Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Quadrupel à la Pannepot

Gestart door Zweed, 31-07-2010 09:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Zweed

Mijn volgend brouwsel wordt een quadrupel in de stijl van Struise Pannepot. Een stevige quadrupel met wat kruiden. Iemand suggestief betreffende het recept? Äppeljuice concentraat in het recept is een brikje geconcentreerd appelsap (200ml -> 1l).

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Askoy II
Kenmerk                   : Pannepot kloon
Brouwdatum                : 3/16/2011
Biertype                  : Quadrupel
Aantal liters             : 15
Gewenst begin SG          : 1097 (9.9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 60.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 26.94 liter
Maischdikte               : 2.00 l/kg
Maischwater               : 13.95 liter
Spoelwater                : 13.37 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 81 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid      : 26 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               70.7 %         5500 gr        3 EBC                                                                     
Munchenermout 15 EBC         12.9 %         1000 gr        16 EBC                                                                           
Special B                    5.1 %          400 gr         391 EBC                                                             
Chocolademout(licht)         1.0 %          75 gr          500 EBC                                                                       
Kandijstroop                 10.3 %         800 gr         190 EBC                                                                 

Massa hop--------------------------------------------------------------
Hallertauer Mittelf5.5 %rüh  30 gr          90 Min.        22 EBU                                                                                 
Styrian Golding    6.0 %     10 gr          15 Min.        4 EBU                                                                         

Opmerkingen     : -

Kruiden----------------------------------------------------------------
Sinaasappelschillen                         6 gr           5 Min.                                                                 
Koriander                                   3 gr           5 Min.                                                       
Tijm                                        2 gr           5 Min.                                                 
nootmuskaat                                 1 gr           5 Min.                                                         
Kaneel                                      5 gr           5 Min.                                                   
Äppeljuice concentrat                       200 gr         15 Min.                                                                     

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Safbrew T-58

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam: Quadrupel
Stap 1: 66°C      90 Min.      2.0 l/kg

Gerb

Grappig recept. Over de kruiden kan je discussieren, maar ik denk dat het in de door jouw aangehouden hoeveelheden wel werkt. Het appelsapconcentraat bevat behoorlijk wat suikers en je hebt al 10% suiker in je stort. Misschien de suikerstort verlagen?

Ik zie dat je behoorlijk dik maischt. Is dat ingegeven door je pangrootte? Ik zou voor 3 liter/kg gaan.

De T-58 is een van de weinige (de enige?) Belgische korrelgisten en als je alleen maar korrelgist wilt gebruiken misschien wel de beste oplossing. Als je vloeibaar kunt, zou je beter een Westmalle of Rochefort kunnen gebruiken.

Zweed

200 g appelsapconcentraat is 95 g suiker. Dus dat valt wel mee in zo'n groot bier, niet? Det T-58 wil ik gebruiken omdat de struise die ook gebruiken. Bovendien ben ik er wel eens benieuwd naar. De Westmalle heb ik al zo vaak gebruikt...

Het dikke maischen is inderdaad vooral bepaald door de grootte van de maischketel.

Caspar

Weet je zeker dat De Struisse T-58 gebruikt... toen ik de Pannepot proefde had ik meer het gevoel dat het S-33 was.

Gerb

Ik wist dat ik de volgende site wel eens gezien had. Link

EBC : 99, bijna zwart
IBU : 27, zacht bitter
OG : 1100
FG : 1030
Ingrediënten :
Pilsmout; caramel mout ; Carafa ; Koffie, Chocolade,
Maïsvlokken ;
Candij suiker ; Rietsuiker ;
Hop : Bramling Cross, Hallertauer Mittelfrueh
Kruiden : Kaneel ; zoete sinaasappel schillen, tijm,
koriander
TYPE BIER : Bier van hoge gisting, Belgian Strong Ale
ALC. VOL. : 10°

Zweed

Ze gebruiken een "huisgist die ze iedere 5 generaties verjongen met t-58", dat zri Carlo zelf op bn forum

Die technische fiche heb ik mij deels op gebaseerd. Er zijn wel enige verschillen tussen pnp, pnp reserva, pnp vintage en pannepøt :)

De styrian is mijn persoonlijke favoriet dus die wilde ik er ook in. Koffiemout vind ik nergens, misschien gooi ik er wat geroosterde gerst in?

Gerb

Gaat er niet gewoon koffie en chocolade in? Dat is wel goed mogelijk.

Gerb

Citaat van: Zweed op 31-07-2010  18:49 uZe gebruiken een "huisgist die ze iedere 5 generaties verjongen met t-58", dat zri Carlo zelf op bn forum

Dat klinkt ook niet logisch, maar dan kan het wel T-58 zijn. Misschien kan je het nog eens vragen?

