Kcal aan energie die vrijkomt om 1 graden plato te vergisten

Gestart door BierBonG, 22-11-2010 11:44 u

Vorige topic - Volgende topic

BierBonG

Hoi weet toevallig hier iemand de energie die vrijkomt in kcal of Joule op het moment dat je 1 hectoliter 1 graden plato vergist. Wil even berekenen hoeveel energie het kost om 140 hectoliter terug te koelen van bijvoorbeeld 25 naar -3 + dus de energie die vrijkomt bij het vergisten. Maar kan de berekening niet vinden in de literatuur. En dit dan van de aerobe en anaerobe fase.. volgens mij was de aerobe kan me heugen dat de aerobe iets van 7 x zo veel energie met zich meebrengt.. arch kut geheugen! ;)

groetjes,
Ben

RobinB

Daar heeft Hans halberstadt toevallig de laatste tijd het eea over geschreven.
Ik zou zijn topics/berichten ff langsgaan.

hansHalberstadt

Dat is 1.22 kJ / gram vergiste suiker. Tijdens de piek van de vergisting produceert de gist ongeveer 1/2 watt per liter wort van SG 1070.

HansH

SeekingBeer

Dat zijn leuke getallen, een halve watt per liter wort is best veel.

hansHalberstadt

Ik heb dit berekend via die 1.22 kJ / gram en de gemeten vergistingssnelheid (via volgen van de Brix waarde tijdens de vergisting). Ook heb ik de thermische geleiding gemeten via een afkoelende hoeveelheid water in het vat en de berekende waarde vergeleken met de gemeten temperatuurverhoging in het vat tov de omgeving.

HansH

BierBonG

Hoi,
Bedankt voor de reactie!
Heb uiteindelijk van Heineken een ander getal ontvangen waar mee gerekend wordt in de brouwwereld dus heb die maar aangehouden; al kan die van jou ook prima kloppen..!
dus 628 kJ/kg

En de opwarming van de gist = gemiddelde stamwortgehalte*M - gemiddelde ststamwortgehalte*m
841.712 KJ

NH3 chiller koelsysteem
Gegevens systeem
Dichtheid glycol = 1,26 kg/m³ (x 10³)
Dichtheid water = 1 kg/m³ (x 10³)
Soort warmte c glycol = 2,43 kJ(kg/K)
Soort warmte c water = 4,19 kJ(kg/K)

ΔT glycol = temp.uit – temp in = 6,8ºC.
25 % glycol in water.
0,25 x 1.26 = 0,5 + (0,75 x 1) =1,065(x 10³)
Dichtheid glycolwater = 1,065(x 10³) kg/m³
Soortelijke warmte glycolwater = 3,75 kJ(kg/K)
0,25 x 2,43 + 0,75 x 4,19 = 3,75 kJ(kg/K)
3,75

Gisttank
P = (k . A. dT).t

Was even paar getallentjes vergeten te kopiëren..
Gisttank kan ik niet geven ivb met gistingsproces die daarin verwerkt zit ;)

Drents Hopbier

Citaat van: BierBonG op 29-11-2010  13:12 uHeb uiteindelijk van Heineken een ander getal ontvangen waar mee gerekend wordt in de brouwwereld dus heb die maar aangehouden; al kan die van jou ook prima kloppen..!
dus 628 kJ/kg

Kunze schrijft: De warmteontwikkeling tijdens de gisting is:
587 kJ=140 kcal=0,16 kWh per kg extract.
Bij een stamwortgehalte van 11,5-12,0 % en een vergistingsgraad van 75-85 % vergist er zo'n 7-8,3 kg per hl.
stamw. 12 %  verg.graad 75 %  geeft 4287 kJ/hl
Gemiddeld voor een Vollbier geeft dit 4300-4600 kJ/hl.

Hopbier

hansHalberstadt

Zie ook deze link met 1220l/gram vergiste suiker volgens.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13699.msg222462.html#msg222462
Allemaal weer andere resultaten. Wie moeten we nu geloven?
HansH.

BierBonG

Dat linkje geeft me eigenlijk wat te weinig informatie, grafiek zit er niet bij en is wanneer is hij anearobe gegaan?
Wanneer vergist hij op welke suiker?
Wanneer ik klaar ben met mijn rekenmodel voor bavaria zal ik eens een keer op school een onderzoekje opzetten.
Al denk ik dat die 628 wel vrij aardig moet kloppen want Grolsch en Heineken rekenen rekenen beide met getallen rond de 625 kj/kg

groetjes,
Ben

Edgar

Citaat van: BierBonG op 22-11-2010  11:44 uHoi weet toevallig hier iemand de energie die vrijkomt in kcal of Joule op het moment dat je 1 hectoliter 1 graden plato vergist. Wil even berekenen hoeveel energie het kost om 140 hectoliter terug te koelen van bijvoorbeeld 25 naar -3 + dus de energie die vrijkomt bij het vergisten.

Wat je omschrijft te willen weten is, als ik het goed lees, de soortelijke warmte van bier. Als het gaat om terugkoelen is het 'vermogen' van de biermassa niet meer zo interessant.

Hopmans

628 kJ/kg is dus de soortelijke warmte van bier?
Hangt eea niet af van het SG?

Edgar

Citaat van: Hopmans op 30-11-2010  13:40 uHangt eea niet af van het SG?

Dat lijkt mij ook, hoewel ik niet heb uitgerekend hoe groot die invloed nu is. Het zou wel eens marginaal kunnen zijn, gezien de grote soortelijke warmte van water.

Ik denk dat een brouwerij geïnteresseerd is in 3 'soorten (koel)vermogens':

1. het vermogen nodig om een bepaald volume na koken terug te koelen naar vergistingstemperatuur
2. -(het vermogen van een heftig vergistend bier) (dat moet je ruim aankunnen)
3. het vermogen nodig om een uitgegist bier terug te koelen naar lagertemperatuur (dat zal soms snel, soms langzaam mogen).

De topicstarter schrijft in z'n titel nummer 2, maar in z'n omschrijving nummer 3.

CiteerWil even berekenen hoeveel energie het kost om 140 hectoliter terug te koelen van bijvoorbeeld 25 naar -3 + dus de energie die vrijkomt bij het vergisten.

Daar klopt iets niet, tenzij hij bedoelt dat hij een bier in vol-kraeusen te lageren wil zetten, dan moet je 2 en 3 optellen (nou ja, voor de mierenn*, dat hoeft niet per se, maar goed).

1 zal trouwens veelal met water, 2 en 3 met koelinstallaties/koelmiddel gebeuren.

Hoe dan ook, er is verwarring (en ik heb effe geen tijd om uit te zoeken of dat de oorzaak is van de verschillende waarden is in dit topic :) ).

hansHalberstadt

Citaat van: Hopmans op 30-11-2010  13:40 u628 kJ/kg is dus de soortelijke warmte van bier?
Hangt eea niet af van het SG?
Lijkt mij dat soortelijke warmte van bier in de ordegrootte van die van water moet liggen, dus 4200J/kg/grC
HansH

SeekingBeer

Ja natuurlijk moet de soortelijke warmte van bier in de buurt van die van water liggen, dus 4,2 Joule per gram per graad ºC of zoals Hans zegt per kg ongeveer 4200 Joule.

Maar er lekt ook veel warmte weg, dus nu het lekker koud is hoef je lang niet zoveel te koelen...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.