Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoprod Rye IPA

Gestart door Caspar, 10-09-2010 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Groot gelijk, ik haal ook meestal inspiratie uit verschillende recepten en geef er een eigen draai aan om een bepaald doel te bereiken.

Caspar

Ik heb dit bier overgeheveld met een SG van ± 1024. Ik vermoed dat mijn refractometer meting er wel een puntje of wat naast kan zitten, het bier was nog vrij gistig en smaakte droger. Het bier smaakte zeer bitter, maar dat kwam ook een beetje door de gistigheid. De aroma's van met name grapefruit kwamen je tegemoet. De dryhop rook echter niet echt super vers meer, waarschijnlijk een oudere batch van Brouwland... ik heb het wel gewoon toegevoegd.

Ik wilde eerst nog een 100% Amarillo bier maken met deze hop, maar ik denk dat ie over 2 maanden niet vers genoeg meer is voor een goede aromatische IPA.

Nog een weekje nagisten en dan ga ik hem terug koelen naar 1 ºC om het bier zo helder mogelijk in het fust te krijgen.

Caspar

Ik heb vanavond dit bier gefusteld met een eind SG van 1018, vorige keer was ie geëindigd op 1015 maar dit was met de Wyeast American Ale. Wat meteen opviel was die aparte kruidigheid van de rogge en een overweldigend hoparoma. Ik heb het restje bier van de SG meting met genot opgedronken... ik waande me weer even in California, lekker zo'n verse IPA :biersmile: . Over 2 weken ga ik eens een glaasje tappen, het CO2 gehalte stel ik in op 2.5 vol.

Caspar

Uiteraard kan ik me niet beheersen... en ik heb net even een glas getapt. Super hoppig (grapefruit) een wat zoetige backbone van de CaraPils en die aparte rogge smaak (iets vettig, kruidig). Dit is weer een toppertje, lekker om na al die tijd weer eens een vers hoppig bier te tappen. Het bier is aardig helder, maar eigenlijk nog iets te jong.

Caspar

Trouwens, ik herken wel heel duidelijk dat typische estertje van de Wyeast American Ale II. Pas wel goed bij de kruidige smaken van de rogge. Kenners van deze gist weten wel wat ik bedoel.

Vergelijkbare Topics (7)

17903

Reacties: 16
Gelezen: 9419

39813

Gestart door TomJo

Reacties: 10
Gelezen: 1209

31311

Reacties: 14
Gelezen: 3167

22945

Gestart door ale-x

Reacties: 21
Gelezen: 5501

42038

Gestart door Saxmo61

Reacties: 22
Gelezen: 2693

33975

Reacties: 39
Gelezen: 21076

26526

Gestart door homoeccentricus

Reacties: 4
Gelezen: 2096

08-09-2014 19:18 u
door homoeccentricus

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.