Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gouden Carolus Cuvee van de Keizer

Gestart door basterd-brewer, 18-12-2010 23:04 u

Vorige topic - Volgende topic

basterd-brewer

Een van mijn brouwvrienden vroeg mij of we niet een keer een Gouden Carolus zouden kunnen brouwen omdat hij die zo lekker vond toen die een paar weken op de tap zat in het cafe.
Mijn vraag was welke Gouden Carolus dat dan moest zijn en na enig zoeken op internet besloot hij dat het de Classic was. Toen vertelde ik hem dat ik de Cuvee van de Keizer blauw errug goed vond en besloten we dat we die zouden gaan brouwen zodat we een volgende herfst en winter er warmpjes bij zouden zitten. Pas in maart heb ik weer een gaatje in de brouwagenda maar ik post het recept idee alvast voor commentaar.
De vragen zijn er vooral nog rondom de gebruikte specerijen en welke gist we het beste gebruiken.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptCuvee van de Keizer
BiertypeQuadrupel
Volume100 liter
Gewenst begin SG1100 g/l
Berekende kleur62 EBC (Morey)
Berekende bitterheid21 IBU (Garetz)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement70%
Totaal brouwwater201.3 liter
Beslagdikte2.42 l/kg
Maischwater100 liter
Spoelwater101.33 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pilsmout 3370.032.090
CaraMunich (Cara 120)12310.04.584
Bruine basterdsuiker3010.04.584
CaraVienne (Cara 50)666.02.751
Special B (Cara 400)3914.01.834

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Target12.0HopbellenFWH80.017
Saaz3.0Hopbellen3050.01
Styrian4.0Pellets3050.02
KorianderSpecerij510.0
KaneelstokjeSpecerij52.5
KruidnagelSpecerij52.5
KomijnSpecerij55.0

Het is een hele santekraam aan kruiden maar wel in zeer gematigde hoeveelheden.
De moutstort is ook wel een ding, want om de waarden te krijgen die Het Anker opgeeft moet je een 84% schijnbare vergistingsgraag zien te krijgen, daarnaast twijfel ik erg tussen de Cara 50 en de Munich 15

Goed, begin maar alvast met schieten dan kunnen we er voor maart nog iets van maken.

:degroeten:
Grtz, Stefan

Edgar

Tip: Als je even wacht tot ± februari dan wordt de Cuvee van De Keizer misschien ook dit jaar weer gebrouwen op de Open Dag van 't Anker. 'T is niet moeilijk om daar een goede indruk van het recept te krijgen. Als je wat zoekt op dit forum zal je ook 't één en ander vinden. (Hier bijvoorbeeld)

In elk geval zit er maïs in, kan ik alvast verklappen.

En vergeet niet wat te oxideren voor een echt authentieke smaak :)

dennis

Volgens mij heb ik nog een fles liggen, kunnen we volgende WHO wel open maken.

Oscar

Citaat van: Edgar op 18-12-2010  23:32 u'T is niet moeilijk om daar een goede indruk van het recept te krijgen.  ....

In elk geval zit er maïs in, kan ik alvast verklappen.

Het recept was al eens gefotografeerd:

Edgar

Niet iedereen was het er over eens dat dat het werkelijk gebrouwen recept was.

RobinB

Desalniettegenstaande een redelijk uitgangspunt. Staat me bij dat de kruidenrij ook op de gevoelige plaat gekomen is?

De gist kweek je het best op uit een verse Gouden Carolus Hopsinjoor.
Daar zit in ieder geval een gist in met een zeer gelijkend gistprofiel. Maar misschien ook wel in een fles Cuvee?

basterd-brewer

Zohee, dat is behoorlijk meer info dan ik met zoeken op Gouden Carolus vond op het forum.

Begrijp ik goed dat er helemaal geen kruiden in de Cuvee gaan?
Uit de bovenstaande foto kan je wel wat halen maar lang niet alles, de getallen staan bijvoorbeeld niet netjes bij de ingrediënten, gaat er dan ook tarwe bij of dat dan weer niet? En hoe zit dat met de vergistingsgraad en het wel of niet gebruiken van suiker?

Citaat van: dennis op 19-12-2010  06:36 uVolgens mij heb ik nog een fles liggen, kunnen we volgende WHO wel open maken.
Daar voel ik uiteraard wel voor; puur uit onderzoeks overweging uiteraard ;)

Grtz,
Stefan

BBA

Die brouwvriend waar hier over gesproken wordt was ik, en vandaag gaan we hem brouwen  :brouwen:
Ik heb er weer zin in in ieder geval!

peter.gelder

Citaat van: BBA op 02-07-2011  09:09 uDie brouwvriend waar hier over gesproken wordt was ik, en vandaag gaan we hem brouwen  :brouwen:
Ik heb er weer zin in in ieder geval!

