Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Engelse Bitter

Gestart door toon van den broek, 24-08-2010 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

toon van den broek

Beste biervrienden,

Helaas ben ik door allerlei omstandigheden nog niet tot de werkelijke bouw van mijn brouwerij/mouterij gekomen. Alles is al wel aangeschaft, en ik hoop deze week toch echt de zogenaamde 'eerste steen' te leggen.
Omdat zulke bouwaktiviteiten altijd dorstig maken leek het mij/ons een goed idee om alvast wat te maken.
Het moet nog wel een beetje profisorisch, maar daar hoeft de smaak niet altijd onder te lijden.
Ik ga samen met Hans Kuik brouwen.

Het idee was een Engelse Bitter te maken van zo'n 4,5% met de 1968 London ESB-gist van Wyeast.
Ik wil de forumleden graag het recept voorleggen voor 75ltr:

8kg Pale-Ale mout van Thomas Fawsett
5kg pilsmout
2kg caramout 150
100 gram Galenahop 10,5 alfazuur
130 gram Northern Brewer 5,5% alfazuur
drooghop 70 gram East Kent Goldings

Welk maischschema past hierbij? Is 30 min bij 62-65 graden een goed idee en dan tot volledige versuikering tot 76-78 graden gaan?
Kooktijd is plm 100 minuten.
O ja, we koken op hout in koperen ketel van 125 ltr, dus er zal wel enige bijkleuring van het wort zijn.
De vergisting gaat in cilindroconische tank. Begintemp 20 graden.

Hebben jullie nog aanvullingen/ suggesties?

Groetjes, Toon van den Broek

MM

Wat is het idee achter de pilsmout, zelf vind ik het niet echt passen in een Engelse Bitter?

Ik zou voor een één-staps-maisch gaan tussen de 65°C en 68°C dat 90 min aanhouden.

Hoe gaat je hopstort precies eruit zien, dat kan ik namelijk niet opmaken uit je recept?

Adrie

Ik zou ook de pilsmout eruit laten en vervangen door Pale mout. Dat is echt een belangrijke smaakmaker in een bitter. Daarnaast zou ik 10% crystal gebruiken (en dan wel Engelse!) en misschien nog een pietsje zwarte mout. Op welk volume, dichtheid en bitterheid mik je?

toon van den broek

Hallo Adrie/MM,

Het is geen kloonbrouwsel, en het moet een redelijk bitter engels type bier worden. Niet extreem en goed doordrinkbaar.
Dichtheid  1045? En de hoeveelheid 75ltr.
Heb nog aardig voorraadje pilsmout staan, vandaar de 5kg in het recept. Maar kan ook wel iets meer van de caramout gebruiken ipv de pilsmout, bv 3kg. Weet niet hoe de smaak hierdoor beinvloed wordt, want 20% is wel redelijk veel.
Overigens kon ik geen Thomas Fawsett mout meer krijgen bij onze club, dus het is gewoon Dingemans Pale Ale mout.
(Heb nog wel 150gr. eigengebrande mout uit een experiment van afgelopen winter. Zit een lekkere koekjessmaak aan.)

Toon.

Adrie

20% caramout lijkt me ook teveel. Je kunt natuurlijk ook alle pale mout nemen, 10% caramout en de rest pilsmout.

jtdaling

Laatst heb ik in het buitenland een avondje John Smith's Extra Smooth gedronken.
Echt een heerlijk bier met als enige nadeel dat als je er teveel van drinkt je de volgende dag door een knallende hoofdpijn wordt verrast!

Ik ben erachter gekomen dat dit bier onder de bitters / pale ale valt. Ik heb echter geen enkele ervaring met het brouwen van Engelse bieren.
Daarom heb ik eens rondgezocht naar recepten. Ook op buitenlandse fora staat weinig over een kloon van dit recept geschreven.

Mijn vraag is dan ook, wie kent dit biertype en hoe kom je tot een recept van een bitter wat net zo romig smaakt en eruit ziet als John Smith's?
En dan zonder het koppijn effect!  :-\

Gerb

Misschien even handig om een nieuw onderwerp aan te maken? Er is een tijdje geleden een discussie geweest over een(in mijn ogen) vergelijkbaar bier "Boddington" zie dit onderwerp. Misschien heb je hier wat aan? Volgens mij wordt het romige door de stikstof veroorzaakt.

jtdaling

Bedankt voor de tip! Ik zal een nieuwe topic maken!

Vergelijkbare Topics (7)

12815

Reacties: 0
Gelezen: 1956

28010

Reacties: 9
Gelezen: 4120

9759

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 21
Gelezen: 6234

13-09-2008 22:58 u
door oranjeboombiertje
6361

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 77
Gelezen: 20214

24-06-2007 20:05 u
door oranjeboombiertje
22104

Gestart door Werner

Reacties: 14
Gelezen: 3925

20490

Gestart door BBA

Reacties: 11
Gelezen: 4437

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.