Caspar

Nou, ik geloof het wel hoor... Ik heb wel eens een interview met ze gehoord op "The Brewing Network" (BN) en toen hoorde ik wel meer rare fratsen ;D . Ik moet ook zeggen dat ik het bier niet zo heel erg bijzonder vond smaken, volgens mij zei ik letterlijk: Het lijkt echt een hobbybrouw Quadrupel met korrelgist smaken.

De Struise is ziekelijk gehyped door de Amerikanen, net zoals Westvleteren...

Gerb

Ik vond het ook niet super. Maar als je bier maakt met veel alcohol, veel kruiden en je steekt het in een eikenhouten vat, dan ben je de man in Amerika.

Dat zegt natuurlijk niets over het recept hier. Gewoon lekker brouwen.

Caspar

Nee, zeker brouwen! Qua opzet spreekt het me ook aan, veel kruiden, lekker zwaar. Ik heb alleen niet zo'n hoge pet op van Struise... Bijvoorbeeld dat witbier van ze, er zit een interessante "lactic twang" aan volgens ze zelf. Ik trok een fles open en toen spoot het over me heen, compleet verzuurd en geinfecteerd ;D ... dat hadden ze zeker zo bedoeld, uhum ::) .

Zweed

Citaat van: Caspar op 01-08-2010  11:37 uNee, zeker brouwen! Qua opzet spreekt het me ook aan, veel kruiden, lekker zwaar. Ik heb alleen niet zo'n hoge pet op van Struise... Bijvoorbeeld dat witbier van ze, er zit een interessante "lactic twang" aan volgens ze zelf. Ik trok een fles open en toen spoot het over me heen, compleet verzuurd en geinfecteerd ;D ... dat hadden ze zeker zo bedoeld, uhum ::) .

Als ik mij niet vergis gebruiken ze voor de witte Wyeast lambic blend. Dat vind ik persoonlijk iets té.

Zweed

Ik heb mijn recept lichtjes aangepast, vooral wat de kruiden betreft. Beter dat je er weinig van merkt dan dat ze alle smaken gaan overheersen. Voor de gist ga ik toch voor de Westmalle gaan. Niets dan goede ervaringen mee, dus waarom niet. Ik brouw 4 weken voordien gewoon een dubbel, dan kan ik de slurry hergebruiken.

¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Askoy II
Kenmerk                   : Pannepot kloon
Brouwdatum                : 3/16/2011
Biertype                  : Quadrupel
Aantal liters             : 15
Gewenst begin SG          : 1096 (9.8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 60.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 26.97 liter
Maischdikte               : 2.00 l/kg
Maischwater               : 13.95 liter
Spoelwater                : 13.37 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 79 EBC(Dan A. Morey)
Berekende bitterheid      : 29 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               71.2 %         5500 gr        3 EBC                                                                     
Munchenermout 15 EBC         12.9 %         1000 gr        16 EBC                                                                           
Special B                    5.2 %          400 gr         391 EBC                                                             
Chocolademout(licht)         1.0 %          75 gr          500 EBC                                                                       
Kandijstroop                 9.7 %          750 gr         190 EBC                                                                 

Massa hop--------------------------------------------------------------
Hallertauer Mittelf5.5 %rüh  35 gr          60 Min.        27 EBU                                                                                 
Styrian Golding    6.0 %     10 gr          15 Min.        4 EBU                                                                         

Kruiden----------------------------------------------------------------
Sinaasappelschillen                         6 gr           5 Min.                                                                 
Koriander                                   3 gr           5 Min.                                                       
Tijm                                        1 gr           5 Min.                                                 
nootmuskaat                                 1 gr           5 Min.                                                         
Kaneel                                      2 gr           5 Min.                                                   
Äppeljuice concentrat                       200 gr         15 Min.                                                                     

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : 3787 Trappist High Gravity
Gist toegevoegd als       : Gist slurry
Volume                    : 0 ml
Beluchtingstijd           : 0 uur
Temperatuur               : 0°C
Gistvoeding               : Wyeast
Hoeveelheid               :

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam: Quadrupel
Stap 1: 66°C      90 Min.      2.0 l/kg

Menno71

"We" zijn nu pakweg 4 jaar na de laatste post.

Heb een paar vraagjes:

- Heb je inderdaad deze kloon volgens dit recept gebrouwen?;
- Zo ja: hoe is het bier bevallen (ik neem aan dat je 'm in dat geval al geproefd hebt);
- Ik zie dat je alleen op 66°C maischt... Is het een bewuste keuze om niet uit te maischen op 72/73°C en 78°C? (Of doe je dit wel, maar heb je dit niet in dit recept vermeld?)

Vergelijkbare Topics (7)

35038

Reacties: 3
Gelezen: 1224

6256

Gestart door Adrie

Reacties: 26
Gelezen: 9505

24369

Reacties: 31
Gelezen: 7685

727

Reacties: 24
Gelezen: 12806

22777

Gestart door MM

Reacties: 11
Gelezen: 4501

33171

Reacties: 12
Gelezen: 2489

45200

Gestart door Bvk1983

Reacties: 5
Gelezen: 326

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.