Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Julekalender II (noors kerstbier)

Gestart door MaartenM, 26-10-2004 19:45 u

Vorige topic - Volgende topic

MO

A3's pils was laatst gedeeltelijk navergist bij kamertemperatuur en gedeeltelijk bij keldertemperatuur. De warmer navergiste pils smaakte meer naar een blond en de kouder navergiste meer naar pils. Ik zou dus navergisten bij 10 grC en niet veel warmer. Ook niet veel kouder want dan gebeurt er natuurlijk niets.

Eduard

Van de zomer heb ik een batch blikpils van Coopers met SafLager ondergistende korrelgist vergist. Dat smaakt inderdaad niet echt meer als een pils. Maar toen was ook de gehele gisting bij min. 16 graden verlopen. Ik betwijfel of de nagisting, waarbij het toch al over de vergisting van een relatief kleine hoeveelheid suikers, de smaak erg beïnvloedt indien deze nagisting gedurende korte tijd (die 2 etmaal) bij een wat hogere temperatuur plaatsvindt. Hoe dan ook, ik laat het jullie weten wanneer het bier op dronk is.

Groeten vanuit besneeuwd Oslo

Eduard  samenvol

beerbelly

Geen idee, maar ik ben net zo benieuwd als jij naar de oplossing!

Groet,

BB  :hoera: :pasop:

Johannes

Citaat van: MaartenM op 29-11-2004  08:09 uWat denken jullie: is het slim om de kratten eerst nog even iets warmer weg te zetten en dan koel weg zetten zodat de gist mogelijk nog een impuls krijgt of zou dat niet nodig moeten zijn.

Hoi Maarten,

Nagisting kan bij dezelfde temperatuur plaatsvinden als de hoofdgisting. Doe je dit bij een hogere temperatuur dan doet dit afbreuk aan het ondergistende karakter van je brouwsel.

groet Johannes

MaartenM

Ow, ik hoor dus 2 verschillende antwoorden  :weetniet: Als ik over een week een flesje open en er dan nog geen koolzuur inzit, kan ik dan de gisting alsnog op gang krijgen door hem warmer weg te zetten?

Johannes

Maarten,

Als je gewend bent met bovengist te brouwen, dan voelt het wat gek om je gist bij lagere temperaturen aan het werk te zetten. Maar dit zijn juist de temperaturen waar de gist zich prettig bij voelt.

groet Johannes

ps smaakinvloeden van vergisting bij te hoge temperaturen kunnen in het gistingsvat evt. nog vervliegen eenmaal in de fles blijft het ook in de fles.

MaartenM

Ok, wel dan laat ik het maar in het schuurtje staan *hehe* en dan kijk ik zondag wel of ik al een beetje schuim heb :)

Eduard

Mijn pils staat nu 5 dagen in het koude hok (5° C) en de inhoud van de flesjes is troebel, dus de vergisting is toch goed aan de gang  :duimop:

De kratten zijn niet toegedekt maar in dat hok is het toch windstil.

MaartenM

Nou ik heb er gisteren avond een open getrokken. Een zielig sisje, maar totaal geen schuim. Ik heb nu de kratten maar in de gang gezet en hoop dat het nog op gang gaat komen...

Eduard

Ik heb er nog niet een opengetrokken want ik weet nou al dat ik niet meer dan een zielig sisje hoef te verwachten. Net als de hoofdgisting verloopt ook de nagisting een stuk trager bij ondergist bij lagere temperatuur. Het belangrijkste is dát het gist, en dat doet het wel. Wat dat betreft zou ik je willen aanraden om het bier op de koude plaats te houden (aangezien wij hetzelfde gist hebben is ook een vergelijkbare vergisting te verwachten).

