed Chef. De laatste aflevering gaat over "cooking with brewing ingredients", ik heb 'm nog niet geluisterd maar kan me niet voorstellen dat hop niet voorbij komt.

Erick

Pizza met hop is lekker, je moet je pizza natuurlijk niet te vol gooien, problemen met verteren heb ik niet gehad.
In de soepen gebruik ik het net als laurier, ik vis het daarna er weer uit dus (gebruik een klein theezeefje daarvoor)
Marineren van vis werkt ook goed, ik wrijf de hop kapot tussen mijn handen en neem daarna de vis 'onder handen', met witvis is dit in ieder geval lekker. (zalm lijkt mij wat minder lekker)

SeekingBeer

Ik kan me hier niet veel bij voorstellen; gebakken hop door de stamppot of iets dergelijks?

Wel heb ik eens een bekertje geschrote mout door het brooddeeg gedaan, het is wel te eten maar het heeft niet over...

JWVG

Citaat van: MO op 16-02-2011  15:15 uHop is familie van gras

Huh!?!?!  Volgens mij zijn die behoorlijk ver van elkaar verwijderd. En trouwens: tarwe is familie van gras (en een stuk dichter bij) , en toch behoorlijk eetbaar.

Ik zou me meer zorgen maken over een nadere verwant van hop: hennep  :nut:

:degroeten: JW.

Erick

Meestal heb ik na een dagje brouwen wel wat aangebroken hop over. |k vond het zonde dat steeds weg te gooien en ben dus een beetje gaan experimenteren. De aromahoppen zijn, denk ik (nog niet alles geprobeerd), het lekkerst om te gebruiken. Probeer het eens :)

dennis

Citaat van: MO op 16-02-2011  15:15 uHop is familie van 'gras'
Daar, aangepast voor je ;)

Hopmans

Citaat van: MO op 16-02-2011  15:15 uHop is familie van gras, kunnen wij dat wel verteren?
Jij zeker, ouwe vegaboy.
 :proost2:

Jomme

Spacecake verteert toch ook? Maar dat maakt men misschien niet met de bladen  :)
Lupilinecake lekker bitter...
Ik zou toch eerder gaan koken met de scheuten en niet met de bloemen.

Rowan Huigen

Zeg Erick wil je wat culinairs proberen moet je op onderstaande link eens kijken.

http://www.bierimport.nl/nieuws/348/27-02-11-culinaire-biermarkt-elburg.html

Gr. Rowan  :biersmile:

koffie

Lijkt me leuk om met hop te koken!
Ik las zojuist een stukje van iemand die tijdens het koken van kreeft wat hop in het water doet.
Laatst bij Tournee Generale hadden ze een gerechtje met hopscheuten (soort tauge van de hopplant).

Ik ben zeker geintresseerd om het eens te proberen  :proost:

Erick

Citaat van: Rowan Huigen op 16-02-2011  18:07 uZeg Erick wil je wat culinairs proberen moet je op onderstaande link eens kijken.

http://www.bierimport.nl/nieuws/348/27-02-11-culinaire-biermarkt-elburg.html
Ja,ja, foodpairing is inderdaad een grote hit aan het worden. Maar dat is niet helemaal het onderwerp.
hoewel wel erg lekker :)

Het is leuk om hop als een soort kruid te gebruiken, een smaakversterker.
Het werkt in bier, het werkt ook in voedsel.

Groetjes Erick

Vergelijkbare Topics (7)

41694

Gestart door Doc Jo

Reacties: 10
Gelezen: 1455

31064

Reacties: 14
Gelezen: 4590

15771

Reacties: 50
Gelezen: 16951

30003

Reacties: 1
Gelezen: 1413

06-11-2015 18:10 u
door homoeccentricus

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.