Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA volgens huisrecept

Gestart door Caspar, 24-07-2010 18:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Naast de Saison heb ik ook een lichte IPA gebrouwen. Qua moutstort is ie gelijk aan alle (D)IPA's die ik de laatste tijd gebrouwen heb, voor mij is dit de ideale stort. Ik ga van dit bier ook een vaatje afvullen voor de Hobbybrouwdag in Oss, dit heb ik nog nooit gedaan.. dus ik ben benieuwd!

IPA (Huisrecept)

Volume: 19 liter
Start SG: 1060
EBC: 25
IBU: 50

Pilsmout   2,7 kg
Palemout   2,7 kg
Munich 15 EBC   0,5 kg
Cara Amber    0,2 kg
Cara Munich   0,2 kg

Amarillo   10 gr   FWH
Magnum      10 gr   60
Amarillo   10 gr   30
Cascade    10 gr   20
Amarillo   10 gr   20
Cascade      20 gr   10
Cascade      20 gr   10
Amarillo   20 gr   Dry
Cascade      20 gr   Dry   

Wyeast 1056 American Ale (18 tot 18,5 oC)

Caspar

Ik heb gister de thermostaat een half graadje warmer gezet (18,5 tot 19 oC)... maar nu dreigt de gist door het waterslot te kruipen! Ik heb zelden zo'n stevig compact gistdek gezien op een bier, deze gist is furieus >:D !

Sjakie

Mag ik vragen waarom je de magnum toevoegt?
Lijkt me een vreemde eend in de bijt.

Menno

Caspar

Citaat van: Sjakie op 27-07-2010  22:45 uMag ik vragen waarom je de magnum toevoegt?
Lijkt me een vreemde eend in de bijt.

Magnum is wat minder hard qua smaak en heeft een mooi hoog alfa %, zo heb ik iets minder bellen in de ketel...

Caspar

Ik heb zojuist de IPA overgeheveld met een SG van 1010 / 7.2 oBrix. De smaak was echt super clean en lekker hoppig (citrus / kruidig). Omdat het SG zo laag is, komt de 50 IBU behoorlijk bitter over... maar de gist is nog lang niet uitgevlokt, dus dat zal ook enige bitterheid geven.

Ik heb gedryhopt met 30 gr Cascade en 10 gram Amarillo. De smaak van Amarillo vind ik net iets dominanter dan Cascade, zo is het bier qua hoppigheid denk ik beter in balans.

Het SG zal waarschijnlijk niet echt meer dalen, zodra het bier helder is ga ik bottelen.

Caspar

Zoals verwacht is het SG niet verder gedaald. De smaak is echt veelbelovend, lekker clean en hoppig. Omdat ik de laatste tijd iets te veel koolzuur in mijn bier heb, heb ik gebotteld met iets minder dan 6 gr/l suiker.

Het 5 liter vaatje voor de Hobbybrouwdag in Oss heb ik afgevuld met iets meer dan 2 gr/l suiker, ik geloof dat dat zo'n beetje de beste hoeveelheid is na wat speurwerk (dit is de eerste keer dat ik zo'n fustje gebruik). Ik heb wel een vraag:

ik word waarschijnlijk gebracht met de auto, maar hoe zorg ik ervoor dat het gistdepot in het fustje niet helemaal door het bier dwarrelt bij aankomst? Moet ik de tap thuis aansluiten en eerst een glaasje tappen om het sediment eruit te krijgen en dan vervoeren?

Oscar

Citaat van: Caspar op 12-08-2010  09:10 uMoet ik de tap thuis aansluiten en eerst een glaasje tappen om het sediment eruit te krijgen en dan vervoeren?

Dat zal waarschijnlijk niet helpen omdat de tapstang een klein beetje boven de bodem zal zitten, waardoor je wellicht geen gist meetapt, ook niet bij het eerste glaasje....

Dus tijdens het rijden gewoon je fustje op je schoot houden en zou min mogelijk bewegen  ;D Ik kom gewoon met de trein en dan nog een fustje meesjouwen.. :(

Gerb

Ik denk dat de meeste getapte bieren die dag niet helder zijn. Dan hebben we in ieder geval weer genoeg vitamine B binnen.

Adrie

Ik ga mijn bier gewoon op 19 literfust zetten en daags voor het hobbybrouwenfestijn stop ik 10 liter daarvan in een 10 liter fustje. Dit kan via een geloten circuit (bier uit op bier uit) en het koolzuur blijft ook in het bier.

Caspar

Citaat van: Oscar op 12-08-2010  09:43 uDat zal waarschijnlijk niet helpen omdat de tapstang een klein beetje boven de bodem zal zitten, waardoor je wellicht geen gist meetapt, ook niet bij het eerste glaasje....

Hmm, in dat geval heeft het dus weinig zin :-\ . Een beetje gist maakt niet uit, maar ik ben niet zo dol op de smaak van gist dat opdwarrelt in bieren (behalve dan Weizen en Wit).

@Adrie: Ik moet nog een beetje wennen aan fustjes, ben behoorlijk gehecht aan mijn oude vertrouwde flesjes. Maar zo'n keg systeem heeft wel veel voordelen!!

MO

Ik doe dat wel altijd: voordat ik naar een festival rijdt, eerst wat bier uit het fust tappen, daar komt toch veel gist mee. Je kunt het maar beter kwijt zijn voor vervoer.

Caspar

Dit bier had ik in een party fustje gestopt van 5 liter voor de Hobbybrouwendag. Helaas is deze niet doorgegaan, dus zit ik met zo'n 5 liter IPA opgescheept (heel erg >:D ). Op de fles vind ik dit bier niet extreem goed, een beetje te veel CO2 en wat hard bitter... maar op fust is ie echt super! Mede omdat er minder CO2 in het bier zit smaakt ie veel ronder en zachter. De moutigheid komt veel beter naar voren en de hoppigheid is minder assertief, maar wel wat meer citrus en kruidiger! Ik hoop dat ie onder CO2 even goed blijft, wat een verschil zeg :proost: .

Caspar

Citaat van: Caspar op 12-08-2010  10:55 u@Adrie: Ik moet nog een beetje wennen aan fustjes, ben behoorlijk gehecht aan mijn oude vertrouwde flesjes. Maar zo'n keg systeem heeft wel veel voordelen!!

Uhmmm.. ondertussen heb ik een compleet Soda Keg systeem aangeschaft ::) , hoe bedoel je wispelturing :o .

Oscar

Citaat van: Caspar op 27-10-2010  21:26 uIk hoop dat ie onder CO2 even goed blijft, wat een verschil zeg :proost: .

Geen probleem...enkele weken tot enkele maanden blijft ie wel goed..maar dat gaat ie wellicht niet halen...toch ?  ;)

Caspar

Als dat 5 liter vaatje niet lekt gaat het wel goed hoop ik... ik ben benieuwd!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.