MaartenM

Zo, ik lees je reply nu pas maar even een update. Ik heb zaterdag avond dus het bier bij 10-15 graden weggezet (volgens de datasheet van Wyeast een goede temp voor deze gist en gisteren er nog een open getrokken (om aan mijn broer te laten proeven) en HOERA!!!!!!!!!!!  :hoera:  :hoera: SCHUIM! Ik ga hem vanavond dus weer in dekens ingepakt in de schuur zetten :) Alles sal recht komen!  ;)

MaartenM

!@$%^*!!! Hoor ik op het weerbericht dat het vanacht gaat vriezen. Toch maar weer binnen zetten, of zou de deken de temperatuur wel op goed niveau houden?
mvg
Maarten

Edgar

Een flesje nagistend bier heeft niet genoeg volume en activiteit om zichzelf te verwarmen. Een deken zal dus nauwelijks helpen, het zal het afkoelen hooguit wat vertragen. Als het bier nog niet is uitgegist, zal je er een minder koude plek voor moeten uitzoeken of een kacheltje in je schuur plaatsen. Overigens vraag ik me af of de het afgelopen nachten niet al vrij koud is geweest voor nagisting. Zoals gezegd, een deken om flessen helpt niet veel. Dat is vooral effectief bij een groot volume actief gistend bier. Je hebt hier onvoldoende warmteproductie en teveel oppervlak waarlangs de warmte kan ontsnappen.

MaartenM

Dank voor de reactie. dan zet ik ze wel weer binnen in de gang. ik blijf ermee slepen!

Eduard

Hoi Maarten,

Het ligt er maar net aan hoe koud het daar is in die schuur. Als het buiten gaat vriezen wil dat nog niet zeggen dat dat ook meteen binnen gebeurd. Ik heb hier nachten van -18° gehad maar in het hok heb ik het nog niet onder de 5° C gehad. Ik merk ook nu dat het bier best aardig gist. Als ik het flesje op de kop houd komt er zowel gist als nog niet vergistte suiker naar beneden dwarrelen. Ondertussen heb ik ook een flesje opengemaakt en de vergisting was wel degelijk op gang, al was't niet meer dan een klein sisje. Nou is het alleen zo dat jij het bier met kerst al op dronk wilt hebben en ik pas een week later. Dan kan het vast geen kwaad om de natuur een handje te helpen door een verwarminkje aan te zetten of het bier op een iets warmere plaats te zetten.

Groeten uit ontdooid Oslo  samenvol

Eduard

MaartenM

Ha Eduard,
het is een niet zo best geisoleerd schuurtje *hehe* dus ik heb het maar in de gang gezet en daar blijft hij voorlopig (tot de echte julebord met ribbe, medisterpølse osv.!
mvg
Maarten

Eduard

Hoi Maarten,

Ik heb zoëven nog een pils geproefd uit het hok (5 - 9° C) en alhoewel er al wat meer prik in komt vind ik dat de schuimkraag nog steeds tegenvalt. Als test heb ik één flesje in huis gehaald zodat deze op kamertemperatuur wat sneller op gang kan komen. Heb jij al een Julekalender geproefd en hoe staat het daarmee qua smaak en CO2?

MaartenM

Ok de update: ik heb het bier dus nog 2,5 week bij ca 12 graden gelagerd en het resultaat mocht er wezen! Een mooi rood/bruin bier met een perfect koolzuur gehalte. Het zoete is eigenlijk helemaal verdwenen. het bier proeft nog aangenaam moutig en lekker bitter (misschien íets te bitter voor een kerstbier, maar zeker niet storend) met een prettige hop nasmaak. Een goed gelukt bier!

Vergelijkbare Topics (7)

32691

Gestart door sunlight

Reacties: 27
Gelezen: 9865

18222

Reacties: 17
Gelezen: 9022

32370

Reacties: 24
Gelezen: 8552

32390

Reacties: 3
Gelezen: 1561

9295

Reacties: 15
Gelezen: 5202

37728

Gestart door Arie TB

Reacties: 1
Gelezen: 1464

26994

Gestart door tdp

Reacties: 8
Gelezen: 5391

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.