Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginnend brouwer

Gestart door drahciR25, 14-02-2011 19:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Er zit nog koolzuur in de fles. Daarnaast kan een korte periode zuurstof niet zo veel kwaad. Als dat wel zo zou zijn was het voor ons onmogelijk om te bottelen.

drahciR25

Zo, het bier zit in de fles!
Nog tips wat ik nu moet doen voor een PERFECT biertje? :biersmile:

MM

Citaat van: drahciR25 op 04-03-2011  19:09 uZo, het bier zit in de fles!
Nog tips wat ik nu moet doen voor een PERFECT biertje? :biersmile:

Het beste is om, na de hergisting, het bier te laten rijpen op een donkere koele plek.

drahciR25

Mijn bedoeling was twee weken te laten staan op kamertemperatuur.
Daarna voor een week of 7 weg te zetten in de kelder (9graden celsius).

Oscarvan

Twee weken, dan af en toe eentje openmaken en op drinken. Eh, kwaliteit controle. Jawel, zo heet dat.

Veel jonge bieren zijn erg lekker, en dan vind je vanzelf wanneer hij zijn hoogtepunt bereikt.

MM

Citaat van: drahciR25 op 05-03-2011  13:20 uMijn bedoeling was twee weken te laten staan op kamertemperatuur.
Daarna voor een week of 7 weg te zetten in de kelder (9graden celsius).

Die twee weken op kamertemperatuur gebruik ik zelf ook. Maar 7 weken om het bier te laten rijpen vind ik wat lang, tenzij je een stevig bier hebt gebrouwen. Weet je het begin sg van je bier? Als je voor elke tien brouwpunten (sg - 1000) je bier een week laat rijpen kom je ongeveer wel goed uit.

drahciR25

Citaat van: MM op 06-03-2011  12:27 uWeet je het begin sg van je bier? Als je voor elke tien brouwpunten (sg - 1000) je bier een week laat rijpen kom je ongeveer wel goed uit.

Het begin sg was bij mij 1054!
Dus volgens jou beredenering moet ik hem dus 5 en halve week laten staan?
Is dat dan incl. de eerste twee weken op kamertemperatuur?

Erick

Een handige vuistregel is:
Een week per procent alcohol
(behalve bij hoppige IPA's, deze zijnveel eerder op smaak en kan je het beste vers drinken) :)

drahciR25

Citaat van: Oscarvan op 05-03-2011  22:11 udan af en toe eentje openmaken en op drinken. Eh, kwaliteit controle.

Heb er gister 1 opengemaakt.
Bij het openen siste hij wel al een beetje, alleen er zaten nog weinig bubbels in mijn glas. Evenals het schuim, dat was ook nog niet geweldig!
Is misschien ook nog een beetje te vroeg???

En de smaak....mwohhhh vond het nog niet echt geweldig, maar misschien is dat ook wel de smaak van Gallia...heb geen idee hoe hij moet gaan smaken.

Hoe kan ik eigenlijk proeven wanneer de smaak niet goed is, als ik de smaak van het bier niet weet?

Richard.

RobinB

Als het echt zuur is of er zit een Orval-smaak aan, dan is het niet goed.

Zet ze vooral niet te snel koel weg. Pas wanneer ze echt goed op druk zijn, kan je ze koel wegzetten.

Jacques

Citaat van: drahciR25 op 09-03-2011  12:28 uHoe kan ik eigenlijk proeven wanneer de smaak niet goed is, als ik de smaak van het bier niet weet?

Als het bier je smaakt dan is het gelukt.  :)

Oscarvan

Citaat van: Jacques op 09-03-2011  21:34 uAls het bier je smaakt dan is het gelukt.  :)

Precies, hoewel er zelfs mensen zijn die het al als een succes beschouwen als er maar alcohol in zit.  :nut:

MM

Citaat van: Oscarvan op 11-03-2011  13:48 uPrecies, hoewel er zelfs mensen zijn die het al als een succes beschouwen als er maar alcohol in zit.  :nut:

Je hebt dan in ieder geval wel bier gebrouwen. ;D

drahciR25

Citaat van: RobinB op 09-03-2011  19:54 uPas wanneer ze echt goed op druk zijn, kan je ze koel wegzetten.

Wanneer is dat en hoe kan ik dat zien?
Alleen maar d.m.v af en toe 1tje opklokken?

