Valkuilen bij eerste keer brouwen met een moutpakket

Gestart door Bams, 12-06-2010 15:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Bams

Hallo eenieder, allereerst even voorstellen: Ralph, beginnend brouwer, 31, bourgondiër en chaoot. En dat laatste zorgt er voor dat ik me hier even meld vooraleer ik me ga storten in het brouwproces.

Lees dit forum met enige regelmaat en heb zelf met de starterskits al een brouwsel gemaakt. Nu heb ik alle materialen verzameld en ga ik beginnen aan mijn eerste moutpakket. Brewferm Gabriel waarin ik de bijgeleverde bovengist vervang door Safbrew t-58.

Ik heb denk ik alles online gelezen wat er te lezen viel, maar ik ben er zeker van dat wanneer ik nu begin ik mijn eerste brouwsel verknal doordat ik iets over het hoofd zie. Daarom de vraag; wat zijn de valkuilen?
- is steriel ook echt steriel of enkel goed doorgekookt?
- zijn de vermelde temperaturen en tijden tot achter de komma nauwkeurig of valt dit mee.
- is mout schroten waarbij een velletje sneuvelt een halszaak of kan dit gebeuren?

etc. etc. wat zijn de beginnersfouten die jullie hebben gemaakt, en die ik ook zou maken als ik het jullie niet zou vragen?

jelle

Welkom op dit forum Ralph

Na een uur goed koken spreek je van steriel.
Alles wat je hierna doet moet ook steriel gebeuren nl alle gereedschappen, slangen en gistingsvat of fles.
Wanneer je schroot met een molen kun je hem het beste zo instellen dat de korrels worden gemalen waarbij het vliesje zo heel mogelijk blijft.
Te fijn schroten kan filter problemen tot gevolg hebben, vervelend maar niet heel erg.
De temperaturen zijn hele getallen dus + en - een half , komt zeker bij de eerste keer niet zo precies.

Temperatuur handhaven is iets wat je onder de knie moet krijgen door vaker te brouwen ;)

Veel plezier met de eerste brouwdag

Groet Jelle

Jacques

Allereerst hartelijk welkom op dit forum als poster!

Veel zaken komen minder nauwkeurig dan soms lijkt. Maischschema's zijn eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Het gebruik van voldoende actieve gist en het snel koelen van het wort na het koken daarentegen juist wel.

En verder is iedere brouwer uniek. We hebben allemaal wel beginnersfouten gemaakt maar omdat we allemaal anders zijn, zijn het ook verschillende fouten geweest.
Als je per ongeluk een kraan open hebt laten staan waardoor wort verloren gegaan is ruim dit dan onmiddellijk op. Je voorkomt hierdoor het ontstaan van infectiehaarden die later lastig te bestrijden zijn maar het is ook heel belangrijk om dit te doen om je partner niet te irriteren. Als alles plakt kan de stemming in huis wel eens wat minder worden...
Mijn belangrijkste advies aan beginnende bouwers is dan ook houd je partner te vriend. Die andere foutjes zijn niet zo belangrijk. Die kun je bij een volgend brouwsel verbeteren.

Bams

Die opmerking over je vriendin te vriend houden is een goede. ik heb gelukkig een vriendin die zelf geniet van het bereiden van eigen salpicons voor kroketten en regelmatig haar eigen droge worst draait... dus dat begrip zit wel goed!

Qua zorgvuldigheid moet het dus ook wel helemaal goed komen als het in eerste instantie niet op een halve graad komt.

Hoe kan ik trouwens het gistingsvat steriel krijgen? Dat kan ik niet een half uur uitkoken lijkt me, extra goed schoonmaken is het devies, of toch regelmatig kokend water verversen?

SeekingBeer

Niet alles hoeft super steriel als op de operatiezaal, bijv als je je bier toch niet lang wilt lageren hoef je de bottelflesjes niet te steriliseren maar is 'macroscopisch schoon' goed genoeg.
Iedereen moet het zelf weten maar het belangrijkste schoonmaakartikel in mijn huis is de borstel.

Biervat schoonmaken?

