Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kopzorgen IPA II: CIPA

Gestart door JWVG, 23-12-2010 21:19 u

Vorige topic - Volgende topic

JWVG

Ha allemaal,

mijn Kopzorgen IPA is vorige keer erg goed bevallen, ik ga hem in de brouwvak nog een keer nabrouwen, met alleen een aanpassing in de late hopgiften. Omdat ik de Citra hop wel eens wil gebruiken, koudhop ik uitsluitend daarmee (was 1/3 Centennial, 1/3 Amarillo, 1/3 Warrior) , en de 0 minuten gift is nu half Warrior, half Citra (was ook 1/3 Centennial, 1/3 Amarillo, 1/3 Warrior). Hier is ie:

Kopzorgen IPA II: CIPA

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          23.00    Wort Size (L):     23.00
Total Grain (kg):         5.71
Anticipated OG:          1.063    Plato:             15.44
Anticipated EBC:          16.4
Anticipated IBU:          59.4
Brewhouse Efficiency:       83 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Extract   EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 93.6     5.35 kg.  Pale Mout ( 7 )               België         1.060      8
  1.1     0.06 kg.  Cara Munich  ( 120 )          België         1.001    123
  2.6     0.15 kg.  Cara Pils                     Duitsland      1.001      6
  2.6     0.15 kg.  Cara Red                      Duitsland      1.001     40

Exract represented as SG.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 22.00 g.     Warrior                           Pellet  15.80  43.7  First WH
  5.00 g.     Warrior                           Pellet  15.80   6.8  30 min.
  5.00 g.     Centennial                        Pellet   9.70   4.2  30 min.
  3.50 g.     Warrior                           Pellet  15.80   2.2  10 min.
  3.50 g.     Centennial                        Pellet   9.70   1.4  10 min.
  3.50 g.     Amarillo                          Pellet   8.20   1.2  10 min.
  12.50 g.    Warrior                           Pellet  15.80   0.0  0 min.
  12.50 g.    Citra                             Pellet   12.30  0.0  0 min.
  25.00 g.    Citra                             Pellet  12.30   0.0  Dry Hop

Yeast
-----
Wyeast 1056 American Ale

Mash Schedule
-------------

Mash Type: Multi Step

L Water Per kg Grain: 3.50 - Before Additional Infusions

Protein Rest Temp :           53  Time:  20
Saccharification Rest Temp :  65  Time:  60
Mash-out Rest Temp :          78  Time:  10

:degroeten: JW.

De-Geert

Leuk, ik ben wel benieuwd naar die Citra.

Caspar

Ik ga over 1 of 2 maandjes ook brouwen met Citra. Hij schijnt wel goed te combineren met Amarillo (beide een soort kruising tussen citrus en tropisch fruit). Ik ben benieuwd!

PS Fustelen en lekker snel opdrinken (= binnen 2 maanden :D )?

JWVG

Geen probleem! Ik heb eigenlijk geen eigen brouwsel meer, dus zowel de IPA als de weizen gaat zeer snel gedronken worden. De Nobel mutant mag wat langer rijpen.

JWVG

OK: geschroot, gesleept en uitgewogen. Ik sta klaar om morgenochtend in te maischen. Derde brouwsel van de brouwvak! Recept is het zelfde gebleven, behalve dat ik nu uitga van 65% efficientie omdat ik amper ga spoelen. De stort is dus iets groter geworden.

MO

Jij hebt nog een week vrij dus? Bij is het morgen maandag. Maandag. Zucht.

JWVG

Yep, nog een weekje brouwvak! Als het meezit, dan zelfs nog twee brouwsels deze week. Heerlijke tijd om vrij te hebben!

JWVG

Zo, die zit in het vat! Ik heb toch iets gespoeld (een paar liter, zoals oa Jacques ook doet, geloof ik) waardoor ik toch nog op een efficientie van 77% uitkwam  :o. Ik heb besloten om die extra efficientie maar in de SG punten te stoppen, en niet in het aantal liters (want dan verdunt de hop weer zo).