Weet je al of het een rooie of blauwe is geworden. Zie je recept op het forum tegemoet!

BBA

Het is een blauwe, het recept moet Stefan maar even hier neerzetten, want die heeft hem digitaal. De gisting is inmiddels goed op gang gekomen in ieder geval.

basterd-brewer

Bij deze het recept zoals we dat gister hebben gebrouwen:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptGouden Crolus Cuvee van de Keizer
Brouwdatum2 juli 2011
BiertypeQuadrupel
Volume100 liter
Gewenst begin SG1100 g/l
Berekende kleur43 EBC (Morey)
Berekende bitterheid37 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement70%
Totaal brouwwater182.4 liter
Beslagdikte2.91 l/kg
Maischwater120 liter
Spoelwater62.43 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pilsmout 3365.029.825
CaraVienne (Cara 50)6614.06.424
Kristalsuiker010.04.589
CaraMunich (Cara 120)1235.02.294
Maisvlokken15.02.294
Special B (Cara 400)3911.00.459

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Stort en eiwitrust50052.91
Beta-amylase6212402.91
Beta/Alfa-amylase688302.91
Alfa-amylase746202.91
Uitmaisch801052.91

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Saaz3.8PelletsFWH100.09
Styrian5.2PelletsFWH100.012
Styrian5.2Pellets30100.09
Saaz4.0Pellets30100.07

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortGouden Carolus
GistvormVloeibaar
Volume starter (l)8.0
Beluchtingstijd (uur)
Temperatuur starter (gr. C)25

Uiteraard is niet alles precies zo gegaan als wat er in dit recept beweerd wordt.
Zo hebben we 3 kg mais-griesmeel gebruikt ipv maisvlokken, dat had nog wel wat voeten in de aarde want die moest eerst gekookt worden natuurlijk. Werkelijk opzienbarend hoe viscoos maisgries wordt als je het kookt.
Het eerste wat ik ben gaan doen na binnenkomst zaterdag om 10 uur was een pan uitzoeken die me geschikt leek om de 3 kg maisgries in te koken en de boel opzetten op het gasfornuis. Met 10 L water op 3 kg gries dacht ik wel goed te zitten, gelukkig hebben we 80 ºC water uit de kraan dus de pan kwam al gauw op temperatuur. Toen bleek dat de pap eigenlijk al niet meer te roeren viel en om aanbranden te voorkomen heb ik toen nog maar 5 L water erbij gegooid. Binnen enkele minuten leek het verdunnend effect al weer uit gewerkt en na nog twee keer 5 L water toevoegen zat de pan maximaal vol maar gelukkig was de pap dikte nog net hanteerbaar.
Vervolgens hebben we ons gericht op het vullen van de grote ketel met 80L water en het storten van de 39kg mouten op 50 ºC. Inmiddels was de pap goed aan de kook en na enig tijd door koken hebben we die 25 L kokende pap ook bij de maisch gegooid.

Verder verliep de brouwdag heel voorspoedig en aan het einde van de dag hadden we netjes 125 L koele wort in de vaten.

De gist had ik enige tijd geleden al opgekweekt uit een Gouden Carolus Clasic, dat was een laagje van een paar millimeter op de bodem van een 1 L erlenmijer. In de voorgaande week had ik dat verder opkweekt en die stond in mijn koelkast te bezinken in 2.5 L wort in een 3 L erlenmijer, omdat het niet zo snel bezonk als ik wel graag zag had ik voor ik weg ging 's ochtend de koelkast een tandje harder gezet. Aan het einde van de middag was de gist gelukkig al beter bezonken zodat ik netjes de bovenstaande wort af kon hevelen. Dus ik ga aan de slag met siliconen slang en bunzenbrander en zie voor mijn verbaasde ogen het wort in de gootsteen kristalliseren (bevriezen dus). Na een moment van verbazing word ik opeens bang dat ik de gist naar de knoppe heb geholpen door bevriezing want ook in de erlenmijer begint inmiddels kristallisatie plaats te vinden. Snel maak ik het hevelen af en verwarm ik, ondertussen hevig zwenkend, de erlenmijer boven de bunzenbrander en als snel is er geen kristal meer te bekennen. Hopend dat ik toch maar niet alles voor niets heb gedaan pak ik nog twee 250 mL flesjes met kweekwort uit de koelkast om de gist weer een beetje leven te geven, ook deze wort kristalliseerd bij het openen van de dop maar dat is geen probleem. Na ook deze flesjes even in de vlam van de bunzenbrander gehouden te hebben is alles weer vloeibaar en kan het wort bij de gist. Snel de stop op de erlenmijer en in de rugtas en terug naar de mensa, oh niet vergeten de brander uit te doen....