Eerst de borstel natuurlijk en warm water.
Tegenwoordig is er van dat oxi spul, te koop bij bijv Brouwland via internet of via één van hun verkooppunten.
(Koop direct een kilo, het komt vanzelf op als je blijft brouwen...)

Heb je dat niet dan is een nachtje in de soda ook prima, goed naspoelen met gekookt en afgekoeld water.
Borstel even overgieten met kokend water; borstelen, spoelen en klaar!

Jacques

Citaat van: Bams op 15-06-2010  22:34 uHoe kan ik trouwens het gistingsvat steriel krijgen? Dat kan ik niet een half uur uitkoken lijkt me, extra goed schoonmaken is het devies, of toch regelmatig kokend water verversen?

Hoi Bams,

Ik raad je aan om de berichten van de tag schoonmaken/hygiëne even te bekijken.

Bams

Zo,

Het heeft even geduurd, maar mijn eerste brouwsel staat te gisten op zolder.
Veel schoonmaakwerk, en ik had niet verwacht dat er zoveel spoel- en ander water bij komt kijken om alles schoon te houden.
Wat me wel opviel is dat ik ondanks dat ik het recept heb gevolgd ik eindig met een paar liter minder bier dan aangegeven in het recept, terwijl ik zelfs de verdamping heb gecompenseerd.

Iedereen op dit forum heel erg bedankt voor alle tips die ik hier heb opgedaan. Zeker het schoonmaakverhaal heeft me goed op weg geholpen, en gezien mijn nonchalance was het daar zeker fout gegaan als ik het niet gelezen had.

EBC

Het hangt er een beetje vanaf hoe je recept berekend is...

Post het eens, dan kunnen we  kijken.

Er is ook nog 4% krimp na het terugkoelen van koken naar gistingstemperatuur... ;)

Bams

Hoi,

Het betreft het moutpakket gabriel, maischwater is 22 liter, en spoelwater 2 liter, maar hierbij heb ik gecompenseerd voor de verdamping met een halve liter extra. totaal is dus 24,5 liter water in het recept gegaan. ik hou uiteindelijk na koken om en nabij 19 liter over in het gistingsvat. dat is dus een verlies van heel wat meer dan 4%. overigens heb ik vanwege problemen om de temperatuur stabiel te houden gemaischt en gekookt met een open ketel, wie weet zit hier wat extra verlies?

Pad

Koken moet zelfs met open ketel! Anders volgen er andere problemen zoals DMS geurtjes...
Open ketel tijdens maishen is geen probleem, maar je hebt hierdoor wel grotere warmte verliezen tijdens de rusttijden.

Bams

Weer wat geleerd door onbewust handelen :)

Het maischen met open ketel was een noodgedwongen keuze. of met het deksel er op weinig warmteverlies hebben maar wel continu het vuur aan en uit moeten zetten, of met open ketel op laag vuur werken met een relatief constante temperatuur tot gevolg.
Het laatste was ook nog eens makkelijker met omroeren, maar heeft waarschijnlijk in de laatste twee maisschstappen dus wel wat extra verlies opgeleverd.

DMS is een binding van sulfiet als ik het goed begrijp, daar zou ik dus vanaf moeten zijn, maar neem ik deze ook niet wat mee via het (alhoewel beperkt niet geheel onontkoombaar bij simpelweg-)overhevelen van de bezonken eiwitten naar het gistingsvat middels binding met die eiwitten?

Jacques

Citaat van: Bams op 10-08-2010  12:40 uDMS is een binding van sulfiet als ik het goed begrijp, daar zou ik dus vanaf moeten zijn, maar neem ik deze ook niet wat mee via het (alhoewel beperkt niet geheel onontkoombaar bij simpelweg-)overhevelen van de bezonken eiwitten naar het gistingsvat middels binding met die eiwitten?

DMS heeft niets met sulfiet van doen. De S staat voor sulfide. Er bestaat ook veen relatie tussen eiwitten en DMS. Om DMS kwijt te raken hoor je voldoende lang het wort te koken. Hoe lang is afhankelijk van de intensiteit van het kookproces.

