Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nog een Citra probeersel!

Gestart door Caspar, 05-01-2011 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Zoals anderen hier op het forum heb ik ook Citra weten te bemachtigen :) en ik ga hiermee een American Amber Ale brouwen. Ik heb helaas niet genoeg in huis voor een 100% Citra brouwsel, maar ik denk dat ie lekker combineert met Centennial. Op aanraden van Robin heb ik de Denny's gist van Wyeast in huis gehaald!

American Amber Ale (Citra)

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

00-B  Derek Walsh - klasse  B, Amber-Red (American)

Min OG:  1.048   Max OG:  1.060
Min IBU:    28   Max IBU:    45
Min Clr:    32   Max Clr:    66  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          17.50    Wort Size (L):     17.50
Total Grain (kg):         6.00
Anticipated OG:          1.059    Plato:             14.52
Anticipated EBC:          32.7
Anticipated IBU:          52.7
Brewhouse Efficiency:       55 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Extract   EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 83.3     5.00 kg.  Pale Malt(2-row)              Great Britain  1.050      7
  4.2     0.25 kg.  Carafoam (= Carapils) - Weyer Duitsland      1.002      6
  4.2     0.25 kg.  Carared - Weyermann           Duitsland      1.002     40
  8.3     0.50 kg.  Crystal 75L                   Great Britian  1.004    150

Exract represented as SG.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 10.00 g.     Centennial                        Whole   10.40  12.4  First WH
 10.00 g.     Columbus                          Whole   12.30  15.2  60 min.
 20.00 g.     Centennial                        Whole   10.40  15.6  20 min.
 10.00 g.     Centennial                        Whole   10.40   4.7  10 min.
 10.00 g.     Citra                             Whole   11.00   4.9  10 min.
 20.00 g.     Citra                             Whole   11.00   0.0  0 min.
 25.00 g.     Citra                             Whole   11.00   0.0  Dry Hop

Yeast
-----

Wyeast Denny's (19,5 to 20 ºC)

Mash Schedule
-------------

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta Amylase           0     30     64      64   Infuse    67       34.04   5.67
Alpha Amylase          8     45     72      72   Direct   ---     -------   ----
Spoelen                6      1     78      78   Direct   ---     -------   ----

RobinB

Ziet er lekker uit!

Vergist je gecontrolleerd?
Dan zou ik em iets hoger zetten, 20-21ºC.

Bij mij ging hij de eerste keer niet heel hard op 20ºC, uiteindelijk kwam hij er wel.

Caspar

Yep, ik ga gecontroleerd vergisten (uiteraard ;) ). Was ie fruitig op 20 oC? Ik verwacht namelijk erg veel fruitigheid uit de Citra, daar moet niet nog eens een lading esters overeen komen.

RobinB

Wel wat, maar op een aparte manier. Het gistprofiel past mooi bij C-hoppen, hoe de Citra daar mee omgaat weet ik niet.
Ook Geert heeft em hier geproefd, maar rept niet over overmatige fruitigheid. :)

Caspar

Klinkt wel goed! Ik hou hem wel rond de 19,5 tot 20 oC dan. Voor de American Ale II heb ik ook goede ervaringen in deze range, deze is ook wat minder clean dan de American Ale... maar dat paste prima bij de hoppigheid.

Erick

Danny vergist inderdaad wat langzaam op lage temperaturen en ook weinig spectaculair (weinig schuimvorming), maar het uiteindelijke resultaat vind ik lekkerder dan die van de 1056. Ben wel benieuwd naar jouw oordeel over deze gist. :)

Herman

Ik heb ook ervaren dat Denny langzaam vergist, verder wel smakelijk gistje. Wat minder clean dan de 1056, minder 'leeg' clean. Ik kan het moeilijk anders omschrijven.

Trouwens: leuke manier om het recept te tonen, die kende ik nog niet op het forum.

Ik ben benieuwd hoe de Citra jou bevalt, ik ben er enthousiast over!

Caspar

Uiteindelijk is dit bier het vat ingegaan met een begin SG van 1060. De starter produceerde echt heel weinig schuim en de vergisting verliep inderdaad niet erg vlot. Ik heb het bier veeel te koud geënt omdat ik er niet helemaal bij was met mijn gedachten (16 ºC), maar ik laat het bier nu in een cementkuip met water van 20 ºC op temperatuur komen. Het wort smaakte super lekker, dit zou wel eens een mooi recept kunnen worden!

Caspar

Hmmm, het bier is niet verder uitgegist dan SG 1017. De Denny's is niet echt een werkpaard lijkt het, maar een kilo crystal mout zal hier ook wel debet aan zijn ;) . Ik vind dit echter niet zo'n punt, het bier is niet echt zoet of zo. De hoppigheid is heel erg fruitig, wat tropisch zou ik bijna zeggen. Ben benieuwd hoe dit bier na twee weekjes smaakt uit de tap!

Erick

Toch apart, bij mij gaat 'ie moeiteloos naar de 1.008 op 19 graden...
(nou ja, moeiteloos, hij heeft er wel een dag of 10 voor nodig)
Wel genoeg toegevoegd?

Caspar

Ik denk niet dat het primair aan de gist ligt. Ik heb een zoet maischschema gehanteerd en ruim 16% van de stort is crystal mout. Persoonlijk heb ik veel liever een bier dat SG 1018 heeft dan een bier met SG 1008 (zeker als er meer dan 30 IBU in het bier zit) :proost: .

Caspar

Van de week dit bier voor het eerst gedronken en ik ben er wel erg content mee! De Citra geeft wel een fijne hoppigheid, toch meer citrusachtig dan dat ik mij kon herinneren... maar ook wat passievrucht. Ik vind deze hop qua smaak eigenlijk wel richting Amarillo gaan.

Vergelijkbare Topics (7)

36992

Reacties: 3
Gelezen: 1472

21683

Reacties: 9
Gelezen: 2702

4192

Reacties: 35
Gelezen: 15613

8785

Reacties: 18
Gelezen: 7067

45262

Gestart door Bvk1983

Reacties: 3
Gelezen: 761

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.