Bij aankomst op Sela (het pand van de studentenvereniging) doe ik het bovenstaande verhaal en we concluderen dat gist vas wel een paar stootjes kan hebben dus dat we met deze gist verder gaan in het ergste geval gooien we er dan later alsnog een korrel in als het niet blijkt te werken.
Vanochtend stond het volste vat vrolijk over te schuimen dus ik denk dat alles wel goed komt  ^-^

Dat was het verhaal weer voor vandaag, misschien dat Frans nog een paar leuke foto's kan plaatsen.

Stefan

BBA

Net nog maar weer even bij de gistvaten gekeken en er was nu niks meer overgeschuimd, maar ze staan wel alle drie lekker te gisten. Zo te zien inderdaad niet al te veel schade door het bevriezen dus. Verder dan nog maar een paar plaatjes die we gisteren geschoten hebben. Vooral die van de maischpap is wel apart.

De maischpap met het mais net gestort, mooi geel is niet lelijk  ;D

Het filterbed

De uitloop van het filter van eerste uitloop naar ongeveer halverwege het spoelen.

De ketels, op de voorgrond het wort en daarachter nog het filter

Hopmans

Zo, dat zijn nog eens keteltjes...

MO

Hebben jullie de 1100 gehaald als start SG? Was 1085 niet genoeg geweest?

basterd-brewer

Het start sg is 1080, maar dat is nog zonder de suiker.

Om tot de door Het Anker opgegeven begin sg te komen moet je met suiker naar de 1100.

basterd-brewer

Gister was de gisting duidelijk in heveigheid teruggelopen dus ik heb even 6 kg suiker bij het jongbier gegooid. Bij een van de vaten lag er zodanig veel hopharsen op het schuim dat ik dat maar even voorzichtig met een schuimspaan verwijderd heb: de Cuvee staat duidelijk niet  om z'n hopbitter dus dit leek me wel zo verstandig.
Citaat van: Hopmans op 04-07-2011  06:49 uZo, dat zijn nog eens keteltjes...
Ja dat is leuk brouwen dan houd je aan een dag hard werken tenminste nog iets over  :D
Nadeel: je moet echt met meer dan 1 man brouwen anders krijg je nooit de maisch in de filterkuip. Nu we een pomp hebben is het filteren en van uit het filter naar de kookpan vast een wat minder zware en ook minder oxidatie-gevoelige aangelegenheid.
Nu nog een klep en pomp en slangen om ook de maischpap te kunnen verpompen.

Stefan

BBA

Hoe staat het er mee inmiddels? Ze zullen al wel weer aardig van de suiker gesnoept hebben denk ik. Ik ben dit weekend ook niet in de buurt, maar volgende week kom ik weer even langs om eens te kijken en aan het vat te snuffelen  :brouwen:

BBA

Het eind SG van dit bier is 1030 geworden. Hij is wat minder ver uitvergist dan gehoopt, maar we hebben hem gisteren toch maar gebotteld. Het was een dagje met veel schoonmaakwerk (er was ook nog een flesje met wat anders ontploft in het hok met de brouwspullen  :huilen:  ), maar goed. Het bier smaakte al wel lekker in ieder geval, dus dat maakt veel goed  :biersmile:

BBA

Tijd om eens te kijken of de gist van dit bier na dik een jaar in de fles nog wat tekenen van leven vertoont. Als dat zo is gaat deze binnenkort opnieuw gebrouwen worden.  :brouwen:

basterd-brewer

Citaat van: BBA op 07-08-2012  20:22 uTijd om eens te kijken of de gist van dit bier na dik een jaar in de fles nog wat tekenen van leven vertoont. Als dat zo is gaat deze binnenkort opnieuw gebrouwen worden.  :brouwen:

Wanneer gaan we dat doen?

BBA

Ik overweeg om volgende week zondag 15-20 L te maken. Op die manier hebben we meteen voldoende gist voor 100 L. Daar kunnen we dan een weekend in september voor uitzoeken wat mij betreft.

basterd-brewer

Dan zou je ook kunnen overwegen om een 20L GK classic te maken want daar was het ooit mee begonnen. Moet ik je nog depot brengen va een 75 cl fles?

jaapie

Hebben jullie ooit een 1 op 1 vergelijking gedaan, zaten jullie met je recept dichtbij het commerciele bier?

basterd-brewer

Nee we hebben nooit de twee direct naast elkaar gehouden.
Ja volgens ons waren we redelijk in de buurt van het origineel gekomen.

De gist van Het Anker is zeer uitgesproken en specifiek voor de smaak. Zolang je niet met extreme mouten en/of hop aan de slag gaat blijft dat snoepjes-achtige gistprofiel als een paal boven water(bier).

Stefan

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.