Bams

Ah, dank je voor de info.

Aangezien het waterslot nog maar eens in de 8 a 10 minuten bubbelt heb ik het nodig gevonden om na 7 dagen de sg maar eens te bepalen. mijn eerste SG ben ik in alle opwinding vergeten op te nemen (stomstomstom). als ik echter uitga van de dichtheid die het zou moeten hebben 1092, en kijk naar welke hij nu heeft 1020 dan zit ik redelijk goed. maar vervolgens bepaal ik de Brix (mijn vader werkte bij een suikerfabriek en heeft ooit eens ene refractometer gekregen) en die komt niet hoger dan 8.
moet ik me zorgen gaan maken en op een of andere manier de vergisting weer op gang brengen, en zo ja; hoe?
ik heb gebrouwen met Safbrew t-58 en heb de in het pakket bijgeleverde Brewferm korrelgist nog over. is het doorstarten met deze gist dan eventueel een optie?

Qua smaak is er overigens niks geks aan de hand, smaakt naar fris jong bier, met misschien een iets zure toets die ik niet verwacht.

William

Als je van een sg van 1092 naar 1020 bent gegaan dan heb je een vergistingsgraad van 77% wat best aardig is en zou kunnen duiden op einde vergisting.

Dit klopt echter niet met de Brix-waarde. Bij deze getallen zou je een Brix-waarde van rond de 12 verwachten (zowel alcohol als suiker leiden tot een hogere Brix-waarde). Bij een Brixwaarde van 8 en huidig sg van 1020 zou het start sg ongeveer 1050 zijn geweest. Als dit laatste de waarheid is dan heb je een vergistingsgraad van 60% wat nog redelijk laag is.

SeekingBeer

Zelf dacht ik de eerste keer koken ook dat het best met de deksel op de pan kon, gelukkig kwam ik vrij snel het begrip 'ausstinken' tegen en nog gelukkiger was het bier niet verpest (hoewel het waarschijnlijk iets beter had gekunt).

Je moet voor het koken van het wort ook eens kritisch kijken naar de bodem van je pan:

Is het zo'n moderne dikke bodem met zelfs meerdere metalen dan hoef je veel minder te roeren vergeleken met bijv een emaille wasketel met een dunne bodem.
Met het roeren voorkom je opeenhoping van warmte en een gelijkmatige maisch temperatuur door alle wort.

Toen ik overstapte op een wasketel vanwege het grotere volume gingen mijn eind SG's omhoog en zat ik nooit meer onder de 1020.
Pas toen ik doorhad dat ik gewoon veel meer moest roeren was alles weer zoals het oude.

Bams

Potverdikkie... na 5 weken rust in de gangkast heb ik vandaag mijn eerste zelfgebrouwen pint opengetrokken.
Morgen kan ik het plafond gaan witten... de complete inhoud kwam bij opentrekken ineens uit de fles gespoten. een 2e flesje wat omslachtiger geopend, en eens gaan zitten nadat ook die half was leeggestroomd.

Waar eerst het schuim niet op kon, zakte de schuimkraag na uitschenken meteen uit om ook meteen te verdwijnen.
Het brouwsel is zeer troebel.
De smaak is niet eens heel slecht, maar zit heel dicht tegen de basissmaak na de eerste week gisten aan, met een bittere nasmaak. De geur is mufzoet.

Ik neem aan dat de eerste giststap fout is gelopen, om na toevoeging van de suiker bij het bottelen weer volop los te gaan op de fles.
Kan iemand mijn visie onderschrijven of denk ik de verkeerde richting uit.
Kan ik dit bier nog een paar maanden laten staan in de hoop dat het gistproces dan stopt en de smaak uiteindelijk voller wordt?

Jacques

Kijk, dat is een duidelijke valkuil: te vroeg het bier gebotteld dan wel te veel suiker toegevoegd.

Voordat je bottelt moet je zeker zijn dat het bier uitgegist is. Dat controleer je met een hydrometer en geduld. Als de hydrometer een dag of 3 tot 4 niet meer een lagere waarde aangeeft en je waterslot is bijna helemaal stil dan kun je gaan bottelen.