Kortom: ik heb 25 liter CIPA jongbier van 1.072 in het vat zitten! Ging allemaal vlot, al weet ik niet zeker of ik die Citra zo heel lekker vond ruiken. Deed me een beetje denken aan Summit, en daar hield ik niet zo van (lychee achtige geur). Maar we zullen zien! Temp is nu 20 ºC, en zal binnen een uur of 2 op de juiste 18 ºC zitten  :brouwen:.

Henielma

Goed bezig, toch handig zo'n brouwvak, krijg je nog eens wat in het vat.  :brouwen:
Ik spoel normaal ook niet veel, ongeveer een kwart van de hoeveelheid maischwater. Dat bevalt me prima.

JWVG

Zojuist geheveld. 1.017 alweer, dus al 75% SVG. En nog aardig wat activiteit. Wel iets te hebberig geweest - ik heb het gistvat vrij schuin gezet tijdens het hevelen voor het laatste restje, en er is blijkbaar aardig wat gistkoek naar beneden geglibberd en mee geheveld. Er was in ieder geval niet zo heel veel over.

Smaakt lekker. Niet al te bitter.

JWVG

Zojuist de Citra pellets er in gegooid voor koudhoppen. Dat betekent dat ik volgende week ga bottelen. SG is gedaald tot 1.016, bijna 70% SVG - al heel aardig voor deze gist. Activiteit is vrijwel gestopt.

Ik moet wel zeggen dat ik de naam van deze hop tot nu toe niet zo toepasselijk vindt. Die is in ieder geval niet echt fris citrusachtig (zoals bv Centennial), maar veel zwaarder, een beetje de smaak die ik altijd benoem als 'lychee'. Denk Summit. Al met al smaakt en ruikt het wel heel erg Amerikaans, maar ik vermoed dat het niet mijn favoriete hop gaat worden.

Nou ja - eerst maar eens bottelen volgende week  :brouwen:.

Best een stevige jongen, voor mijn doen, trouwens.

Jacques

Voor een mooie citrusachtige/fruitachtige smaak kun je Crystal gebruiken heb ik laatst gemerkt. Deze hop is verkrijgbaar bij Van der Kooy. De hop geeft een frisse smaak aan je bier.

JWVG

Die zal ik ook een keer bekijken. Aan de andere kant - er is gewoon te veel... Ik ben nog steeds bezig om de consequenties van mijn megalomane Amerikaanse hopexperiment te trekken. Als er de komende jaren niets Amerikaans behalve Cascade, Amarillo, Warrior en Centennial te krijgen waren, was ik nog steeds druk.

JWVG

Ben  nu aan het bottelen met 4 gram suiker per liter. Eind SG 1.016. Smaakt goed!

Hopmans

Citaat van: JWVG op 22-01-2011  11:47 uAl met al smaakt en ruikt het wel heel erg Amerikaans, maar ik vermoed dat het niet mijn favoriete hop gaat worden.

Ik vind het sowieso niks: Hop wat naar fruit smaakt.
Als ik fruit wil, dan doe ik wel fruit in mijn bier.

JWVG

Nou ja, het smaakt natuurlijk nooit precies naar fruit. Voegt echt wel wat toe hoor  :). Fruit in een bier werkt  bijna nooit, naar mijn bescheiden mening. Citrus hop wel!

Vergelijkbare Topics (7)

44933

Gestart door Goldin

Reacties: 18
Gelezen: 1660

38200

Reacties: 13
Gelezen: 2727

29603

Reacties: 4
Gelezen: 2314

20542

Gestart door William

Reacties: 8
Gelezen: 4811

40896

Gestart door Erwinaalders

Reacties: 10
Gelezen: 1696

32239

Reacties: 18
Gelezen: 5973

24350

Reacties: 8
Gelezen: 4521

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.