Ed Jussen

Als de hergisting is afgelopen (na een week of twee ongeveer), zou je een gist-neerslag moeten kunnen zien op de bodem van de flesjes. Eerlijk gezegd kost het mij de grootste moeite om die te ontdekken. Ik laat de flesjes daarom maar drie weken op kamertemperatuur staan en zet ze daarna koel weg. Dan komt het moeilijkste deel van het brouwen: je moet het bier nog weken (of maanden) laten rijpen. Natuurlijk mag je af en toe een flesje opentrekken en opdrinken. Voor de wetenschap moeten wij ons opofferen.  :proost:

drahciR25

Citaat van: MM op 06-03-2011  12:27 uDie twee weken op kamertemperatuur gebruik ik zelf ook. Maar 7 weken om het bier te laten rijpen vind ik wat lang, tenzij je een stevig bier hebt gebrouwen. Weet je het begin sg van je bier? Als je voor elke tien brouwpunten (sg - 1000) je bier een week laat rijpen kom je ongeveer wel goed uit.

Citaat van: Ed Jussen op 17-03-2011  15:58 uje moet het bier nog weken (of maanden) laten rijpen. Natuurlijk mag je af en toe een flesje opentrekken en opdrinken. Voor de wetenschap moeten wij ons opofferen.  :proost:

Nu spreken jullie mekaar een beetje tegen.

Wat is nu het beste dan?

bazje

Citaat van: Ed Jussen op 17-03-2011  15:58 ulaat de flesjes daarom maar drie weken op kamertemperatuur staan

Dat vind ik het moeilijkste.
Zodra ze de kelder ingaan zijn ze uit het zicht en wordt het geduld wat draaglijker  :D

Ed Jussen

Citaat van: drahciR25 op 17-03-2011  16:27 uNu spreken jullie mekaar een beetje tegen.
Wat is nu het beste dan?

De regel: 1 week voor 10 punten houd ik ook aan. Tot nu toe heb ik alleen maar bieren uit blik gebrouwen met een begin-sm van 1080 en een eind-sm van 1010. Dus ga ik 7 weken wachten. De puriteinen onder ons zeggen zelfs dat je dan 8 weken moet wachten. En dan heb je daarvoor ook nog het hergisten gehad van 2 - 3 weken. Nouja, zeg nou zelf, dat is al meer dan 2 maanden!!! Dus ik vind niet dat we elkaar echt tegenspreken.  :degroeten:

Citaat van: bazje op 17-03-2011  17:10 uDat vind ik het moeilijkste.
Zodra ze de kelder ingaan zijn ze uit het zicht en wordt het geduld wat draaglijker  :D
Ja, dat kan ik me voorstellen. Helaas, helaas, heb ik geen kelder. Die kratjes staan me elke dag aan te staren... :'(

davadox

Geweldig topic voor mij om te volgen als iemand die ook bier wil gaan brouwen.
Heel het brouwproces komt voorbij met vragen van de brouwer over de kleinste details waar ik waarschijnlijk ook tegen aanloop.
En het mooiste is nog de hulpvaardigheid van de gevestigde orde.

Keep up the good work.

Jacques

davadox,

Ik raad je aan om de topics die getagd zijn met het woord beginner door te lezen. Dan zie waar beginners allemaal tegenaan gelopen zijn.

Veel leesplezier toegewenst!

drahciR25

Hoe lang kan ik het bier dat ik gebrouwen heb eigenlijk bewaren in de koeling?

Oscar

Citaat van: drahciR25 op 09-10-2011  16:06 uHoe lang kan ik het bier dat ik gebrouwen heb eigenlijk bewaren in de koeling?

Heel erg lang..... :) enkele jaren. Maar als het lekker bier is, dan gaat ie dat niet halen denk ik....

Jacques

Citaat van: drahciR25 op 09-10-2011  16:06 uHoe lang kan ik het bier dat ik gebrouwen heb eigenlijk bewaren in de koeling?

Ligt er aan hoe je het gebrouwen hebt. Naar mate het wort meer in contact is geweest met zuurstof krijgt een bier sneller of langzamer last van een oxidatiesmaak. Het bier wordt hierdoor minder fris van smaak. Ziek zul je er niet snel van worden. Zeker niet als je met met mate drinkt.

Vergelijkbare Topics (7)

33853

Reacties: 25
Gelezen: 7328

21940

Reacties: 32
Gelezen: 13028

12446

Reacties: 17
Gelezen: 6392

40498

Reacties: 51
Gelezen: 4967

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.