Om niet te veel koolzuur in je bier te krijgen raad ik je aan 4 tot 5 gram suiker per liter bier toe te voegen.
Na een paar brouwsels kun je de hoeveelheid suiker verhogen als je een liefhebber bent van wat meer koolzuur.

Bams

Goed om te weten dat ik in ieder geval de valkuil herkende nadat ik er was ingevallen ;)
Jammer genoeg druk met verhuizen, anders zou ik vandaag meteen voor poging 2 gaan, en nu iets meer geduld opbrengen.

DP

Citaat van: Bams op 05-10-2010  22:31 uWaar eerst het schuim niet op kon, zakte de schuimkraag na uitschenken meteen uit om ook meteen te verdwijnen.
Het brouwsel is zeer troebel.

Hoelang heb je gekookt? Te lang koken kan ook schuimkraag verlies geven, het spuiten geeft naar mijn mening ook aan te vroeg gebotteld en - of te veel suiker toegevoegd.
Dat het brouwsel troebel is kan normaal zijn, de meeste eigen gebrouwen bieren zijn natuurlijk geklaard (zonder toevoegingen)
Je kan hier bier door middel van een week of wat langer, bij 1 graad weg te zetten een merkbaar helderder verschil krijgen.

Citaat van: Bams op 05-10-2010  22:31 uKan ik dit bier nog een paar maanden laten staan in de hoop dat het gistproces dan stopt en de smaak uiteindelijk voller wordt?

Nee, ik denk dat de spuiters zullen blijven en je bier zal naar mijn mening niet voller van smaak worden, ik denk dat als je bier
niet de verwachte volle smaak heeft, je te lang hebt gekookt! dat verklaard dan een hoop.

Plaats eens je werkwijze, je logboek! heb je een logboek bijgehouden?
De meeste leden kunnen uit dat logboek (wat je gedaan hebt en wanneer)  informatie halen
om je verder te adviseren. Plaatsen dus!!

groet,
Dave  :degroeten:

Oxhead

Langer koken geeft geen slechtere schuimstabiliteit. De t-58 staat wel bekend om zijn slechtere schuimstabiliteit, vooral als tie te warm vergist is.
Hogere alcoholen werken erg schuimnegatief.

MM

Citaat van: DP op 07-10-2010  20:17 uNee, ik denk dat de spuiters zullen blijven en je bier zal naar mijn mening niet voller van smaak worden, ik denk dat als je bier
niet de verwachte volle smaak heeft, je te lang hebt gekookt! dat verklaard dan een hoop.

Ik kan het niet met je eens zijn. De smaak veranderd bij het langer koken. Ik denk dat deze juist voller wordt, omdat meer suikers verkarameliseren.

Bams

Een logboek heb ik helaas niet gedaan, gaat volgende keer wel gebeuren.
Maar het schuimprobleem is dan ook opgelost, de derde kookstap was flink uit de bocht gevlogen, met een veel te hoge temperatuur tot gevolg. de derde en vierde stap liepen dan ook meer over dan echt losse stappen te zijn geweest.

Ik denk dat ik 4 flesjes ergens begraaf, en de rest gebruik als giststarter voor bierbrood ;)

MM

Citaat van: Bams op 07-10-2010  22:37 uEen logboek heb ik helaas niet gedaan, gaat volgende keer wel gebeuren.
Maar het schuimprobleem is dan ook opgelost, de derde kookstap was flink uit de bocht gevlogen, met een veel te hoge temperatuur tot gevolg. de derde en vierde stap liepen dan ook meer over dan echt losse stappen te zijn geweest.

Kook jij in stappen of bedoel je hier de derde maischstap?

Citaat van: Bams op 07-10-2010  22:37 uIk denk dat ik 4 flesjes ergens begraaf, en de rest gebruik als giststarter voor bierbrood ;)

Ik zou het bier nog wat meer kans geven, probeer over een paar weken je brouwsel nog eens. En kijk dan opnieuw of je het bovenstaande wil uitproberen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.