Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

LOWBACH

Gestart door Hoppie, 21-10-2004 19:36 u

Vorige topic - Volgende topic

RobinB

Nu aan het bottelen!
Bij een nauwkeurige meting lijkt hij op 1019 uitgekomen te zijn. 68% vergistingsgraad, maar ik had dan ook én warm gemaischt én redelijk wat Cara gebruikt.
Was de bedoeling om wat zoet erin te houden, dus ik denk dat de rek er (na 1 1/2 maand nagisting) echt wel uit is.

De smaak is echt zoet-zuur en fruitig, dus wat dat betreft wel geslaagd. Mogelijk ga ik deze nog eens brouwen en dan de zuren geleidelijker toevoegen zodat ie wat droger wordt?
Op zich wel een lekkere bijna commerciele smaak, erg richting de Duchesse al zeg ik het zelf!  :biersmile:

Oscar

Citaat van: RobinB op 29-05-2009  20:49 uOp zich wel een lekkere bijna commerciële smaak, erg richting de Duchesse al zeg ik het zelf!  :biersmile:

Hebbie 'm mee volgende week?  :biersmile:

Gerb

Wat is de dichtheid van de Duchesse? Die is toch ook vrij zoet? Of zijn dat zoetstoffen? Proef je nog iets van de individuele zuren of mengen deze smaken?

RobinB

Zal er zeker een aantal meenemen!
Volgens mij is de duchesse niet gezoet, maar hij is wel zoet inderdaad.
Dichtheid nog nooit gemeten eigenlijk?

De individuele zuren haal je er niet uit, maar in de geur zit het azijn wel vooraan.

RobinB

Zo!
Vandaag een tweede iteratie van dit recept.
Ik heb het principe gelijk gehouden, maar alle componenten zijn anders.
De gist is nu CBC-1 om flink wat restzoet te houden, de hop is overjarige bruine hop die nauwelijks bitterheid heeft gegeven en na het hevelen neem ik een andere wijngist.
Ik twijfel nog een beetje aan een Brett die ik nog heb liggen? Misschien zou dat net wat funkiness kunnen geven.

De wijngist voor na het aanzuren is de Bioferm Rouge geworden. Die is speciaal geschikt voor de vergisting van rode, aromatische wijnen met een hogere productie van esters. Dat is van belang voor de gewenste fruitige smaken. Ook bevat deze de "killer"-factor om wilde gisten te inhiberen. Mijn idee hiermee is dat de biergist en eventueel de Brett worden afgedood, zodat verdere vergisting dan gewenst niet optreedt. :)

Hier het recept:
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDuchesse ad Mosam
KenmerkR061
Brouwdatum22-9-2013
BiertypeVlaams rood
Aantal liters12
Gewenst begin SG1060 (6,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater73,4 liter
Maischdikte5,9 l/kg
Maischwater20,9 liter
Spoelwater-0,0 liter
Kooktijd1350 minuten
Berekende kleur37 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid11 EBU (Mark Garetz)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC85,0 %3009 gr3 EBC
Crystal10,0 %354 gr150 EBC
Cara2005,0 %177 gr200 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertau Hersbrücker2,0 %30 gr90 minuten12 EBU

OpmerkingenOverjarige hop

Kruiden
Opmerkingen0.5l rode wijnazijn
10ml melkzuur 80%
10g MixAcid (Brouwland)
0.5l kersensiroop (=350mg suiker)

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortDanstar CBC-1
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C60 minuten5,9 l/kg
278°C5 minuten5,9 l/kg

Oscar

Citaat van: RobinB op 22-09-2013  22:33 uVandaag een tweede iteratie van dit recept.

Pff, oude koeien nieuwe koeien... ;D ;D ;D    :brouwen:

seed7

Citaat van: RobinB op 22-09-2013  22:33 u[...] Ook bevat deze de "killer"-factor om wilde gisten te inhiberen. Mijn idee hiermee is dat de biergist en eventueel de Brett worden afgedood, zodat verdere vergisting dan gewenst niet optreedt. :)

Dat zouden al die wijnboeren ook wel willen, maar helaas, brettje gaat gewoon z'n gang,

Ingo

RobinB

Oké, goed om te weten. Had al wat gezocht, maar was het nog niet tegen gekomen.
Dan wordt het dus definitief zonder Brett, is de vorige keer ook erg goed bevallen. :)

RobinB

Dit bier is al een poosje geleden gebotteld, het fust is op druk en een mooi fris zoetzuur fruitig bier geworden!
Door een gebrek aan ingrediënten is eea wel wat gewijzigd:

Toevoegingen:
0.25 l rode wijnazijn
0.25 l framboosazijn
10 ml melkzuur 80%
10 g MixAcid (Brouwland)
0.2 l kersensiroop (=140 g suiker)
0.3 l bosvruchtensiroop (= 220 g suiker)

Hij is incl de siropen geëindigd op 1019, een SVG van 70%

seed7

Citaat van: RobinB op 24-11-2013  16:22 uHij is incl de siropen geëindigd op 1019, een SVG van 70%

is dit de svg van de CBC-1 alleen of inculsief de wijngist. Ik kan nergens in de documentatie de vergistingsgraad van de CBC-1 vinden. (moet er mogelijk een gebottelde barleywine mee op gang krijgen en het lijkt me dan wel wat om met de rest een Graetzer te maken)

Ingo

RobinB

Voor de toevoeging van de siropen en wijngist was de SG 1020 en de vergistingsgraad ca. 65%.
De wijngist heeft waarschijnlijk alleen de suikers uit de siropen vergist, wat door het alcohol effect een puntje van de SG heeft afgesnoept.

RobinB

Kleine update:
Ik heb ervoor gekozen er een "oak aged" versie van te maken door toevoeging van Jack Daniels houtsnippers die tevoren een week in neutrale alcohol geweekt waren.

Dat zit er nu een maand of 3-4 in en geeft een heel mooie vanille-hout toets aan het bier. Het bier zelf is ook weer wat geëvolueerd, het is wat zachter geworden.
Klaar voor de zomer!

hobbybob

CiteerKooktijd   1350 minuten

1350 : 60 = 22,5 uur koken, poehe

RobinB

Ja, waar BrouwVisie dat vandaan haalt? :weetniet:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.